هزینه منابع قرض الحسنه بانکها در غیر قرض الحسنه ممنوع شد

رییس کل بانک مرکزی:

رئیس کل بانک مرکزی از ممنوع شدن هزینه سپرده های قرض الحسنه بانکها برای تسهیلات غیر قرض الحسنه خبر داد.

طهماسب مظاهری در گفتگو با مهر در مورد تراز حسابهای قرض الحسنه بانکها گفت: تا اوایل سال جاری بانکها از منابع قرض الحسنه خود در سایر بخشها از جمله سرمایه گذاری و غیره استفاده می کردند، اما هم اکنون بانکها موظف هستند از این اقدام خودداری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تا اوایل سال 87 منابع بانکها اعم از قرض الحسنه و سپرده های سرمایه گذاری به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: برهمین اساس، بخشی از سپرده های قرض الحسنه صرف اعتبارات و تسهیلات سرمایه گذاری یا مشارکت یا سایر عقود می شد.

مظاهری با اشاره به اینکه یکی از بندهای مهم بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی استفاده از منابع قرض الحسنه در بخش تسهیلات قرض الحسنه است، افزود: بر این اساس باید بانکها از مصرف سپرده های قرض الحسنه برای اعتبارات سرمایه گذاری یا عقود مشارکتی یا مبادله ای پرهیز کنند.

مظاهری تصریح کرد: به عبارت دیگر، بانکها غیر از بخش سپرده قانونی و نقد پذیری منابع قرض السحنه باید بقیه آن را صرف تسهیلات قرض الحسنه نمایند.

منابع قرض الحسنه بانکهای کشور تا پایان سال 86 حدود 15 هزارو 800 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که میزان تسهیلات قرض الحسنه ارائه شده از سوی بانکها به مردم از میزان مذکور 5 هزار میلیارد تومان است.

با توجه به این امر، بانکها باید امسال به میزانی که منابع قرض الحسنه وارد بانکها شده، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند.


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −    =  41