برداشت‌های مقطعی از حساب ذخیره‌ ارزی به جامعه شوک وارد می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

ایبنا -یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایطی که کشور با تورم، گرانی و افزایش نقدینگی رو به روست و شاهد حذف یارانه‌ها از سبد حمایتی دولت هستیم، باید توجه بیشتری به موضوع پول ملی و ارزشگذاری آن نشان بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران،به نقل از ایسنا

فرهاد دلق‌پوش  در رابطه با موضوع ارزش گذاری پول ملی، اظهار کرد: اقتصاد هر کشوری مستقیما به سیاست‌های مالی و پولی آن کشور بستگی دارد، زیرا پول تاثیر مستقیمی در روند رشد و توسعه‌ی اقتصادی یا برعکس رکود اقتصادی یک کشور دارد. بنابراین با توجه به وضعیت فعلی کشور و مواجهه با رشد تورم، گرانی و نقدینگی و حذف یارانه‌ها از سبد حمایتی دولت، باید نسبت به سیاست‌های پولی و ارزشگذاری پول ملی توجه بیشتری نشان بدهیم.

وی با تاکید بر بازنگری پول ملی گفت: در جلساتی که با مسوولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجلس تشکیل شد، بر ضرورت بازنگری ارتقای پول ملی و ارزشگذاری پول ملی تاکید کردیم تا به این طریق هم در سطح کشور قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و هم مشکلات اقتصادی را مهار کنیم.

نماینده‌ی مردم آستارا در مجلس، با اشاره به راهکارهای پیش‌بینی شده جهت ارزش‌گذاری و تقویت پول ملی در کشور گفت: بی‌تردید هر یک از راهکارها مثل حذف صفر از واحد پولی یا تقویت بانکداری الکترونیکی در جایگاه خود خوب و مطلوب است، ولی باید دید که هر یک چه تاثیری در عرصه اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی می‌گذارد؟ مثلا در شرایط موجود چاپ اسکناس‌های درشت و بالا بردن رقم آن موضوعی است که به کار کارشناسی نیاز دارد.

دلق‌پوش، در عین حال بازنگری در پول ملی را موجب افزایش قدرت رقابت پول کشور در عرصه‌ی بین‌المللی با ارزهای رایج دنیا دانست و تصریح کرد: در بحث ارزشگذاری پول ملی، باید روشی را دنبال کنیم که تورم و گرانی را مهار کند و سیستم توسعه و رشد اقتصادی را در مسیر سازندگی و تولید قرار بدهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم‌چنین در رابطه با تصویب برداشت از حساب ذخیره‌ی ارزی جهت بازپرداخت بدهی بانک‌ها اظهار کرد: در جلسه‌ای که با دکتر مظاهری در این باره داشتیم، یادآور شدم که این موضوع منجر به افزایش دوباره نقدینگی در کشور می‌شود و به همین خاطر باید با دقت پیگیری شود.

دلق‌پوش در پایان متذکر شد: برداشت‌های مقطعی و بدون پیش‌بینی از حساب ذخیره‌ی ارزی شوک‌های متعددی را به جامعه وارد می‌کند، بنابراین باید سیاستی متعادل را در پیش گرفت که توازن و تعادل اقتصادی را در بر داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  24