انتشار اسکناس‌های ۵۰ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی تا اسفند

قائم‌مقام بانک مرکزی خبر داد

ایبنا -قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: روند چاپ اسکناس‌های 50 ، 100 و 200 هزار تومانی در بانک مرکزی در حال پیگیری است و ایران‌چک‌های 200 هزار تومانی نیز حدود یک ماه دیگر منتشر می‌شود.

ب

ه گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حسین قضاوی، افزود: براساس گزارش‌های کارشناسی در بانک مرکزی مبنی بر لزوم چاپ اسکناس‌های درشت‌تر که برای مراجع مختلف ذیصلاح فرستاده شده، این بانک درصدد دریافت مجوز لازم برای انتشار اسکناس درشت است.


قائم مقام بانک مرکزی ایران‌چک‌های جدید بانک مرکزی را شبه اسکناس‌هایی برای آسان‌کردن مبادلات مردم دانست و افزود: تا پیش از این بانک‌ها، چک‌پول‌های شبه اسکناسی چاپ می‌کردند که گر چه عمل اسکناس را انجام می‌داد ولی آثار نامطلوبی داشت و بانک مرکزی با انتشار ایران‌چک‌های جدید درصدد اصلاح این رویه برآمد.
قضاوی گفت: با توجه به اینکه درشت‌ترین اسکناس، 5 هزار تومانی است
و مردم برای مبادلات خود با مشکل مواجهند انتشار ایران‌چک‌ها و چک‌بانک‌های سابق مصلحت نبود به همین علت ایران‌چک‌های جدید جایگزین آن شد تا در آینده اسکناس‌های درشت‌تر چاپ شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی بانک‌ها هنوز در دریافت و عرضه ایران‌چک‌ها تسهیل نمی‌کنند، ابراز داشت: بانک مرکزی 13 شهریور امسال آخرین بخشنامه خود را در این باره به بانک‌ها ابلاغ کرده است که براساس آن برای ارائه ایران‌چک‌ها نیازی به نوشتن شماره سریال آن در برگه‌های ویژه نیست و از رده خارج کردن آن نیز مانند اسکناس است.
قضاوی گفت: برای اجرای این بخشنامه باید روند اداری آن طی شود زیرا به‌طور معمول بخش‌های ویژه بانک‌ها بخشنامه‌های بانک مرکزی را به زبان و قواعد خود به شعب خود اعلام می‌کنند.
قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم ایران‌چک‌های جدید را مانند اسکناس به‌عنوان ثروت ملی بدانند و در مراقبت از آن دقت کنند و زمانی که مستهلک شود بانک‌ها آن را به بانک مرکزی تحویل می‌دهند و مابازای آن را دریافت می‌کنند.
قضاوی افزود: ایران‌چک‌های سابق 6 ماه مهلت استفاده داشت اما در ایران‌چک‌های جدید این موضوع صدق نمی‌کند و هر قدر در گردش و سالم باشد معتبر است و قابل پذیرش بودن آن در همه بانک‌ها نیز از مزایای آن است.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر ایران‌چک‌های جدید نیاز به پشت نویسی ندارد چرا جای مشخصات پشت آن چاپ شده است، ابراز داشت: علت چاپ گزینه‌های مربوط به مشخصات در ایران‌چک‌ها الزامات حقوقی است زیرا چک‌پول‌ها شبه اسکناس است.
وی گفت: ایران‌چک‌های 200 هزار تومانی نیز حدود یک ماه دیگر منتشر می‌شود و وضع مبادلات مردم با سهولت بیشتری انجام می‌شود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  56  =  59