بیانیه لندو در جواب انتقاد بانک مرکزی به فرآیند اعتبارسنجی

لندو گفته که از سامانه مورد تایید بانک مرکزی استفاده می‌کنیم

شرکت هوشمند آرمان‌گستر آریا(لندو) در بیانه‌ای رسمی اعلام کرده که برای اعتبارسنجی متقاضیان، از سامانه مورد تایید بانک مرکزی استفاده می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پنجم دی‌ماه سال جاری نامه‌ای به دست مدیران شرکت هوشمند آرمان‌گستر آریا یا همان لندو رسید که از طرف بانک مرکزی به‌طور رسمی تهدید به تعطیلی کسب‌وکار شدند. در این نامه تأکید شده بود که بر حسب بررسی‌های به‌عمل‌آمده این شرکت به‌صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به ارائه خدمات اعتبارسنجی کرده و به افراد امتیاز اعتباری ارائه می‌دهد. بانک مرکزی در ادامه نامه تأکید کرده بود که ارائه هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در اپلیکیشن یا وبگاه شرکت لندو باید متوقف شود و نتیجه آن به‌صورت مکتوب به این بانک اعلام شود.

طبق اخبار منتشرشده از روابط عمومی شرکت لندو این موضوع پس از پیگیری و ارائه اطلاعات به بانک مرکزی برطرف شده و در حال حاضر فرایند اعتبارسنجی و ارائه اعتبار این شرکت به مشتریان، بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

در این بیانیه نحوه اعتبارسنجی لندو شرح داده شده است:

 

“اوایل دی‌ماه نامه‌ای از سوی بانک مرکزی برای لندو ارسال شد که در آن، خدمات اعتبارسنجی این مجموعه (شرکت هوشمند آرمان گستر آریا) غیرمجاز اعلام گردید. بانک مرکزی دلیل این ممنوعیت را لزوم مبنا قرار دادن اعتبارسنجی‌های انجام شده توسط شرکت‌های تحت نظارت خود عنوان کرده و در ادامه هم اخطاری برای ادامه فعالیت لندو در صورت ادامه اعتبارسنجی مشتریان عنوان شده است. بر همین اساس، لندو تصمیم به انتشار این بیانیه گرفته تا شفاف‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهد.

سامانه خرید اقساطی لندو که به عنوان یک استارتاپ حوزه لندتک (فناوری اعتباردهی) بدون ضامن، چک و جریمه دیرکرد به مشتریان خود برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین اعتبار خرید اقساطی ارائه می‌دهد، در راستای مدیریت ریسک، مشتریان را در دو مرحله اعتبارسنجی و سپس رتبه‌بندی اعتباری می‌نماید.

در مرحله اول که مرحله اصلی است، اعتبارسنجی از طریق یکی از شرکت‌های مورد تایید و دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی صورت می‌پذیرد و بعد از استعلام، اعتبار درخواستی مشتری به وی تعلق می‌گیرد.

در مرحله دوم، لندو پارامترهای مختلفی مبتنی بر هوش مصنوعی که شامل ۱۰۰ متغیر از جمله سن، شغل، تحصیلات، محل سکونت، حتی اپراتور تلفن همراه و رفتار پرداخت مشتریان (پرداخت به‌موقع یا زودتر از موعد اقساط) است را بررسی و هر شخص امتیازی را دریافت می‌کند. در این روش مشتریانی که امتیاز بالاتری داشته باشند، از مزیت‌های مختلفی از جمله افزایش سقف اعتبار و کاهش کارمزد برای درخواست‌های بعدی و تخفیف خرید از فروشگاه‌های آنلاین برخوردار می‌شوند. لندو از این رتبه‌بندی اعتباری، فقط برای طبقه‌بندی داخلی مشتریان خود استفاده می‌کند و این روش مبنای اعتباردهی اولیه به متقاضیان نیست.

رتبه‌بندی اعتباری در لندو عامل اصلی کاهش ریسک اعتباردهی‌ است؛ به‌طوری‌که نسبت مطالبات غیرجاری در لندو بسیار کمتر از این شاخص در بانک‌هاست. ارزش خلق‌شده حاصل از این اتفاق، افزایش توانمندی لندو و تأمین‌کننده مالی‌‌اش در اعتباردهی‌ است که این مهم در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود.

در نهایت باید گفت که معیار لندو برای ارائه اعتبار به مشتریان، همان سامانه‌های مورد تایید و دارای مجوز بانک مرکزی بوده و لندو خدمات اعتبارسنجی ارائه نمی‌دهد. در حال حاضر لندو ابهام مطرح شده از سوی بانک مرکزی را از آن طریق پیگیری کرده و در نهایت مسئله مرتفع گردیده است.

لندو همانند سایر فعالان حوزه لندتک، پیوسته در جهت تقویت قدرت خرید مردم می‌کوشد. این استارتاپ‌ها بدون نوآوری، نه برای تأمین‌کنندگان مالی و نه برای مشتریان، قادر به خلق ارزش نیستند؛ پس امید است تا همانند گذشته و با یاری نهادهای نظارتی بتوانند به حرکت رو‌به‌جلوی خود ادامه دهند؛ چرا که لندو و سایر استارتاپ‌ها همواره در مسیر قانون و تعامل کارساز گام بر‌می‌دارند.

در پایان از حمایت فعالان اکوسیستم استارتاپی و صنعت فینتک کمال تشکر را داریم.

روابط عمومی لندو”

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =