کاهش ۴/۴درصدی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲

پیش‌بینی IMF از اقتصاد جهان به‌روز‌رسانی شد

بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهان از ۹/ ۵درصد در سال۲۰۲۱ به ۴/ ۴درصد در سال۲۰۲۲ کاهش یابد که ۵/ ۰درصد کمتر از پیش‌بینی ماه اکتبر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صندوق بین‌المللی پول (IMF) چشم‌انداز اقتصاد جهان را در روز گذشته در یک برنامه زنده اینترنتی به‌روزرسانی کرد. بر این اساس، اقتصاد جهان در شرایطی ضعیف‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، به سال۲۰۲۲ وارد شد. همزمان با گسترش سویه جدید ویروس کووید-۱۹ (اُمیکرون) کشورها دوباره محدودیت‌های سفر را اعمال کردند.

افزایش قیمت‌های انرژی و وقفه در چرخه عرضه منجر به افزایش بیش از پیش‌بینی نرخ تورم شد؛ به‌ویژه در آمریکا و بسیاری از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه.

نوسازی بخش املاک و مستغلات چین که در جریان است و احیای کندتر از انتظار مصرف بخش خصوصی نیز چشم‌انداز رشد را محدود کرده است.

به این ترتیب انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهان از ۹/ ۵درصد در سال۲۰۲۱ به ۴/ ۴درصد در سال۲۰۲۲ کاهش یابد که ۵/ ۰درصد کمتر از پیش‌بینی ماه اکتبر است و عمدتا مربوط به کاهش پیش‌بینی دو اقتصاد بزرگ جهان است.

رشد اقتصاد آمریکا از ۶/ ۵درصد در ۲۰۲۱ به ۴درصد در ۲۰۲۲خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی صندوق در ماه اکتبر ۲/ ۱درصد کاهش یافته است.

رشد اقتصادی چین از ۱/ ۸درصد در سال۲۰۲۱ به ۸/ ۴درصد در سال۲۰۲۲ خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر ۸/ ۰درصد کاهش یافته است.

بر این اساس انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان در سال۲۰۲۳ به ۸/ ۳درصد کاهش یابد. گرچه این میزان رشد ۲/ ۰درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی است؛ اما نشان‌دهنده خیز پس از افت‌های رشد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ است.

انتظار می‌رود تورم افزایش‌یافته فعلی، برای مدتی بیشتر از آنچه در پیش‌بینی ماه اکتبر صندوق دیده شده بود، تدوام یابد چون اخلال در زنجیره عرضه و قیمت‌های بالای انرژی در ۲۰۲۲ همچنان ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  27