آیا وام ازدواج حذف شده است؟

هنوز ابهامات زیادی درباره وام ازدواج سال آینده وجود دارد. اینکه مبلغ وام چقدر می‌شود و آیا قرار است بازپرداخت آن افزایش پیدا کند و تعداد ضامن‌ها کمتر شود یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دولت هر سال مبلغ وام ازدواج را در بودجه تعیین می‌کرد. اما امسال هیچ رقمی برای این وام اعلام نشده است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: امسال هر چه گشتیم در بودجه وام ازدواج را پیدا نکردیم چون دولت وام ازدواج را در بودجه سال آینده حذف کرده است.

چون سال‌های قبل، مبلغ و میزان افزایش وام ازدواج یکی از چالش‌های اساسی میان دولت و مجلس بود. دولت و بانک‌ها موافق عدم افزایش وام ازدواج بودند اما مجلس بر این مساله تاکید داشت و اصولا تصمیم مجلس اجرا می‌شد.

اما امسال با توجه به مشکلات کسری بودجه و شرایط خاص بانک‌ها، دولت نمی‌خواهد مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ افزایش چندانی داشته باشد و می‌خواهد تصمیم‌گیری درباره مبلغ وام ازدواج سال آینده با خودش باشد. اما مجلس مانند هر سال خواستار افزایش مبلغ وام ازدواج است.

این نکته را هم احسان قاضی‌زاده عنوان کرده است و هم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس.

وام ازدواج ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی؟

قاضی‌زاده هاشمی گفته: مجلس قطعا وام ازدواج را احیا می‌کند. پیام‌های زیادی درباره احیای وام ازدواج به خود من رسیده است.

همچنین چندی قبل هم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد پیشنهاد این کمیسیون برای وام ازدواج ۱۴۰۱، وام ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی است. او گفته بود قرار است مبلغ وام ازدواج سال‌آینده به گونه‌ای تعیین شود که یک زوج بتوانند در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

گفته‌ای که نشان می‌داد پیشنهاد این کمیسیون افزایش مبلغ وام ازدواج از ۷۰ به ۱۵۰ میلیون تومان است. کمی بیشتر از دو برابر افزایش! البته پیشنهاد این کمیسیون برای وام ازدواج زوجینی که زیر ۲۳ و ۲۵ سال سن داشته باشند، وام ۲۵۰ میلیون تومانی بود. این در حالی است که مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۰ برای این گروه، ۱۰۰ میلیون تومان بود و پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش ۲٫۵ برابری این رقم در سال آینده است.

هنوز ابهامات زیادی درباره وام ازدواج سال آینده وجود دارد. اینکه مبلغ وام چقدر می‌شود و آیا قرار است بازپرداخت آن افزایش پیدا کند و تعداد ضامن‌ها کمتر شود یا نه؟ تنها نکته‌ مشخص این است که دولت حتما سال آینده هم مانند امسال وام ازدواج را پرداخت می‌کند. اما مبلغ آن مشخص نیست.

از طرفی ممکن است متقاضیان مجبور شوند مدت زیادی در صف دریافت وام ازدواج بمانند. چون آنگونه که برخی از متقاضیان وام ازدواج خبر داده‌اند سایت ثبت‌نام و تعیین شعبه دریافت وام ازدواج بسته شده و افراد برای ثبت‌نام به سامانه دسترسی ندارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  14  =