گره زدن رمزارز به فضای فیزیکی یک خطای شناختی است

علی عبداللهی می گوید توسعه رمزارز در ايران نيازمند انتخاب رويکرد صحيح شناختی است

مديرعامل شرکت ملي انفورماتيک با اشاره به اهميت موضوع رمزارزها در اکوسيستم فناوري هاي مالي کشور گفت: مسائل بسياري در خصوص استفاده چندوجهي از رمزارزها در کشور مطرح است اما مهمترين موضوع اين است که اين فضا يک اکوسيستم جديد است، به عبارتي رمزارز متعلق به دنياي فناوري هاي نوين، بلاکچين و بانکداري بلاکچيني است و گره زدن آن به فضاي فيزيکي علاوه بر پيچيدگي هاي متعدد، يک خطاي شناختي است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر علي عبدالهي در هفتمين همايش مالي اسلامي در پنل تخصصي «رمزارزها: تجربه جهاني؛ رويکرد اسلامي» با مروري بر وضعيت رمزارزها در ساير کشورهاي جهان و تشريح چرخه هايپ گارتنر در خصوص فناوري هاي نوظهور گفت: ما در ايران در مواجهه با فناوري هاي نو مثل رمزارزها متاسفانه در چرخه long Fuse منحني «هايپ» هستيم.

به عبارتي معمولا فناوري ها در کشور در ابتدا با شتاب و هيجان زيادي آغاز و پيگيري مي شوند اما در ادامه، پيشرفت و توسعه آنها به کندي پيش مي رود به طوري که بسيار ديرتر از مدلهاي موفق در دنيا با يک شتاب اندک، مسير توسعه را طي مي کنند.

وي در ادامه به آسيب شناسي موضوع رمزارزها در کشور پرداخته و تصريح کرد: بخشي نگري و عدم رويکرد سيستمي به مقوله رمز ارز و همچنين نداشتن يک نقشه راه واحد از جمله مواردي هستند که توسعه رمزارزها را در کشور با کندي مواجه ساخته است.

اتخاذ رويکرد سيستمي به موضوع رمزارز

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با تاکيد بر اهميت تعيين تکليف موضوعات اساسي در حوزه رمزارزها از جمله تبيين مسائل فقهي و حقوقي در اين زمينه افزود: اگر مي خواهيم رشد و توسعه فناوري رمزارز در کشور سرعت پيدا کند علاوه بر تعيين تکليف ابعاد اسلامي، فقهي و حقوقي بايد مسائلي از قبيل پذيرش و توسعه کاربردهاي اين فناوري از سوي کاربر، اتخاذ رويکرد سيستمي به موضوع رمزارز، در پيش گرفتن رويکردهاي نو در حوزه رگولاتوري، سرمايه گذاري بر آموزش و توسعه رمز ارز ملي را با عزم جدي پيگيري کنيم و زنجيره ارزش افزوده را در اين تحول، به طور کامل مورد نظر قرار دهيم.

دکتر عبدالهي در پايان اضافه کرد: توسعه رمز ارز ملي که در حال حاضر از سوي بانک مرکزي پيگيري مي شود قطعا گام مهمي در مسير توسعه و گسترش استفاده از فناوري هاي نو در اکوسيستم مالي کشور است که نويدبخش آينده روشني در حوزه رمزارزها است.

هفتمين همايش مالي اسلامي با محوريت رمزارزها، تجربه جهاني، رويکرد اسلامي، روز دوشنبه 27 دي 1400 با حضور آيت الله مصباحي مقدم، دکتر صالح آبادي رييس کل بانک مرکزي، دکتر محرميان معاون فناوري هاي نوين بانک مرکزي و مجيد عشقي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل بانک مرکزي برگزار شد.

 

منبع: شرکت ملی انفورماتیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  3  =