حذف امضاهای طلایی با فرآیند هوشمندسازی

در مراسم رونمایی از هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی عنوان شد

وزیر صمت در آیین رونمایی از فرآیند هوشمند سازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی گفت: با هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی فضای رانت و امضای طلایی از بین می ‌رود و به سمت اقتصاد شفاف و قابل اتکا می‌رویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید رضا فاطمی امین در آیین رونمایی از فرآیند هوشمند سازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی با بیان این مطلب، افزود: تسهیل گری یکی از ارکان چهارگانه اولویت دار ما می باشد و با تکمیل سامانه جامع روش حکمرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تغییر می کند.

وی با اشاره به برخی مزیت‌ها و پیامدهای مثبت و امید آفرین فرآیند هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی بیان کرد: انجام ۲۵ استعلام به صورت برخط و بدون دخالت انسانی از ۲۰ دستگاه مختلف در راستای تسهیل گری امور کسب و کار می باشد.

حذف فضای رانت و امضاهای طلایی با فرآیند هوشمند سازی

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی فضای رانت و امضای طلایی از بین می ‌رود و به سمت اقتصاد شفاف و قابل اتکا می‌رویم.

فاطمی امین

وی با بیان اینکه با هوشمند سازی، صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات خواهد شد، گفت: رسانه ها باید پیامدها و تاثیرات مثبت اصلاحات در ساز و کارها را برای مردم به خوبی منعکس کنند و در جامعه امید آفرینی نمایند.

عبور صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، وضعیت صادرات کشور را مناسب دانست و افزود: از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کردیم و به طور قطع این ارقام بالاتر می رود.

فاطمی امین اضافه کرد: وظیفه ما این است که قید و بندها را تا جایی که ممکن است برداریم که در این زمینه موانع صادراتی را شناسایی کردیم و تحقق افزایش صادرات در این راستا اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای صادرات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: وظیفه ما اولویت گذاری، تنظیم گری، تسهیل امور و نظارت است و ان شالله با همت مضاعف مسیر تحقق ظرفیت‌ ها هموارتر خواهد شد.

انجام ۲۵ استعلام سیستمی از ۲۰ دستگاه اجرایی برای صدور هوشمند کارت بازرگانی

علی رهبری در این مراسم که با حضور وزیر صمت و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، با بیان اینکه برای هر بخش سامانه تعیین شده است، گفت: سامانه‌ها به خوبی شکل گرفته است و اغلب آنها به سامانه جامع تجارت متصل شده است و با سامانه جامع تجارت که پنجره واحد تجارت می باشد، تبادل اطلاعات می کنند.

علی رهبری

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت همچنین با بیان اینکه لایه های حاکمیت و دستگاه های مختلف در این موضوع سهیم هستند و ذیل هر کدام فعالان اقتصادی تعریف می‌شوند، تصریح کرد: وزارتخانه‌ هایی از جمله صمت، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، ارتباطات، نفت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دستگاه هایی از جمله سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی و بیمه مرکزی در این موضوع دخیل هستند.

رهبری همچنین یکی از خدماتی که لایه کسب و کارها انتظار دارند تا لایحه حاکمیت برای آنها انجام دهد را صدور مجوز دانست و اضافه کرد: ۷۲ هزار واحد صنعتی، ۶ هزار معدن، ۳۶ هزار بنگاه و ۱۰۵ واحد دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) و بیش از سه میلیون واحد صنفی وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی فرآیند اینماد است، گفت: در سال ۱۳۹۸ تمامی فرآیندهای صدور اینماد را به صورت سیستمی و بدون دخالت انسانی کردیم که مدت زمان صدور از ۵ روز کاری به کمتر از یک روز و در برخی موارد به کمتر از یک ساعت رسید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت همچنین بیان کرد: گام دوم کارت بازرگانی بود که خدمات پشتیبانی سامانه ای آن را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌دهد. صدور کارت بازرگانی از سال 99 الکترونیکی و امروز هوشمند سازی شد و اکنون بدون محدودیت زمانی، بدون مراجعه حضوری و بدون دخالت عامل انسانی صادر می ‌شود.

حذف هر امضایی به منزله فروریختن بخشی از دیوار فساد است

 

در ادامه این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با بیان اینکه هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی دو اثر قابل توجه در اقتصاد کشور خواهد داشت ادامه داد: اولین اثر آن این است که حذف هر مجوز و امضایی به منزله فروریختن بخشی از دیوار فساد است.

دومین اثر آن هم این است که سیستمی شدن این فرآیند بسیاری از هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد. زمانی برای گرفتن یک استعلام، فرد مجبور بود از دورترین نقاط ایران به تهران بیاید و بعد از چند سفر درون‌شهری در نهایت جواب استعلام را بگیرد. اما حالا با چند کلیک همه چیز انجام می‌شود.

شافعی

شافعی افزود: هوشمندسازی به لحاظ اقتصادی در کل کشور اثرگذار است. از سوی دیگر می‌تواند فضای کسب‌وکار کشور را که به شدت نامناسب شده، بهبود بخشد و رتبه ما را در دنیا ارتقا دهد.

او تأکید کرد: متأسفانه ما هنوز در حوزه هوشمندسازی، تجارت الکترونیک و سایر مؤلفه‌هایی که به این حوزه مربوط می‌شود، از دنیا عقب هستیم.

شافعی گفت: معمولاً در ابتدای هر تغییری، افراد مقاومت می‌کنند و بعد از اینکه تغییرات اعمال شد شروع به خودزنی می‌کنند. قطعاً در برابر این هوشمندسازی ها شاهد مقاومت‌های زیادی خواهیم بود اما نباید به آن‌ها اعتنایی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  +    =  72