معرفی محصول رمزپول بانک مرکزی مبتنی بر پلتفرم برنا

در هفتمین رویداد بزرگ فناوری‌های مالی ایران، شرکت خدمات انفورماتیک محصول رمزپول بانک مرکزی را با هدف ارائه اسکناس دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت جدید به شهروندان معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسین یعقوبی، رئیس واحد بلاکچین و فناوری های نوین شرکت خدمات انفورماتیک در ابتدا با اشاره به این که در این جلسه بیشتر مسائل فنی رمزپول را مرور می‌کنیم، گفت: در ابتدا مروری روی ماهیت شناسی رمزپول خواهیم داشت که رمزپول چیست و چه انتظاراتی می‌توان از آن داشت و چه انگیزه هایی را بانک های مرکزی دنیا برای انتشار آن دنبال می‌کنند و این که وقتی می‌خواهند درمورد چنین اکوسیستمی فکر کنند، چه پارامترهای طراحی را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه افزود: رمزپول بانک مرکزی، یا به اعتقاد برخی cbdc یا CENTRAL BANK digital currency اصطلاحاتی بوده که در این چند سال در مراکز مختلف حاکمیت پولی شنیده شده است. تعریف خلاصه آن، شکل دیجیتال همان پولی است که در حال حاضر بانک های مرکزی منتشر و یا خلق می‌کنند.

رمزپول بانک مرکزی همان اسکناس است اما بر بستر دیجیتال

یعقوبی درمورد تفاوت آن با اسکناس گفت: تفاوت این دو در این است که رمزپول بر یک بستر فناورانه و دیجیتال منتشر می‌شود و به خاطر اتصال ویژگی فناورانه ممکن است این محذوریت را در اختیار حکمران پولی و استفاده کنندگان بگذارد که بتواند به صورت P2P و نیمه غیر متمرکز منتقل شود.

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر اسکناس را پول بانک مرکزی می‌دانیم که از اتم تشکیل شده است. رمزپول بانک مرکزی در حوزه ریتیل و خُرد برای کاربران عمومی به منزله همان اسکناس است که به صورت بیت و بایت و روی بستر دیجیتال ایجاد می‌شود.

رمزپول بانک مرکزی قرار نیست کریپتوکارنسی جدیدی باشد

وی درمورد جایگاه رمزپول بانک مرکزی در دنیا اذعان داشت: رمزپول بانک مرکزی قرار نیست با رمزارزهای جهانی مانند بیت کوین و اتریوم رقابت کنند.

به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری به آن‌ها نگریسته نمی‌شود. بلکه به عنوان یک ابزار پرداخت و با هدف متنوع سازی ابزارهای پرداختی که در اختیار شهروندان یک کشور قرار می‌گیرد.

رمزپول

دو ابهام بزرگی که در افکار عمومی در قبال این محصول و موضوع ایجاد شده و باید حتما رفع ابهام شود:

اولا رمز پول بانک مرکزی رقیب بیت کوین نیست و قرار نیست به عنوان یک رمز ارز جدید لیست شود در صرافی‌ها خرید و فروش شود و ارزشش دچار نوسان شود. ثانیا قرار نیست با آن تحریمی دور زده شود.

وی با طرح سوالی در مورد این که آیا اعتمادی که می‌تواند به بانک مرکزی وجود داشته باشد به این رمز پول تسری پیدا کند؟ گفت: اگر بخواهیم تفاوت رمز پول را با بیت کوین و یا تتر که پشتوانه دلاری دارد مقایسه کنیم، بیت کوین هم در انتظار و هم در توزیعش کاملا به صورت غیر متمرکز عمل می‌کند. یک نهاد واسط وجود ندارد که بیت کوین را منتشر کند.

کاربران رمزپول گمنام نیستند

در رمزپول یک مستر نود در شبکه توزیع شده بلاکچین داریم که رمز پول را منتشر می‌کند و مقدارش و محدودیت هایش را آن وضع می‌ کند و بانک مرکزی به عنوان مستر نود اجازه می‌دهد که چه نهادهایی متولی ذخیره دفتر کل تراکنش‌ها در آن اکوسیستم باشند. طبیعتا مانند بیت کوین قابلیت استخراج نداشته و اصولا توسط بانک مرکزی ماین یا مینت می‌شود.

یعقوبی در ادامه افزود: کاربرانشان گمنام نیستند. یکی از مزیت های رمزپول برای نهادهای حکمران این است که بتوانند جریان های نقدینگی را رصد و کنترل و اعمال حکمرانی کنند پس قوانین پولشویی در تضاد با رمزارزها اینجا کاملا قابل اعمال است. نوسانات ارزشی نخواهد داشت و به نوعی استیبل پوینت به حساب می‌آید.

وی درمورد مزایای احتمالی رمزپول‌ها گفت: از مزایای رمزپول بانک مرکزی میتوان به کاهش هزینه های چاپ و توزیع اسکناس و مسکوک، هوشمندسازی پول، ردگیری پول، ارائه ابزار مورد نیاز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد.

رمزپول بانک مرکزی

وی با بیان مثالی درمورد اهمیت فراد دیتکشن و ردیابی مالی و تامین مالی زنجیره ارزش در بحث رمز پول اضافه کرد: یکی از دغدغه بانک‌ها این است که تسهیلاتی که به عنوان مثال در حوزه مسکن می‌دهند در محل خودش مصرف می‌شود و یا در بازار سکه و طلا می‌رود؟ در اینجا وقتی تسهیلات ریالی داده می‌شود روی آن نظارتی نداریم و ممکن است فرد وام مسکن بگیرد و با آن طلا بخرد.

در بحث رمز پول این قابلیت وجود دارد که توکن را آنچنان هوشمند کنیم که به آن بگوییم فقط قادر خواهیم بود که به کیف رمز پول هایی بدهیم که تگ صنعت مسکن را خورده اند. یعنی مصالح و انبوه ساز و آهن ساز و… .

پس می‌توانیم پول رنگی داشته باشیم. یعنی پولی که تگ خورده و مشخص است که در چه مسیری می‌تواند حرکت کند. این یکی از مهمترین انگیزه‌ها مخصوصا برای کشور ما است.

یعقوبی با اشاره به سطح پراکندگی جغرافیایی بانک های مرکزی انجام دهنده این پروژه و تفاوت سطح بلوغ پروژه ها، بیان کرد: وقتی درمورد رمز پول صحبت می‌کنیم باید پارامترهای طراحی را در آن لحاظ کرده باشیم. طبیعتا ناشر بانک مرکزی خواهد بود و دامنه توزیع و کاربرد درمورد رمز پول بانک مرکزی ایران مرزهای داخلی کشور است و فعلا قرار نیست جایگزین ساتنا شود.

وی درمورد نرخ بهره و میزان کارمزدهای آن گفت: این جزو پارامترهایی است که بانک مرکزی تصمیم گیری می‌کند و مستقل از پلتفرم فنی است.

یعقوبی درمورد مدل توزیع رمز پول بیان داشت: مدل توزیع رمز پول در دنیا یک مدل دولایه است که بانک مرکزی در اختیار بانک های تجاری و لایه میانی می‌گذارد. این لایه میانی بانک‌ها هستند که اینترفیس ارتباط با مشتری هستند.

دو وظیفه عمده به عهده دارند. اولا leasure را نگهداری کنند و در فرایند تایید تراکنش‌ها دخالت دارند. دوما کاربران را احراز هویت کنند و کیف رمز پولشان را فعال کنند. در لایه نهایی هم مشتری نهایی و مرچنت‌ها هستند که می‌توانند به صورت مستقیم باهم تبادلات مالی داشته باشند و رمز پول به همدیگر ارسال و دریافت داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  6  =