دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری

بانک مرکزی ابلاغ کرد

بانک مرکزی «دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری، مؤسسه اعتباری وظیفه اعتبار سنجی دقیق و اصولی بنگاه تولیدی که درصدد دریافت تسهیلات هستند را دارد به طوری که اهلیت و توان اعتباری بنگاه مورد نظر مشخص شود. در غیراینصورت موسسه اعتباری نباید به بنگاهی که اهلیت و توان اعتباری آن بررسی نشده، خدماتی ارائه دهد.

در یکی از مفاد این دستورالعمل آمده است که وضعیت تسهیلات و تعهدات غیرجاری و چک برگشتی مشتری نیز باید پیش از پرداخت تسهیلات به او استعلام شود در غیر این صورت موسسه، مجاز به پرداخت اعتبار نیست.

مطابق این شیوه نامه، اخذ وثایق و تضامین کافی از سوی مؤسسه اعتباری الزامی است که با توجه به شرایط و وضعیت مالی متقاضی اعتبار، انجام می‌شود.

موسسه اعتباری باید بنا به درخواست بانک مرکزی، تمام اطلاعات درباره ارائه خدمات تامیم مالی زنجیره تامین را برای تایید به بانک مرکزی ارائه کند. ضمن اینکه تمام فعالیت های موسسه اعتباری در این زمینه (چه مستقیم و چه به صورت برون سپاری) باید براساس قوانین و مقررات جاری به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی و ضوابط نظارتی و اعتباری باشد و همچنین مکلف است فرایندهای مربوط به شناسایی مشتری را براساس قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تهیه، تنظیم و اجرا کند.

براساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین توسط مؤسسات اعتباری ، موسسه اعتباری می‌تواند راسا یا با مشارکت موسسات اعتباری دیگر، بخش از خدمات مورد نیاز را به اشخاص ذی صلاح بسپارد و اصطلاحا برون‌سپاری کند که البته تمامی مسئولیت ناشی از این امر از لحاظ امنیت اطلاعات و محرمانه بودن اطلاعات، مدیریت ریسک و … بر عهده مؤسسه اعتباری خواهد بود.

براین اساس، فرایندهای تسویه مربوط به تأمین مالی زنجیره های تأمین، با رعایت الزامات شبکه خدمات پرداخت و از طریق سامانه های بانک مرکزی انجام می شود و همچنین نرخ سود و کارمزد خدمات ارائه شده نیز در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است.

طبق شیوه نامه های ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب توافق با مشتری، موسسه اعتباری برای تسویه اعتباری خرید مواد اولیه یا خدمات مورد نیاز بنگاه های تولیدی، پس از دریافت و تکمیل اسناد و مدارک می تواند ابزارهای تأمین مالی زنجیره تامین را برای این امر صادر کند. ضمن اینکه فرایند گردش اعتبار در طول زنجیره تأمین، براساس وضعیت تولید کالا و خدمت و تقاضای مشتریان، از سوی موسسه اعتباری مدیریت خواهد شد.

در یکی دیگر از مواد این دستورالعمل آمده است که موسسه اعتباری می‌تواند برای ارائه خدمات مورد نظر از ابزارهایی مانند برات الکترونیکی، کارت اعتباری، اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، اوراق گواهی اعتبار مولد و ابزارهای مالی و تجاری مجاز دیگر استفاده کند.

همچنین موسسه اعتباری موظف است بنا به دستور بانک مرکزی شرایطی فراهم کند که تمام فرآیندها به صورت شفاف قابل رصد و پیگیری باشد و همچنین جزئیات اطلاعات مالی و اعتباری مربوط یه عملیات تامین مالی زنجیره تامین در سامانه های برخط تعیین شده توسط بانک مرکزی ثبت شود.

در پایان اینکه، مؤسسه اعتباری باید قبل از اینکه خدمات تأمین مالی زنجیره تأمین را به بنگاه های متقاضی ارائه کند، زیرساخت های لازم برای استفاده از درگاه امن غیرحضوری بانک و امضای دیجیتال را برای مشتریان فراهم کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  71  =