ریزش ۲۵ هزار واحدی شاخص کل/ اغلب نمادهای بازار یکدست قرمزپوش شدند

سقوط سنگین در بورس امروز 19 دی 1400

در معاملات امروز، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 25 هزار و 680 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 336 هزار و 776 واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از اکو ایران، در معاملات روز یکشنبه، 19 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 25 هزار و 680 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 336 هزار و 776 واحد رسید.

ریزش 25 هزار واحدی بیشترین سقوط شاخص در یک ماه اخیر است.

شاخص هم وزن نیز با کاهش 5 هزار و 946 واحدی در سطح 353 هزار و 192 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 256 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 117 واحد قرار گرفت.

تداوم خروج سهامداران

امروز برای دوازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 536 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 60 میلیارد تومان بود. پس از فملی، وگردش (بانک گردشگری) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

شاخص کل

 

گروه‌های قرمز بورس

در روزی که اغلب نمادهای بازار افت قیمت داشتند 5 گروه یکدست قرمزپوش شدند. امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌های «بانک‌ها مؤسسات اعتباری»، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «کشاورزی و دامپروری»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» کاهش یافت.

رشد نسبی ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 10 درصدی به رقم 4 هزار و 306 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 497 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 991 میلیارد تومان رسید که 69 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «خودرو»، «حکشتی» و «قرن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «توسن»، «بگیلان» و «زنگان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شتران و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

دو سمت سبز و قرمز بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 49 نماد رشد قیمت داشتند که 36 نماد بورسی و 13 نماد فرابورسی بودند. همچنین 436 نماد کاهش قیمت داشتند که 310 نماد بورسی و 126 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 10 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 87 درصد بازار افت قیمت داشتند.

مازاد عرضه در بورس

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 76 درصد افزایش یافت و 195 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 5 درصد رشد کرد و در رقم 40 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حتوکا، نمادهای زنگان (شرکت صنعت روی زنگان) و چافست (شرکت افست) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از سدبیر، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

شاخص معاملات

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  8  =