رشد ۱۷ درصدی شبه‌پول تا پایان شهریور ماه امسال

جزئیات نماگرهای اقتصادی تابستان ۱۴۰۰ منتشر شد

بررسی آمار بانک مرکزی از وضعیت نرخ رشد متغیرهای بخش‌ پولی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ نیز بیانگر آن است که نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به پایان سال قبل ۱۷درصد رشد داشت. متغیر پول در این دوره ۲/ ۱۸درصد نسبت به سال ۹۹ رشد کرد. همچنین شبه‌پول در شهریور امسال نسبت به سال گذشته ۷/ ۱۶درصد افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاخص‌های اقتصادی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، حکایت از رشد اقتصادی یک‌درصدی با نفت در سه ماه دوم ۱۴۰۰ دارد؛ ضمن اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز به ۳‌هزار و ۸۹۶هزار میلیارد ریال رسیده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص‌های عمده اقتصادی در این نشریه در سه بخش واقعی، خارجی و مالی تفکیک شده است. بخش واقعی شامل حساب‌های ملی، انرژی، صنعت، ساختمان، روند قیمت و بازرگانی داخلی است و در بخش دوم یا همان بخش خارجی به تراز پرداخت‌ها، بدهی‌های خارجی، سررسید بدهی‌های خارجی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور و نرخ ارز اشاره شده است؛ همچنین در بخش مالی به تفکیک نرخ‌های سود بانکی، متغیرهای پولی و اعتباری، وضع مالی دولت و فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آمده است.

بر اساس این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی با نفت یک‌درصد و بدون نفت نیم‌درصد شد. عملکرد سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ حاکی از این است که تولید ناخالص داخلی در این مدت ۱۷هزار و ۵۷۰هزار میلیارد ریال و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سه هزار و ۸۹۶هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ۷‌هزار و ۲۵هزار میلیارد ریال و هزینه مصرفی بخش دولتی ۲هزار و ۲۸۶هزار میلیارد ریال بوده است.

بررسی آمار بانک مرکزی از وضعیت نرخ رشد متغیرهای بخش‌ پولی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ نیز بیانگر آن است که نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به پایان سال قبل ۱۷درصد رشد داشت.

متغیر پول در این دوره ۲/ ۱۸درصد نسبت به سال ۹۹ رشد کرد. همچنین شبه‌پول در شهریور امسال نسبت به سال گذشته ۷/ ۱۶درصد افزایش داشت.

در شهریورماه امسال سپرده‌های بخش غیردولتی امسال نسبت به سال گذشته ۴/ ۱۷درصد رشد داشته است.

برای دریافت این شماره اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −  84  =