بله به روایت اعداد/ بیش از ۴۸۰هزار کانال فعال در سال۱۴۰۰

مرور عملکرد بزرگترین پیامرسان بانکی در شش سالگی

تبلیغات در کانال‌ها امروز در سطح کشور نقشی کلیدی در کسب‌وکارهای اینترنتی ایفا می‌کنند. اپلیکیشن بله با فراهم کردن این شیوه کسب درآمد برای کانال‌داران خود اقدامی مؤثر در بومی‌سازی این محصول داشته و توانسته است تعداد کانال‌های فعال در سال ۱۴۰۰ را به بیش از ۴۸۰ هزار کانال برساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پیام‌رسان بانکی بله در سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری را تجربه کرده و عملکرد مناسبی را نشان داده است.  از ایجاد امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات در کانال‌ها که در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد تا شعبه بانکداری دیجیتال که رسماً اواخر سال ۹۹ راه‌اندازی شد.

در سال گذشته پیام‌رسان بانکی بله در کنار نوآوری‌ها، رشد چشمگیری را در تعداد کاربران، گروه‌ها و کانال‌ها تجربه کرد.

همه‌گیری کرونا منجر به مشکلات اقتصادی بیشتری در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شد و در زمینه انتقال وجه کارت‌به‌کارت رشد منفی در بهار ۱۴۰۰ مشاهده شده است.  با این حال، راه‌اندازی امکان «کسب درآمد از طریق تبلیغات در کانال‌ها» گامی بزرگ برای توسعه کسب‌و‌کارهای آزاد و بومی است.

تبلیغات در کانال‌ها امروز در سطح کشور نقشی کلیدی در کسب‌وکارهای اینترنتی ایفا می‌کنند. اپلیکیشن بله با فراهم کردن این شیوۀ کسب درآمد برای کانال‌داران خود اقدامی مؤثر در بومی‌سازی این محصول داشته و توانسته است تعداد کانال‌های فعال در سال ۱۴۰۰ را به بیش از ۴۸۰ هزار کانال برساند.

بانک دیجیتال

اولین شعبه بانک دیجیتال

در سال ۹۹ اپلیکیشن بله توسعۀ قابل‌توجهی را شاهد بود. علاوه بر خدمات عادی همچون پرداخت قبوض و خرید شارژ، در سال گذشته فعال‌سازی حالت فرزند برای استفادۀ دانش‌آموزان در منزل به منظور آموزش از راه دور، یکی از گام‌های مهم این نرم‌افزار است که منجر می‌شود دانش‌آموزان بتوانند بدون هیچ‌گونه مزاحمتی توسط نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌ها، در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

در کنار سایر نوآوری‌ها، دو نوآوری کلیدی بله شامل «سامانۀ باجه» و «نشان بانک» است.

سرویس باجه که از اواسط تیرماه سال ۹۹ راه‌اندازی شد به مشتریان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این سامانه بتوانند پرسش‌های بانکی و مالی خود را از کارمندان بانک بپرسند و مشاوره‌های مورد نیاز خود را، بدون حضور در بانک، دریافت کنند. این اولین گام در ایجاد ارتباط دیجیتال بین مشتری و بانک است.

بانک ملی در پایان سال ۹۹ نشان بانک را معرفی کرد. این خدمت نخستین شعبۀ دیجیتالی بانک ملی ایران محسوب می‌شود که می‌تواند تمامی خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، پرداخت اقساط، تمکن مالی، کارت هدیه و مسدودی کارت را به مشتریان ارائه دهد؛ بنابراین در عمل، این اولین گامی است که برای حذف شعب فیزیکی بانکی برداشته شده است و تحولی نوین در حوزۀ بانکداری محسوب می‌شود.

«ساپتا» جدیدترین خدمت بانک ملی در اپلیکیشن بله است که از اواخر تابستان ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد. این خدمت به مشتریان این امکان را ارائه می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌ها را به‌سرعت و بدون محدودیت دریافت کنند و حساب و کتاب‌های خود را با استفاده از دستیار مالی شخصی نرم‌افزار انجام دهند.

رشد چشمگیر کاربران و شبکه اجتماعی

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط بانک ملی، تعداد کاربران بله در سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. تعداد کاربران اپلیکیشن بله تنها در ۴ سال به ۸ میلیون کاربر رسید و در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۶۰۰ هزار نفری را تجربه کرد و به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید.

تنها در سال ۹۷ تعداد کاربران این اپلیکیشن رشد سه برابری را تجربه کرده و از یک میلیون به بیش از ۳ میلیون کاربر رسید. در سال ۹۸ نیز با رشد دو برابری تعداد کاربران از ۳ میلیون نفر به مرز ۶ میلیون نفر نزدیک شد (شکل 1).

بله1

کانال‌ها و گروه‌های اپلیکیشن بله در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. با این حال، با افزایش تعداد کانال‌ها و گروه‌های این نرم‌افزار به بیش از یک میلیون و پانصد هزار کانال و گروه در پایان تابستان ۱۴۰۰، بانک ملی توانسته است بخش شبکۀ اجتماعی این اپلیکیشن را به‌طور قابل‌توجهی تقویت کند.

در سال ۹۹ تعداد گروه‌ها و کانال‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت و با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ به بیش از یک میلیون و سیصد هزار کانال و گروه رسید. در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز با رشدی قابل‌توجه تعداد کانال‌ها و گروه‌های بله به بیش از یک میلیون و پانصد کانال و گروه رسید (شکل ۲).

بله2

انتقال وجوه از اپلیکیشن بله

مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده از اپلیکیشن بله در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ نوسانات قابل‌توجهی به دلیل همه‌گیری کرونا داشته است. در سال ۹۸ بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد ریال وجه از طریق بیش از ۴۰ میلیون تراکنش کارت‌به‌کارت منتقل شده است.

این در حالی است که در سال 99 این رقم به بیش از ۲۲۱ هزار میلیارد ریال رسیده است و تعداد تراکنش‌های کارت‌به‌کارت به بیش از ۴۱ میلیون تراکنش رسیده است.

این روند نشان‌دهندۀ افزایش ارزش تراکنش‌های کارت‌به‌کارت در سال 98 بوده است (شکل 3).

بله3

در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال از طریق نزدیک به ۱۷ میلیون تراکنش در اپلیکیشن بله منتقل شده است (شکل 4).

بله4

در سال ۹۹ از مجموع بیش از ۵۷ میلیون تراکنش مالی اپلیکیشن بله، بیش از ۴۱ میلیون مربوط به تراکنش‌های کارت‌به‌کارت بوده است که ۷۲ درصد از کل تراکنش‌های این سال را به خود اختصاص داده است.

دریافت موجودی نیز با بیش از ۶ میلیون تراکنش سهم ۱۰ درصدی را از کل تراکنش‌ها در اختیار داشته است و پرداخت قبض نیز بیش از یک میلیون و نیم تراکنش را به خود اختصاص داده است (شکل 5).

بله5

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  72