پرده آخر پرداخت روی سکوی کارمزد/ جزئیات بیشتر درباره کربنکینگ جدید خدمات انفورماتیک/ پای صحبت مدیران فن‌آواکارت

شماره 54 بانکداری آینده، دی 1400 منتشر شد

شماره پنجاه و چهارم ماهنامه بانکداری آینده با عنوان “پرده آخر پرداخت”، در 6 پرونده و 112 صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این شماره از ماهنامه به ارزیابی وضعیت شبکه پرداخت کشور با حضور چند تن از کارشناسان و فعالان حوزه و اهمیت شفافیت در تراکنش ها جهت پیشگیری از پولشویی پرداخته شده و پس از آن افت شدید نقد شوندگی در کنار نرخ تورم بیش از 60 درصد و عدم ثبات تأمین مالی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نگاهی به بانکداری دیجیتال و پیشتازان این صنعت در کشور نیز از دیگر بخش های خواندنی این شماره به شمار می رود.

هسته های قدیمی بانکداری در کشور باعث شده تا صنعت بانکداری نتواند انعطاف پذیری متناسب با نیاز مشتریان را ارائه کند و در نتیجه بازبینی کربنکینگ نیز بعنوان یکی از موضوعات مهم در این شماره مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. سپس در پرونده ای اختصاصی به عملکرد شرکت فن آوا کارت و ایده های تحول آفرین این شرکت در جهت نوآوری در صنعت پرداخت ارائه شده و در نهایت، در دو پرونده به ارزیابی وضعیت اقتصاد کشور و عملکرد دولت و مجلس در تقسیم بندی بودجه و روابط کشور با همسایگان، با تمرکز بر کشور عراق، پرداخته شده است.

سرمقاله ها

در بخش سرمقاله این شماره از بانکداری آینده، محمود فراهانی؛ سردبیر، سرمقاله خود را به تحلیل اهداف وزارت اقتصاد در ایجاد بالاترین درآمد برای دولت با تیتر ” یک بام و دو هوای دولت و اقتصاد ” اختصاص داده است.

حسین غیوری نیز در خصوص اصلاح نظام کارمزد مقاله ” سیب سرخ پرداخت” را به رشته تحریر درآورده است. همچنین در بخش دیگری از سرمقاله، سرکارخانم نوش آفرین مومن واقفی، کارشناس حوزه فناوری بانکی، یادداشتی در خصوص فناوری های بانکی در سال2022 با عنوان ” سردرگمی” را رشته تحریر در آورده است.

بخش آخر سرمقاله این شماره نیز با یادداشتی از دکتر اسماعیل للگانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران با عنوان ” تأمین مالی اسلامی از طریق صندوق های بازنشستگی” به پایان می رسد.

غبار پرداخت

پرونده پرداخت بعنوان اول از این شماره در نشست تخصصی شرکت شاپرک در نمایشگاه تراکنش با حضور سیدکاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک؛ محمدرضا عباسی، معاون توسعه و نظارت شاپرک، فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد؛ حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و پیمان منعم طبری، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش و سرهنگ داوود معظمی، رئیس پلیس فتا پایتخت گشوده شد.

در این نشست دو موضوع کارمزد و مبارزه با پولشویی بعنوان دو موضوع داغ در حوزه صنعت پرداخت کشور مطرح شد. سپس در گزارشی مفصل به وضعیت عملکرد شبکه پرداخت طی 5 سال گذشته با تمرکز بر پیش بینی رشد صنعت و وضعیت رقابت شرکت ها پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از عملکرد مالی شرکت های پرداخت بر اساس آمارهای منتشره ترازنامه شرکت ها بسته شد.

چالش های نقد نشوندگی

پرونده بانک بعنوان پرونده دوم از این شماره با گزارشی از روند نسبت نقدینگی بانک ها و افت شدید نقد شوندگی در کشور در طی 5 سال گذشته گشوده شد. آنچه از آمارها پیداست، نسبت نقدینگی بانک ها در شش ماهه نخست سال 1400 به پایین ترین حد خود در 5 سال گذشته و به کمتر از 4 درصد رسیده است. با این حال، برخی از بانک ها رشد قابل توجهی را در نسبت نقدینگی تجربه کرده اند. سپس در گزارشی دیگر از این پرونده جریان نقدینگی بانک ها مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که در بانک هایی چون بانک پاسارگاد در طی 5 سال گذشته جریان نقدینگی بسیار بالا بوده است.

در گزارشی دیگر از این پرونده آخرین تغییرات دستورالعمل کمیته بال 3 در حوزه مدیریت ریسک نقدینگی ارائه شده است و در نهایت این پرونده در دو گفتگوی جداگانه با آقای فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال و آقای مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبناکارت آریا در حوزه چشم انداز تحول این شرکت بسته شد.

جزئیات بیشتر درباره کربنکینگ خدمات

پرونده کربنکینگ در این شماره در میزگردی با شرکت خدمات انفورماتیک و موضوع کربنکینگ توسعه داده شده جدید این شرکت با حضور حسین زمانی، مدیر مالی کُر جدید؛ سرکارخانم شبنم شه منش، مدیر تولید کُر جدید و ناصرمقدم، مدیر طراحی کُر جدید شرکت خدمات انفورماتیک گشوده شد. سپس در گفتگویی با دکتر عبدالرضا مصدق، مشاور عضور کارگروه تدوین گواهینامه بایان به اهمیت تسهیل تعامل ذی نفعان در صنعت بانکداری و الزام آن پرداخت شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از اهمیت نگاه مؤلفه گرا (ماژول گرا) در توسعه هسته بانکداری بسته شد.

مسیر جدید فن آوا کارت با شکوهی

پرونده شرکتی این شماره در گفتگویی با مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت فن آوا کارت در حوزه مشکلات بازآفرینی در کشور و اهمیت وجود زیرساخت های دیجیتال در جهت ایجاد امکان بازآفرینی گشوده شد. در این گفتگو به تشریح نقشه راه شرکت و چشم انداز آینده این شرکت پرداخته شده است. سپس در میزگردی با حضور ابراهیم باقریان، مدیر توسعة کلان و برنامه کسب و کار بانکی؛ سعید سعادت، مدیر عملیات مشتریان؛ یوسف پناهی، مدیر بازاریابی و توسعة کسب و کار در حوزه های غیر بانکی و مجید اسحاقی، مدیر واحد امور نمایندگان از مدیران شرکت فن آوا به بررسی زمینه های مورد نیاز جهت معماری تحولی این شرکت پرداخته شد. در نهایت این پرونده در گزارشی در حوزه روند تحولات دیجیتال در سال 2022 و ریسک ها و فرصت های آن بسته شد.

فضای کسب و کار در ایران

« کسب منهای کار، » پرونده اقتصاد در این شماره از بانکداری آینده است که در گفتگویی با حضور دکتر فرشاد فاطمی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف با محوریت اهمیت نقش فضای کسب و کار و تسهیل آن در رشد اقتصادی و نقش آن بعنوان خط محک عملکرد دولت ها گشوده شد. در این گفتگو تاکید شد که مقاومت دولت در واگذاری قدرت یکی از بزرگترین موانع کشور در جهت توسعه کسب و کار است امروزه با آن مواجه هستیم.

سپس در گزارشی مفصل به بررسی نقش مجلس در دخل و خرج دولت در طی یک دهه گذشته پرداخته شد. آنچه آمارها نشان می دهد نقش پر رنگ مجلس در دامن زدن با اقتصاد بی ثبات در کشور در کنار بی برنامگی های دولت است.

علاوه بر این، در گزارشی دیگر به بررسی عملکرد دولت در تحقق اهداف بودجه ای و روند رو به منفی روز افزون تراز بودجه کشور پرداخته شد. در نهایت این پرونده از بانکداری آینده با گزارشی حول محور تراز پرداخت های کشور، تولید و درآمد ملی و گزارشی از صندوق بین المللی پول از پیش بینی اقتصاد جهان در سال 2022 بسته شد. آنچه در این گزارش هویداست، توقف واقعی اقتصاد کشور در طی یک دهه گذشته است.

همسایگان ویژه این شماره عراق شماره بعدی ترکیه

پرونده بین الملل این شماره عراق ، بعنوان پرونده پایانی این شماره از بانکداری آینده در گفتگویی با حضور سید حمید حسینی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق با محوریت ارزیابی پتانسیل بهبود روابط ایران با همسایگان، بویژه عراق، گشوده شد. آنچه از این گفتگو پیداست، ایران باید سیاست های بین المللی خود را به سمت سیاست های سازنده و پایدار کننده حرکت دهد تا روابط بین الملل از آنچه که هست سخت تر نشود.

سپس در گزارشی به بررسی پیش بینی صندوق بین المللی پول از وضعیت عراق تا سال 2026 و ثبات تقریبی اقتصاد با وجود ناپایداری سیاسی پرداخته شد. در نهایت این پرونده در گزارشی روند منفی تعاملات اقتصادی ایران با عراق و یک گزارش از پیش بینی اخیر صندوق بین المللی پول از اقتصاد جهان و برخی کشورهای منتخب بسته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، حسین عابدی، مسعود اسکندری
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری، زهرا رمضانی
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
نشانی سایت: ebinews.com
ایمیل: bankdariayande@gmail.com
علاقه مندان جهت اشتراک ماهنامه یا درج مقاله، محتوا یا آگهی با شماره 88644303 تماس حاصل فرمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  1  =