فناوری‌های در حال ظهور و روندهای تاثیرگذار در سال ۲۰۲۲

فضاهای هوشمند، رمزگذاری همومورفیک، هوش‌ مصنوعی مولد، فناوری‌‌های گراف و متاورس کل بازارها را تغییر داده و متحول خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اگر یک ساختمان بتواند بگوید چه زمانی یک فیلتر در سیستم تهویه موجب عملکرد ناکارآمد سیستم شده و نیاز به تعویض دارد، مفید نخواهد بود؟ اگر سردی یا گرمی هوا را بر اساس مصرف تنظیم می‌کرد چطور؟ آیا سیستم فعلی فعالانه کیفیت هوای داخل ساختمان را ردیابی می‌‌كند یا این اطمینان را می‌دهد که افراد از توصیه‌‌های کووید19 پیروی می‌کنند یا خیر؟ فضاهای هوشمند قادر به انجام همه این وظایف هستند و رهبران محصول باید در نظر داشته باشند که چگونه بر فرصت‌های تجاری آینده در کنار سرمایه‌گذاری‌های بالقوه تاثیرگذار خواهند بود. 23 روند و فناوری نوظهور با بیشترین پتانسیل برای ایجاد تغییر و تحول در بازارها آورده شده است.

این روندها حول چهار موضوع کلیدی متمرکز هستند:

1. دنیای هوشمند: نحوه تعامل افراد با دنیای اطراف خود را تغییر می دهد.
2. انقلاب بهره ‌وری: مبتنی بر فناوری‌‌های بنیادی هوش مصنوعی و گسترش توانایی محاسباتی است.
3. امنیت فراگیر و شفاف: بر اهمیت حفاظت از دنیای دیجیتالی در حال رشد تاکید می‌کند.
4. توانمندسازهای حیاتی: به عنوان یک نیروی افزایشی عمل می‌کنند تا فناوری ‌ها و روندهای نوظهور را در کنار هم قرار دهد و شیوه‌‌های تجاری، فرآیندها، روش‌‌ها، مدل‌ها و/یا عملکردها در بازارهایی که در آن کاربرد دارند را تغییر شکل داده و مزایا را افزایش دهد.

حلقه‌ها محدوده را نشان می‌ دهند و تعداد سال‌هایی که طول می‌کشد تا این فناوری یا روند از اولین پذیرنده به اکثریت پذیرنده اولیه برسد را تخمین می‌زنند. اندازه و رنگ فناوری نوظهور نشان‌دهنده تاثیرگذاری فناوری است. به عبارت دیگر، تاثیر فناوری یا روند روی محصولات و بازارهای موجود چقدر قابل توجه خواهد بود.

بیشتر فناوری‌ها و روندهای نوظهور امسال سه تا هشت سال تا رسیدن به اکثریت استفاده کننده فاصله دارند. این نشان می‌دهد که نوآوری قابل توجهی در سال‌های آینده اتفاق خواهد افتاد. در ادامه پنج موردی که به نظر جالب‌تر می‌رسند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

AI

فضاهای هوشمند

زمان عرضه به بازار: 3-6 سال
تاثیرگذاری: زیاد
موضوع: دنیای هوشمند

فضای هوشمند یک محیط فیزیکی یا دیجیتالی است که در آن انسان‌ ها و سیستم ‌های مجهز به فناوری در اکوسیستم‌هایی به‌طور فزاینده باز، متصل، هماهنگ و هوشمند با هم تعامل دارند. از فضاهای هوشمند می‌توان با نام‌های مختلفی از جمله «شهرهای هوشمند»، «فضاهای کاری دیجیتال»، «مکان ‌های هوشمند» و «هوش محیطی» اسم برد.

کاربردهای رایج شامل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به جهت زیرساخت‌های ساختمان و عوارض و صورتحساب خودکار است. فضاهای هوشمند نحوه تعامل افراد با یکدیگر را تغییر می‌دهند و بر سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری در فضاهای مختلف (مانند ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و مکان‌ها) تاثیر می‌گذارند.

همه‌گیری کووید19 پذیرش فضاهای هوشمند در بازار را تسریع کرد، زیرا ایمنی کارگران و قابلیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به استانداردهای واقعی تبدیل شدند. از آنجایی که سازمان‌ها توانایی فضاهای هوشمند را برای ترکیب سیستم‌های قدیمی در کنار فناوری‌‌های جدید مانند اینترنت اشیا می ‌پذیرند، شاهد بروز فرصت‌‌های فزاینده ‌ای برای به کارگیری راهکارهای مرتبط، هماهنگ و هوشمندتر در محیط‌های هدف خواهیم بود.

فضاهای هوشمند تاثیرگذاری بسیار بالایی دارند زیرا هرجا که افراد و ترافیک موبایل نیاز به نظارت و مدیریت داشته باشند، جذابیت گسترده و فراصنعتی را ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی مولد

زمان عرضه به بازار: 6-8 سال
تاثیرگذاری: زیاد
موضوع: انقلاب بهره‌وری

هوش مصنوعی مولد به تکنیک‌های هوش مصنوعی اشاره دارد که نمایشی از مصنوعات را از داده‌ها می ‌آموزد و از آن برای تولید مصنوعات کاملا جدید و کاملا نو استفاده می‌‌كند که شباهت به داده‌های اصلی را حفظ می‌ کند.

زمینه هوش مصنوعی مولد هم در اکتشافات علمی و هم تجاری‌سازی فناوری به سرعت پیشرفت خواهد کرد. در حالی که این امر در حال حاضر تا جای ممکن آینده نگرانه است، ما در حال حاضر شاهد موفقیت‌هایی در طیف گسترده‌ای از برنامه ها، از ایجاد مواد جدید تا حفظ حریم خصوصی داده‌ها هستیم.

با این حال، نگرانی‌های ایمنی و استفاده منفی از هوش مصنوعی مولد، مانند دیپ فیک، ممکن است پذیرش را در برخی صنایع آهسته کند. تاثیر هوش مصنوعی مولد زیاد است، زیرا اکتشاف روش‌های هوش مصنوعی مولد در حال رشد است و خود را در طیف گسترده‌ای از صنایع، از جمله علوم زیستی، مراقبت ‌های بهداشتی، تولید، علم مواد، رسانه، سرگرمی، خودروسازی، هوافضا، دفاع و انرژی نشان‌می‌ دهد.

رمزگذاری هممورفیک

زمان عرضه به بازار: 3-6 سال
تاثیرگذاری: زیاد
موضوع: امنیت فراگیر و شفاف

رمزگذاری همومورفیک یک روش رمزنگاری است که یک نتیجه رمزگذاری شده را به صاحب داده برمی‌گرداند. اساسا این فناوری به اشخاص ثالث امکان می دهد تا داده های رمزگذاری شده را پردازش کنند در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد داده‌ها یا نتایج ندارند.

عوامل متعددی از پذیرش کوتاه مدت این فناوری جلوگیری می‌کند، از جمله مسائل مربوط به عملکرد، عدم استانداردسازی و پیچیدگی. پیشگامان رمزگذاری همومورفیک می‌ دانند که آینده این فناوری به نقش فزاینده سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه باز گره خورده است، که در تضاد با رازداری و ذهنیت بسته آزمایشگاه ‌های تحقیقاتی سنتی شرکت‌ ها است.

اعتقاد بر این است که رمزگذاری همومورفیک یک فناوری اصلی برای بسیاری از پیشنهادات SaaS آینده خواهد بود تا از حفاظت و حریم خصوصی داده‌ها میان ارائه دهندگان پردازش داده و تجزیه و تحلیل شخص ثالث اطمینان حاصل شود. مورد استفاده غالب از بین بردن نیاز فعلی به تبادل و ذخیره داده ها بین شرکای تجاری، شرکت‌های تجزیه و تحلیل شخص ثالث یا سایر راهکار های توسعه یافته تجزیه و تحلیل داده است.

فناوری های گراف

زمان عرضه به بازار: 3-6 سال
تاثیرگذاری: زیاد
موضوع: توانمندسازهای حیاتی

فناوری‌های گراف به تکنیک‌های مدیریت داده‌های نمودار و تجزیه و تحلیل اشاره دارد. این گروه از فناوری‌ها کاوش روابط بین نهادهایی مانند سازمان‌ها، افراد یا معاملات را امکان پذیر می‌کند.

تجزیه و تحلیل داده‌های میان نهادها می ‌تواند به حجم زیادی از داده‌ها، ذخیره‌‌سازی و تجزیه و تحلیل ناهمگن نیاز داشته باشد که هیچ کدام به خوبی برای پایگاه‌‌های داده رابطه‌ای مناسب نیستند. تجزیه و تحلیل گراف شامل مدل‌هایی است که «ارتباط» را در نقاط داده تعیین می کند.

اساسا فناوری‌‌های گراف «ارتباط»/رابطه بین مجموعه داده‌‌های متنوع را تعیین می‌کنند.

تحلیل رسانه‌‌های اجتماعی را در نظر بگیرید: این فناوری‌ها می‌توانند با ارزیابی زمانی که مسیرهای مختلف رفتاری را از طریق اعضای غیرمنتظره جامعه گسترش می‌دهند، شناسایی تاثیرگذاران و جوامع را در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی افزایش دهند. گستره وسیع کاربردهای بالقوه برای فناوری ‌های گراف به این معنی است که سه تا شش سال طول می‌کشد تا به تصویب اکثریت اولیه برسد. بخش قابل توجهی از این فناوری ‌ها به‌عنوان اجزای یکپارچه پلتفرم‌های داده موجود فروخته می‌شوند، که در داخل توسعه یافته یا از طریق قراردادهای فروش مجدد از فروشندگان متخصص یکپارچه سازی شده ‌اند. پایگاه داده های گراف به دلیل زبان‌ها و قابلیت‌های پردازش گراف، مقیاس‌پذیری و قدرت محاسباتی، برای ذخیره، دستکاری و تجزیه و تحلیل دیدگاه های متنوع در مدل گراف ایده آل هستند.

متاورس بیش از هشت سال طول می کشد اما آگاهی شایسته ای را به دست می دهد

یکی دیگر از روندهای قابل توجه، متاورس است. اگرچه این روند خارج از چارچوب زمانی هشت ساله است که معمولا آنچه را که در این تحقیق گنجانده شده است دیکته می‌کند، توانایی محاسبات را با مرتبه‌ای فراتر از آنچه امروز در دسترس است گسترش می‌دهد و اساسا نحوه تعامل افراد و سازمان ها با یکدیگر و جهان را تغییر می دهد.

متاورس یک محیط دیجیتالی پایدار و همه جانبه از شبکه‌های مستقل و در عین حال به هم پیوسته است که از پروتکل های هنوز تعیین نشده برای ارتباطات استفاده می‌کند. محتوای دیجیتالی پایدار، غیرمتمرکز، مشارکتی و قابل تعامل را که با محتوای آنی، فضایی و نمایه ‌شده دنیای فیزیکی تلاقی می‌کند، امکان‌پذیر می‌سازد.

متاورس مرحله تکاملی بعدی اینترنت است، اما هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است. انتظار می رود که گذار به سوی متاورس به اندازه انتقال از آنالوگ به دیجیتال مهم باشد. در حالی که مزایا و فرصت‌های متاورس فورا در دسترس نیستند اما راهکارهای متاورس اضطراری موارد استفاده بالقوه را نشان می ‌دهند.

اگرچه تجربیات متاورس به طور کامل جایگزین تعاملات دیجیتال فعلی (از طریق اپ ‌ها، وبسایت ‌ها و غیره) نمی‌شوند، اما احتمالا جایگزین بسیاری از آنها می شود و در عین حال انواع جدیدی از تعاملات و مدل‌ های تجاری را به منظور بهینه‌ سازی این موارد استفاده جدید پیش رو قرار می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +    =  10