سقوط جهانی طلا، نفت و آهن

در بازار های جهانی رخ داد

ایبنا – بازارهای جهانی در روزهای اخیر به سرعت در حال تغییر مسیر هستند و این تغییر مسیر عمدتا در حوزه‌‌هایی در حال وقوع است که تاثیر بالایی بر فعالیت‌های اقتصادی در ایران می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک قیمت جهانی نفت پس از رکورد 150دلاری دوماه پیش، چنان روی منحنی نزولی افتاده است که حتی تحولاتی همانند جنگ در گرجستان، توفان‌های پی‌درپی و از همه مهم‌تر کاهش عرضه اوپک هم قادر به جلوگیری از سقوط آن نیست.
انتشار تازه‌ترین آمارها از اوضاع اقتصادی ابرقدرت‌های صنعتی جهان نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها رکود اقتصادی را پشت سر گذاشته و یا به عبارتی بهتر آن را به سایر کشورهای صنعتی مهم از جمله ژاپن، انگلستان و کشورهای حوزه یورو کوچ داده‌اند.
در این میان، بهبود اقتصادی در آمریکا در حدی فراتر از انتظارات تحقق یافت و رشد اقتصادی این کشور را که به زحمت در حد 9/1درصد پیش‌بینی می‌شد درسطح 3/3درصد به ثبت رساند. این تغییر اوضاع از دو سو بر بازار نفت فشار می‌آورد؛ از یک‌سو با افزایش فشار برای تقویت دلار که روند آن آغاز شده است نرخ نفت در برابر دلار نیز رو به کاهش می‌گذارد و از سوی دیگر، رکود اقتصادی در «جهان صنعتی منهای آمریکا» باعث کاهش تقاضا برای نفت شده و سقوط نفت را تشدید می‌کند. کاهش تقاضا برای نفت که برای سال آینده میلادی در سطحی گسترده‌تر اتفاق خواهد افتاد، رویای نفت سه‌رقمی در سال 2009 را غیرقابل تعبیر خواهد کرد و از هم‌اکنون نشانه‌های نفت دورقمی و زیر 100دلار کاملا در بازارهای جهانی هویدا شده است.
طلا و دلار
بازار جهانی طلا نیز متاثر از وضعیت بازار نفت و ارز در حال سقوط است. قیمت هر اونس طلا دیروز حتی از مرز 750دلار هم به سمت پایین رفت و رکورد 736دلار را به ثبت رساند. سقوط به چنین نرخی به این دلیل اهمیت دارد که از دوران طلای چهار رقمی فقط چند ماه است فاصله گرفته‌ایم. برابری هر یورو در برابر دلار نیز متاثر از تغییر اوضاع اقتصادی به نفع آمریکا و به ضرر اروپایی‌ها حتی از 4/1هم کمتر شده است و این برابری، رکورد قابل تاملی در تقویت دلار نسبت به برابری 6/1واحدی چند ماه پیش است.متاثر از همین تغییر برابری جهانی و تقویت دلار در بازارهای ارز، نرخ دلار در بازار تهران نیز پنج تومان دیگر افزایش یافت و با ثبت رکورد 990تومان در فاصله 10 قدمی 1000تومان ایستاد.
پایان عصر طلایی فلزات
شاخص‌های تعیین‌کننده قیمت آهن‌آلات نیز پابه‌پای نفت و طلا در مسیر سقوط قرار دارند و تصویر این سقوط را در بورس لندن به این صورت می‌توان دید که قیمت 1100دلاری شمش در بازه زمانی یک ماه به 610دلار برای خرید سه ماهه تنزل کرده است. بازار آهن‌آلات ایران نیز متاثر از این اوضاع در مسیر کاهشی قرار دارد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  4  =