بازار ثانویه معامله اوراق مشارکت تشکیل می شود

دبیرکل بانک مرکزی با تشریح جزئیات تغییر ضوابط انتشار اوراق مشارکت، اعلام کرد: بازار ثانویه معامله اوراق مشارکت تشکیل می شود.

محمود بهمنی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتشار اوراق مشارکت گفت: بانک مرکزی به فکر تغییر در ضوابط انتشار اوراق مشارکت و ساماندهی آن افتاد چراکه با توجه به نرخ تورم کشور که بیش از 5/15 درصد اعلام شد، انگیزه ای برای خرید این اوراق وجود ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: تصور خریدار این است که اگر اقدام به خرید اوراق مشارکت کند، قطعا با نرخ تورم 6/18 درصدی، با کاهش ارزش پول و دارایی خود مواجه می شود. بنابراین در این شرایط، فروش اوراق مشارکت مساوی به بازگشت این اوراق بر روی کانتر بانکها می شود.

وی تصریح کرد: بازگشت اوراق مشارکت به کانتر بانکها پس از فروش به معنای اعطای غیرمستقیم تسهیلات است؛ در حالیکه هدف بانک مرکزی از انتشار این اوراق جذب نقدینگی است، یعنی پول در دست مردم جمع شده، تقاضا در بازار کاهش یابد و در نهایت با تورم مبارزه شود.

بهمنی گفت: عملا پس از مدت کوتاهی از انتشار اوراق مشارکت مشاهده می شود که اوراق نزد بانک برمی گردد و عملا پول تزریق شده است؛ یعنی این راه جمع شدن نقدینگی تبدیل به ارائه تسهیلات می شود.

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی انتشار اوراق مشارکت به جای یک سیاست انقباضی، تبدیل به سیاست انبساطی می شود. در این راستا، بانک مرکزی برنامه ریزی کرده تا اوراق مشارکت روزشمار از چرخه خارج شود، یعنی فرد پس از خرید نتواند هرلحظه ای آنرا به فروش رساند که بانکها مجبور به خرید شوند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: از این پس انتشار دهندگان اوراق مشارکت، مسئولیت خرید خود را به عهده می گیرد و سیستم بانکی تعهدی در خصوص بازگشت سرمایه به خریداران نمی دهد.

بهمنی گفت: هم اکنون تقریبا توانسته ایم انتشار اوراق مشارکت را کنترل کنیم تا برنامه مدونی برای آن طراحی شود. البته چند دستگاهی نیز که خود اوراق مشارکت منتشر کرده اند خود نسبت به بازگشت سرمایه خریدار متعهد هستند و بانک تضمینی برای بازگشت سرمایه به خریداران نمی دهد.

وی اظهار داشت: در این میان بانکها تنها به عنوان عامل فروش عمل کرده و درصدی از این پول را نزد خود نگه می دارند تا اگر خواستند مراجعه کنند، بتوانند از آن پرداخت کنند. البته مشتریان نیز حق ندارند تا سررسید به بانکها مراجعه کنند.

بهمنی گفت: بعد از سررسید نیز یک بازار ثانویه نظیر بورس تاسیس خواهد شد تا خریداران به آنجا مراجعه کرده و اوراق خود را معامله کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز برای سال جاری پیش بینی در خصوص میزان انتشار اوراق مشارکت صورت نگرفته و ما متنظریم دستورالعمل تصویب شود بعد آماده باشیم که اوراق مشارکت را انتشار دهیم.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −  15  =