دارایی‌ها از دولت آشکار به دولت پنهان منتقل شده است

ناطق‌نوری:

ایبنا – اهداف سیاست‌های اصل 44 و سند چشم‌انداز 20 ساله کشور با رویه فعلی و بدون تغییر واقعی باورهای مسئولان اجرایی محقق نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران،به نقل از ایسناحجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری ـ رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ـ در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی گفت: تحقیقات به عمل آمده در حوزه پولی و بانکی کشور کمتر جامه عمل پوشیده و در حد تئوری باقی مانده است.

وی گفت: این مشکل به حوزه پولی و بانکی اختصاص ندارد و در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها به این گرفتاری مبتلا هستیم. دانشگاه‌ها تحقیقات خود را انجام می‌دهند و واحدهای اجرایی هم فارغ از این مطالعات، برنامه‌های خود را پیگیری می‌کنند.

ناطق نوری افزود: حداقل کاری که باید برای کاربردی شدن این تحقیقات انجام داد این است که مطالعات و تحقیقات در معرض استفاده واحدهای اجرایی قرار گیرد.

وی با توجه به حجم کارهای صورت گرفته در مورد مسائل اقتصادی افزود: علم اقتصاد و مسائل مرتبط با آن اگر ظریف‌تر و حساس‌تر از عمل پزشکی نباشد، همتراز این علم است چرا که اشتباه یک پزشک نهایتا جان یک انسان را به خطر می‌اندازد ولی اشتباه در تصمیم‌گیری غلط اقتصادی کل جامعه را دچار مشکل و بحران می‌سازد.

رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گفت: بر همین مبنا تحقیقات تخصصی صورت گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که زمینه تصمیم‌گیری‌های مسئولان می‌شود. این در حالی است که آموزه‌های دینی و قرآنی نیز بر لزوم آگاهی و درایت مسئولان اقتصادی برای اداره امور کشور تاکید دارد.

وی تصریح کرد: در میان مسائل و مباحث اقتصادی، موضوعات پولی و بانکی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که پیشرفت و ساماندهی اقتصاد یک کشور به پیشرفت سیستم بانکی و سیاست‌های پولی بستگی دارد و رفع مشکلات این بخش از اقتصاد نقشی کلیدی در اصلاح روند اداره امور کشور دارد.

ناطق نوری افزود: یکی از جهت‌گیری‌های مجالس و دولت‌های گذشته صرف تدریجی تسهیلات تکلیفی و پرهیز از افراط و تفریط در تعیین نرخ سود بانکی بود چرا که در طول سال‌های اخیر دچار افراط و تفریط در تعیین نرخ سود بانکی شده‌ایم.

وی در مورد خصوصی سازی گفت: در بسیاری از مسائل از جمله خصوصی سازی فقط به گفتن و انشانویسی می‌پردازیم در حالی که با این رویه نه سیاست‌های اصل 44 و نه سند چشم‌انداز محقق نمی‌شود چرا که اکثر مسئولان وقتی در پست قرار دارند بسته و دولتی فکر می‌کنند در حالی که برای اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 باید باورها عوض شود.

ناطق نوری با انتقاد از منحصر شدن خصوصی سازی در واگذاری بنگاه‌های دولتی گفت: با وجود تبلیغات فراوانی که در مورد واگذاری‌ها صورت می‌گیرد، می‌بینیم که دارایی‌ها از دولت آشکار به دولت پنهان منتقل شده و نهادهای شبه دولتی این بنگاه‌ها را خرید کرده‌اند ضمن اینکه از نظارت هم کاسته شده است.

وی گفت: پیشرفت و سلامت نظام پولی و بانکی کشور از طریق جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها، پولشویی، پرهیز از اتلاف منابع بانک‌ها و جلوگیری از اتخاذ سیاست‌هایی است که مطالبات معوق بانک‌ها را افزایش دهد.

وی گفت: برعکس کسانی که تمام مراودات بانکی کشورها را در طول این سال‌ها ربوی می‌دانند، تاکید می ‌کنم نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، یکی از اسلامی‌ترین و سالمترین نظام‌های بانکی جهان است.

ناطق نوری همچنین از پرداخت وام‌های بانکی برای بنگاه‌های زودبازده انتقاد کرد و گفت: اشتغال با پول دادن به جامعه حاصل نمی‌شود چنانچه در دولت قبلی هم با وجود پرداخت 900 میلیارد تومان، تغییر چندانی در میزان اشتغال حاصل نشد.

وی گفت: کارآمدترین بنگاه‌ها لزوما کوچکترین، زودبازده‌ترین آنها نیست و تشخیص اینکه کدام بنگاه‌ها کارآمدترین هستند با بانک مرکزی است.

ناطق نوری افزود: تحقق سلامت نظام بانکی و کارآمدی آن مستلزم تقویت استقلال بانک مرکزی است که البته کشف جدیدی نیست و از 200 سال قبل در اقتصاد دنیا مطرح و اثبات شده است.

وی در مورد مشکلات قانون نظام بانکداری بدون ربا گفت: دسته‌ای از مشکلات به خود قانون مربوط نیست مانند رقابت نکردن بانک‌ها، تعدی دولت به منابع بانک‌ها ولی مسائلی مانند تنوع کم عقود مبادله‌ای و مشارکتی یکی از مشکلات این قانون است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄  11  =