فاز آزمایشی «رمز ریال» به زودی اجرا می شود

سناریوهای چهارگانه در خصوص آینده‌پژوهی رمزارزها تدوین شده است

معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت: رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال به صورت آزمایشی و به صورت اسکناس به‌زودی اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی افزود: موضوع رمز ارز در کشور ذی‌نفعان و متولیان متعددی دارد هم اکنون این موضوع به معاونت اقتصادی رئیس جمهوری سپرده شده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و پیشرفت خوبی هم داشته است و امیدوارم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی را بشنویم.

وی در خصوص انتشار رمز ارز گفت: راهکار بانک مرکزی برای حل تناقض بین تمرکززدایی که در ذات رمزارزها است و از سوی دیگر موضوع حاکمیت پول کشورها وجود دارد بحث رمز پول ملی کشورها مطرح شده است.

محرمیان ادامه داد: بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها در این خصوص فعالیت می‌کنند، در بانک مرکزی کشور ما نیز از چند سال گذشته این موضوع مطرح شده و اقدامات فنی انجام شده و مقررات آن در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شده است.

محرمیان

سناریوهای چهارگانه در خصوص آینده‌پژوهی رمزارزها تدوین شده است

وی یادآور شد: در بانک مرکزی یک پروژه‌ی آینده پژوهی تعریف و اجرا شد. در این زمینه از ابزار سناریونگاری به دلیل قابلیت بالای این ابزار در برخورد با پدیده‌های به شدت پویا و درجه‌ ابهام بالا استفاده شد و برای تدوین سناریوها دو معیار تعیین گردید. معیار نخست میزان اقبال مردم به رمزارزها و معیار دوم میزان اقبال حاکمیت ها به رمزارزها بود که برهمین اساس چهار سناریو تدوین شد.

معاون فناوری های نوین افزود: ما براساس سناریوهای چهارگانه تلاش کردیم ضمن توصیف فضای هر سناریو، وظایف سازمان‌های مختلف را در هر حالت استخراج کنیم.

به گفته این مسوول، به زودی فاز آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال اجرا می‌شود و استفاده عمومی دارد و به صورت اسکناس است ،اما در فضای دیجیتال منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی درباره استفاده از رمز ارز در واردات کالا گفت: مصوبه مرداد ماه هیات وزیران بود که در واردات از رمز ارز استفاده کنیم که آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است و به زودی اجرا و جزییات این موضوع اعلام می‌شود ‌و هدف این است که افرادی که می‌خواهند در واردات از رمز ارز استفاده کنند مشکلی نداشته باشند.

رمزپول‌های بانک مرکزی نقطه تعادل دنیای رمزارزها

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: معتقد هستم که دنیای رمزارزها در حرکت به سمت تمرکززدایی در نقطه‌ای به تعادل خواهد رسید که این نقطه می‌تواند رمزپول‌های بانک مرکزی باشد.

وی افزود: رمز ارز موضوعی بین‌پدیده‌ای است بنابراین یا باید با مدل سازی جدید یا مدل های موجود در دنیا تلاش کنیم تا رمزارز را توصیف کنیم. این در حالی است که مدل‌های موجود دارای کمبود و مشکل هستند و کارایی لازم را ندارند.

محرمیان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم دنیا در خصوص رمز ارزها به سمت تمرکززدایی کامل در حرکت نیست و به سمت نقطه تعادلی که می‌تواند رمزپول بانک‌های مرکزی باشد پیش می رود. در این زمینه نیز در بانک مرکزی فعالیت های خوبی صورت گرفته و درخصوص رمزپول ملی مصوبه شورای پول و اعتبار نیز اخذ شده است. امیدوارم به زودی شاهد اجرای آزمایشی رمزپول ‎بانک مرکزی به نام رمز ریال باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5