چاره‌ای جز اجرای طرح تحول اقتصادی نداریم

رئیس جمهور در جمع اعضای کارگروه تحول اقتصادی:

ایبنا – رئیس جمهور اجرای طرح تحول اقتصادی را تنها راه اصلاح وضعیت اقتصادی کشور خواند و تاکید کرد که باید از ظرفیت این طرح برای افزایش سطح دانش و فرهنگ اقتصادی مردم استفاده شود .

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور صبح امروزپنج شنبه، در دیدار دبیر و اعضای کارگروه تحول اقتصادی، گفت : در طول 20 سال اخیر تلاش‌های فراوانی شده است تا ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود و طبیعی است که امروز باید به دنبال طرحی جامع، کامل ، موثر و هدفمند در این باره باشیم و از این رو طرح بزرگ تحول اقتصادی تدوین شده است.
وی عدالت را از اهداف پایه ای طرح بزرگ تحول اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: پیشرفت بدون عدالت ارزشی ندارد. اینکه 30 یا20 سال سرمایه کشور به کارگرفته شود اما فقط عده خاصی از ثمرات آن برخوردار شوند، درست نیست و باید طوری برنامه ریزی کرد تا همه اقشار مردم بهره مند شوند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحکیم پایه های عدالت موجب شکوفایی و احیای شخصیت و فرصت دادن به رشد انسانها و نیز تثبیت امنیت ملی می شود، تصریح کرد : ما می خواهیم پیشرفته ترین کشور جهان بر پایه عدالت شویم.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه پیشرفت و توسعه کشور در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی در قالب برنامه‌های گوناگون تنظیم شده است، گفت: امروز زمان آن است که حرکت دستگاه‌های اقتصادی را نیز به طور کامل در جهت عدالت تنظیم کنیم.
وی با بیان اینکه در نظام بانکی یارانه‌ای و مالیاتی چاره‌ای جز اصلاح وضعیت موجود را نداریم، خاطر نشان کرد: 70 درصد یارانه‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط سه دهک برخوردار جامعه استفاده می‌شود و این موضوع یکی از علت‌های اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه در برابر اصلاحات اقتصادی از ناحیه 2 سه گروه مقاومت‌هایی صورت می گیرد، اظهار داشت: یک گروه کسانی هستند که روحیه ایرادگیری دارند و ذاتاً با هر نوع تحول و تغییر مخالف بوده و در برابر آن مقاومت می‌کنند. این گروه نقاط منفی را چندین برابر برجسته می‌کنند و هیچ راه حلی نیز ارایه نمی دهند.
وی اضافه کرد: گروه دیگر افرادی هستند که برنامه های تحولی را به اندازه ای پیچیده و سخت نشان می دهند تا طرف مقابل را از عملیاتی کردن آن منصرف کنند و گروهی نیز به خاطر نگاه سیاسی با آن مخالفت می کنند و چه بسا اگر همین کار را با 50 درجه ضعیف تر خودشان انجام می دادند، کاری بسیار خوب و اثر گذار معرفی می شد .
رییس جمهور تاکید کرد: چاره ای جز اجرای طرح تحول اقتصادی نداریم و اصولا راه دیگری برای اصلاح اوضاع اقتصادی کشور وجود ندارد.
احمدی نژاد با بیان اینکه خوشبختانه در کلیات و جهت گیری های طرح، هماهنگی و اتفاق نظر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم در گام دوم که طراحی تفصیلی طرح تحول اقتصادی در بخش های گوناگون است و گام بعدی آن یعنی اجرای طرح نیز این هماهنگی و اتفاق نظر وجود داشته باشد.
رییس جمهور در ادامه خطاب به اعضای کارگروه تحول اقتصادی اظهار داشت: از آنجایی که باید این طرح را در کشور مدیریت کنید، باید به ابعاد و اجزاء گوناگون آن به طور کامل مسلط باشید و برای سوالات و شبهات احتمالی در بخشهای مختلف از جمله هدفمند کردن یارانه ها ، افزایش فعالیت های عمرانی و کنترل مصرف انرژی، پاسخ های قانع کننده ای داشته باشید.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح تحول اقتصادی نیازمند همدلی و همراهی مردم هستیم، تصریح کرد: جذب و جلب این همراهی و همدلی در گام اول به خوبی انجام شد و در گام دوم نیز چون وارد جزییات خواهیم شد، همین روند باید ادامه یابد.
وی درباره اهمیت توجیه اقشار گوناگون مردم نسبت به طرح تحول اقتصادی گفت: علت اول جذب مشارکت عمومی است؛ چرا که باعث می‌شود این طرح، روان و صریح به سرانجام برسد و علت دیگر آن است که آسیب‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. از این رو باید تلاش شود تا اعتماد مردم نسبت به اینگونه طرح‌ها هر چه بیشتر تقویت شود و اگر این اعتماد عمومی در سطح بالایی باشد، آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.
رئیس‌جمهور همچنین خواستار سازماندهی بیشتر برای اطلاع‌رسانی صریح و شفاف از طرح تحول اقتصادی شد و گفت: ضروری است درباره جزییات این طرح بطور گسترده و با ظرافت و دقت اطلاع رسانی شود و اگر فرصت داشتم با تک تک 70 میلیون ایرانی درباره این طرح صحبت می کردم؛ چرا که اجرای این طرح برای کشور بسیار مهم و با ارزش است.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید افکار عمومی برای اجرای طرح تحول اقتصادی بسیج شود، خاطر نشان کرد: این طرح باید موضوع گفتگو و مباحث عمومی شود و همه اندیشه های کشور نیز برای هر چه بهتر انجام شدن آن بسیج شوند.
رییس جمهور تصریح کرد : باید از ظرفیت طرح تحول اقتصادی برای افزایش سطح دانش و فرهنگ اقتصادی مردم استفاده شود و ادبیات اقتصادی مردمی شود و اگر این اتفاق بیفتد، در آن صورت پیام های شما به سرعت مورد قبول افکار عمومی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد : باید طرح تحول اقتصادی به گونه ای اجرا شود که در آن نه شتابزدگی وجود داشته باشد و نه معطل شویم. البته خوشبختانه فضای عمومی مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه هم با این طرح هماهنگ است.
احمدی نژاد طرح تحول اقتصادی را طرحی کامل و جامع دانست و گفت : باید مراقبت شود تا این طرح به کام اقتصاد و ملت شیرین باشد.
رییس جمهور در ادامه حمایت از تولید و افزایش بهره وری، کاهش مصرف انرژی، کاهش استفاده از درآمدهای نفتی در هزینه های اجرایی و استفاده از آن در فعالیت های عمرانی و نیز پرداخت مستقیم به مردم را از ثمرات اصلاح نظام یارانه‌ای دانست.
در ابتدای این نشست، حسینی وزیر اقتصاد و امور دارایی گزارشی از پیشرفت و تکمیل روند طرح تحول اقتصادی ارائه کرد و گفت: حمایت مقام معظم رهبری از این طرح و اجماع صورت گرفته در خصوص آن از افتخار آمیزترین و بزرگترین دستاوردهای طرح تحول اقتصادی است و امروز نیز وارد فاز طراحی تفصیلی این طرح شده‌ایم.
وی ضرورت آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم را در فاز جدید مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: باید با انسجام در اطلاع رسانی و طرح موضوعات عمومی از سوی سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، تلاش کنیم سایر بخش‌های این طرح نیز بر پایه وفاق جمعی، گفت و گو و اندیشه ورزی به پیش برود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1