بانک‌های ملی و مسکن مستندات انتشار اوراق رهنی مسکن را فراهم نکرده‌اند

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس:

ایبنا – مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت :بانک‌های ملی و مسکن مستندات لازم را برای انتشار اوراق رهنی مسکن فراهم نکرده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران، به نقل از سنا، بهروز زارع اظهار داشت: سال گذشته هیأت دولت در مصوبه‌ای مجوز اعطای تسهیلات 1500 میلیارد تومانی را صادر کرد و به دو بانک ملی و مسکن مجوز داد تا این تسهیلات را منتشر کنند و منابع آن را برای ساخت در کشور وام دهند، از همین رو اقدامات لازم صورت گرفت و کارگروهی تشکیل شد تا موضوع انتشار اوراق رهنی مسکن را بررسی کند.

وی با بیان این که انتشار این اوراق از دو جنبه مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: نخست از لحاظ مقررات و سپس شرعی بودن آن که آیا اوراق رهنی مسکن قالب شرعی دارند یا خیر. جنبه نخست در قسمت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار و قسمت دوم در کمیته فقهی سازمان مورد بررسی قرار گرفت، که درنتیجه اوراق رهنی مسکن نوعی اوراق مشارکت تشخیص داده شد.

وی افزود: مقررات هم در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بانک ملی و مسکن، شرکت تأمین سرمایه نوین، بخش پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و همچنین بخش نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بررسی شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس بانک ملی، بانک مسکن و شرکت تأمین سرمایه نوین فعالیت خود را آغاز کردند و مقرر شد بانک‌ها، بخش‌‌های مربوط به خود را انجام داده و اطلاعات لازم را برای سازمان بورس ارسال کنند. این مسأله در سال جاری هم پیگیری شد، اما در این راه با چند مشکل مواجه هستیم. برای مثال، بانک‌ها که یک سمت قضیه قرار داشتند، تسهیلات رهنی خود را به ناشر اوراق فروخته و ناشر هم برای خرید آن، اوراق رهنی منتشر می‌کند که این اوراق، مشارکت در خرید دین است. حال از آنجا که فروشنده تسهیلات هم بانک‌ها بودند، این سؤال پیش می‌آمد که آیا این روند از نظر بانک مرکزی امکان‌پذیر است یا خیر.

زارع با بیان اینکه برای یافتن پاسخ مکاتباتی از طریق بانک‌ها و شرکت تأمین سرمایه صورت گرفت، افزود: این موضوع مدت زیادی در بانک مرکزی باقی ماند و اخیراً بانک مرکزی در حال تدوین مقررات احتیاطی است که محتوای آن به طور رسمی اعلام نشده است. این مقررات مشخص می‌کند که بانک‌ها براساس چه ضوابطی می‌توانند این اوراق را منتشر کنند.

وی با تأکید بر اینکه بانک ملی و مسکن هیچ‌کدام از مستندات لازم را فراهم نکرده‌اند، گفت: مقرر شده بود تا بانک‌ها یک بسته تهیه کرده و طرح توجیهی خود را در قالب آن به سازمان بورس ارسال کنند که با وجود پیگیری‌های مستمر، تاکنون هیچ اقدام عملی و مؤثری صورت نگرفته است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از نظر سازمان مشکلی برای انتشار اوراق وجود ندارد همچنین از لحاظ بستر مقرراتی و رویه اجرایی فعالیت‌های لازم صورت گرفته اما باید منتظر اعلام نظر بانک مرکزی بمانیم؛ چرا که طرف فروشنده تسهیلات بانک‌ها هستند. این در حالی است که بانک‌ها نیز هنوز اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارایه نکرده‌اند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  36