مروری بر عملکرد دو ساله صندوق مهر امام رضا (ع)

صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا (ع) که بر اساس مصوبه‌ شورای عالی اداری از ادغام سه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی، توسعه اشتغال روستایی و ازدواج جوانان در 25 تیرماه سال 1385 آغاز به کار کرد فردا سومین سال فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این صندوق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه خود را تاکنون در دو حوزه پر اهمیت اشتغال و ازدواج متمرکز کرده است؛ در حوزه‌های ازدواج، اشتغال و مسکن و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه است.

از ابتدای تیرماه سال جاری امکان ثبت نام اینترنتی دراین صندوق‌ نیز فراهم شده است و متقاضیان می‌توانند به طور مستقیم پس از ثبت نام اینترنتی به دفاتر صندوق در شهرستان‌ها مراجعه کرده و پس از تعیین شعبه‌ دلخواه بانک، معرفی نامه‌ خود را به صورت شخصی دریافت و به شعبه‌ مربوط مراجعه کنند در این فرآیند کلیه متقاضیان می‌توانند موفق به دریافت تسهیلات شوند و همچنین کمترین تعداد مراجعه و میزان هزینه را متحل شوند.

از دوم تیرماه 85 که نخستین ورود داده به بانک‌ اطلاعات متقاضیان تسهیلات ازدواج صورت پذیرفته است، تا پایان خرداد ماه 86 در مجموع 988 هزار و 936 نفر ثبت نام کرده‌اند و تعداد 622 هزار و 87 نفر موفق به دریافت وام ازدواج خود شده‌اند.

از آنجایی که به دلیل تشکیل پرونده و تامین ضامن و مدارک، از زمان معرفی به بانک و دریافت تسهیلات مقداری زمان لازم است، بخشی از اختلاف تعداد معرفی و پرداخت ناشی ازاین موضوع بوده است، لیکن بخش دیگر مربوط به نقص پرونده‌ متقاضیان یا مشکلات شعب بانک‌ها در پرداخت سریع تسهیلات است که ساماندهی آنها در دستور کار صندوق قرار دارد.

در حال حاضر بانک‌های ملی، ملت، کشاورزی، تجارت و سپه در این زمینه با صندوق همکاری دارند.

پاره‌ای از ویژگی‌های آماری ثبت‌نام‌شدگان تسهیلات ازدواج

افراد 21 سال ، 22 درصد ، 21 تا 25 سال 43.3 درصد 26 تا 30 سال 26.3 درصد، 31 تا 35 سال 6.2 درصد، و بالای 35 سال 2.3درصد و همچنین افراد زیر دیپلم 46.8 درصد، دیپلم 35.3 درصد، فوق دیپلم 9.6 درصد و لیسانس و بالاتر 11 درصد از تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) استفاده کرده‌اند.

به دنبال آغاز فعالیت صندوق مهر امام رضا (ع) به منظور تداوم فعالیت بیمه صندوق ادغام شده، معاونتی تحت عنوان «توسعه‌ اشتغال روستایی» و واحدی با عنوان «مدیریت تسهیلاتی ازدواج» در معاونت تسهیلات و اعتبارات شکل گرفت.

فعالیت‌ دیگر در زمینه‌ تجهیز منابع و فعال کردن و تجهیز دفاتر استانی در راستای سیاست تمرکززدایی دولت بوده است و در این راستا، 326 صندوق شهرستانی راه‌اندازی شده و 10 صندوق با قیمانده نیز در دفتر مرکزی استان مشغول فعالیت هستند.

پایگاه جدید اینترنتی صندوق نیز از تیرماه 86 راه‌اندازی شده است که امکانات جدیدی برای کاربران و مخاطبان صندوق فراهم می‌سازد.

تسهیلات اعتبارات بخش اشتغال صندوق مهر امام رضا (ع) براساس سیستم سازمان مدیریت و براساس سهم‌بندی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری هر استان برای شهرستان‌های ذی‌ربط توزیع می‌شود.

در طول یک سال گذشته، بخشی از اعتبارات خود اشتغالی صندوق به معرفی شدگان سازمان‌های طرف تفاهم با صندوق پرداخت شده است و بخشی دیگر به ثبت نام شدگان سال‌های گذشته‌ صندوق‌های سابق واگذار شده است.

از جمله اقدامات سال گذشته این صندوق اجرای طرح نظارت پس از پرداخت است که نقش مهمی در هدایت تسهیلات اشتغال به سمت راه‌اندازی کسب و کار و مشاوره و یاری وام گیرندگان دارد و نتایج حاصله نیز حاکی از اثربخشی مطلوب تسهیلات خرد صندوق دارد.

یکی از اقداماتی که با هماهنگی سیستم بانکی در سال گذشته انجام شد فراهم کردن زمینه‌ برای ایجاد پس‌انداز قرض‌الحسنه ویژه مهر امام رضا (ع) در شعب بانک‌های سراسر کشور است تا بدین وسیله تمامی افرادی که مایلند علاوه بر جوایز معمولی در حساب‌های قرض‌الحسنه، در کارهای خیر نیز مشارکت کنند تا بتوانند با افتتاح حساب قرض‌الحسنه مهر امام رضا (ع) به پرداخت هر چه بیشتر تسهیلات ازدواج و اشتغال کمک برسانند.

با افتتاح این حساب‌ها، دارنده حساب می‌تواند با استفاده از کارت الکترونیکی که دریافت می‌کند در هر لحظه از شبانه روز که مایل باشد به موجود خود دسترسی داشته و در صورت تمایل، موجود خود را برای شرکت در قرعه کشی حساب‌های قرض‌الحسنه حفظ کرده و حتی به آن بیفزایند.

صندوق مهر امام رضا (ع) علاوه بر تداوم فعالیت‌های جاری و ارائه خدماتی که تا کنون در زمینه وام ازدواج و اشتغال انجام داده به احیاء و تقویت سنت قرض‌الحسنه راه‌اندازی شعب مستقل به منظور ارائه خدمات عمومی، تقویت دفاتر شهرستانی، افزایش منابع مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی پرداخته است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  30