اهمیت هدایت اعتبار در بازارهای سرمایه

طرح جهش دانش بنیان صندوق های خطرپذیر را به جایگاه واقعی خود می رساند

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شریف اجرای صحیح مصوبات مجلس در خصوص طرح جهش دانش بنیان را زمینه ساز تقویت جایگاه صندوق های خطرپذیر در اکوسیستم نوآوری ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه فناوری های نوین؛ سیدمهدی سادات رسول، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شریف در نشست سالیانه انجمن صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر با اشاره به ایجاد بسترهای حمایتی جدید با اجرای طرح جهش دانش بنیان گفت: یکی از موارد مطرح شده در این طرح ایجاد زمینه سرمایه گذاری صنایع بزرگ و کوچک در شرکت های دانش بنیان با تکیه بر موراد قانونی همچون مشوق های مالیاتی است.

وی در تشریح این مصوبه از طرح قانون جهش تولید دانش بنیان افزود: چنانچه از سوی شرکت ها و صنایع بورسی به میزان 100 واحد در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری صورت گیرد، به میزان 30 واحد از سود آنها مشمول مشوق های مالیاتی خواهد بود.بر این اساس صنعتی مانند فولاد می تواند با چنین سرمایه گذاری هم به تقویت فعالیت یک شرکت دانش بنیان کمک کند و هم خود از چنین مشوق مالیاتی برخوردار شود.

مشوق ها اعتبارات را به سمت دانش بنیان ها می برد

سادات رسول مساله “هدایت اعتبار” در بازاری مانند بازار سرمایه را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که سرمایه شرکت های سرمایه گذاری همواره به سمت بازار ثانویه هدایت می شود و از سوی دیگر یکی از مباحث پیشران برای شرکتها بحث مالیات بر دارایی هاست، برای شرکتی که بیشتر دارای املاک و مستغلات است یکی از راهکارها این است که بخشی از پول خود را در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کند.این مساله ممکن است دیرنقدشونده باشد، اما اشتغال زاست و شرکت را نیز با قوانین جدید مشمول مشوق های خوبی می کند.

وی یادآور شد: در 8 سال اخیر تنها یک هزار و 500 میلیارد تومان به صورت سرمایه گذاری وارد اکوسیستم نوآوری شده که بسیار کم است.مساله دیگر این است که همین میزان سرمایه گذاری همراه با جهت دهی لازم نبوده است. بنابراین در بحث تدوین آیین نامه مصوبات اخیر می تواند هدایت اعتبارات به خوبی و در جایگاه درست صورت گیرد.

اجرای صحیح قانون جدید در سایه تدوین دقیق آئین نامه ها

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شریف پیگیری و اجرای درست آئین نامه ها را سبب بهره مندی صندوق ها ذینفعان آنها عنوان کرد و افزود: علاوه بر این باید در بحث افزایش کارآیی صندوق ها و استارتاپ ها نیز تلاش های لازم انجام شود که ایجاد کمیسیون های تخصصی برای بررسی و رفع دغدغه ها با حضور اعضای فعال اکوسیستم یکی از این روش هاست.

وی با اشاره به بحث کاهش ریسک بانکی ضمانت نامه ها به عنوان یکی از موضوعات مهم صندوق ها و توجه به این مساله در طرح جهش تولید دانش بنیان یادآور شد: اصلی ترین مساله این است که ساز و کاری حمایتی در قالب این طرح تعریف شده است که در راستای بهبود فرآیند سرمایه گذاری صندوق های خطرپذیر است و همین مساله می تواند به تقویت جایگاه این صندوق ها در اکوسیستم نوآوری کمک کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  +    =  76