امکان نظارت و مدیریت آنلاین مبادله چک با سامانه چکاد

سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) با هدف ایجاد بستر بین بانکی لازم جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف سازی مخاطرات چک های کاغذی، توسط شرکت خدمات انفورماتیک معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اشکان رحمانی، مدیر پروژه چکاد و پیچک شرکت خدمات انفورماتیک در ابتدا با اشاره به محصول چک دیجیتال به عنوان یک محصول حاکمیتی، گفت: محصول چک دیجیتال یا چکاد سامانه ای است که در ارتباط تنگاتنگ با دیگر سامانه حاکمیتی شرکت خدمات انفورماتیک یا پیچک می‌تواند سبدی از محصولات چک دیجیتال را به شبکه بانکی ارائه دهد تا افراد بتوانند با استفاده از این محصولات، کسب و کارهای نوین خود را شکل دهند.

وی مشکلات استفاده از چک کاغذی را فیزیک کاغذی چک، چاپ، تحویل، نگهداری، جعل و یا از بین رفتن آن دانست و گفت: این مشکلات می‌تواند هزینه هایی را به شبکه بانکی کشور تحمیل می‌کند.

رحمانی مشکل دیگر چک فیزیکی را اشتباه کاربران در زمینه امور بانکی برشمرد و گفت: نقد کردن و ابطال های بی موردی که می‌تواند هزینه های زیادی را باعث شود از مشکلات مهم این حوزه است. باتوجه به مخاطراتی که وجود دارد می‌توانیم فرصت سازی کرده و از آن در جهت ارائه سرویس های بهتر شبکه بانکی استفاده کنیم.

امکان نظارت و مدیریت آنلاین مبادله چک با سامانه چکاد

وی گفت: جامعه در اثر کرونا و اتفاقاتی که افتاده تمایل بیشتری به استفاده از سرویس های غیر حضوری پیدا کرده است و همینطور در اثر مخاطراتی که چک کاغذی ایجاد کرده به نوعی اطمینان خاطر مردم به این نوع چک بسیار کمتر شده است. با استفاده از نوع جدیدی از چک می‌توانیم این ارتباط را مجددا برگردانیم. با استفاده از این نوع جدید چک، بانک مرکزی و شبکه بانکی می‌توانند نظارت دقیقی به بحث تبادلات چک و عوارض ناشی از آن داشته باشند. این نوع چک مسائل مربوط به حسابداری مالی را تحت تاثیر قرار نمی دهد و همان روالی که ده‌ها سال است که در کشور است قابل استفاده است.

رحمانی با اشاره به راهکار چک دیجیتال، گفت: چک دیجیتال نوعی از چک است که فیزیک چک حذف شده و چک تبدیل به یک دیتای امضا دار شده است. تمام ماهیت چک دیجیتال مشابه چک کاغذی است و تمام قوانینی که برای چک کاغذی وجود دارد برای چک دیجیتال هم می‌تواند اجرا شود. چک دیجیتال در سامانه حاکمیتی چکاد نگهداری می‌شود. نکته مهم این است که چک دیجیتال با استفاده از امضای دیجیتال معتبر و مستند می‌شود.

چکاد1

فرآیندهای متنوع چک دیجیتال در اختیار شبکه بانکی

وی ادامه داد: چک دیجیتال مبتنی بر تسعیر نیست؛ یک کد داده است و همانطور که با امضای دیجیتال مستند می‌شود مدیریت کاغذش حذف شده و تمام فرایندهای چک کاغذی از جمله دریافت بسته چک را پشتیبانی می‌کند. سامانه چک دیجیتال (چکاد) جهت نگهداری و مدیریت متمرکز این چک از شبکه بانکی استفاده می‌شود و ارائه سرویس به این صورت است که مجموعه ای از api  هایی که بر بستر بسیار امن طراحی شده اند بر عهده شبکه بانکی قرار می‌گیرد و بالغ بر ۳۰  api مختلف می‌توانند کسب و کار خودشان را مطابق نیاز خودشان طراحی کنند و از کیفیت و امنیت سرویس مطمئن باشند.

وی در ادامه درمورد سرویس های مختلف سامانه چک دیجیتال گفت: در ابتدا کاربر باید خود را در سامانه چکاد فعال کند و می‌تواند درخواست دسته چک کند، چک دیجیتالش را بگیرد و وصول درون بانکی و بین بانکی داشته باشد.

وی دیگر خدمات چک دیجیتال را بحث مسدودی چک، اهدای چک دیجیتال و دریافت آن بیان کرد و گفت: نکته این است که سرویس های چکاد رابطه تنگاتنگ با سرویس های سامانه پیچک دارن و بحث تبادلات چک را پشتیبانی می‌کنند.

رحمانی با اشاره به جایگاه سامانه چکاد بیان داشت: سامانه چکاوک درمورد بحث وصول بین بانکی نقش ایفا می‌کند و سامانه چکاد از طریق سامانه نهاب و صیاد و مابقی سامانه های حاکمیتی می‌تواند ارتباطات و تبادلات را اعتبارسنجی کند.

وی با اشاره مختصر به فرایند های مهم سامانه  افزود: در ابتدای  استفاده از سامانه نیاز است مشتری عضو سامانه شود و درخواست دسته چک دهد. مشتری بانکی از طریق درگاه خود می‌تواند در بستر بانک درخواست عضویت کند. درخواست کاربر مانند روش سنتی در بانک بررسی می‌شود و سپس در سامانه بررسی می‌شود. در نهایت مشتری و کاربر سامانه ای را داریم که دسته چک دیجیتال دارد و می‌تواند مانند حالت عادی این را خرج کند.

رحمانی عنوان کرد: سامانه چکاد در حال حاضر از دو نوع امضا دیجیتال پشتیبانی می کند: امضا دیجیتال مبتنی بر توکن نماد و مبتنی بر امضا همراه( استفاده از برنامک های موبایلی).

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا سال جدید شاهد رشد روز افزون و ارائه خدمات مبتنی بر چک دیجیتال باشد و این سامانه بتواند رضایت شبکه بانکی را جلب کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  12