کاهش سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی

مدیرعامل بانک رفاه کارگران

ایبنا – فاوت قابل ملاحظه نرخ سود سپرده‌های بانکی در بانک‌های دولتی و خصوصی دارندگان نقدینگی را به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌های خصوصی سوق می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پیمان نوری ـ مدیرعامل بانک رفاه کارگران ـ‌ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سود بالاتری که از سوی بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد، مسیر حرکتی نقدینگی را به سمت این بنگاه‌ها هدایت می‌کند که یکی از پیامدهای آن کاهش نرخ رشد سپرده گذاری در بانک‌های دولتی است.

افت سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی


وی افزود: البته وجود و تقویت ظرفیت‌ها و فرصت‌های سودآور دیگری که برای سرمایه‌گذاری خودنمایی می‌کند، بخشی از منابع عمومی را از بانک‌ها خارج و به سوی این حوزه‌ها رهنمون کرده است.


رییس هیات مدیره بانک‌ رفاه کارگران با اشاره سیاست این بانک در مدیریت این افت سپرده‌گذاری گفت: با وجود اینکه در بانک رفاه کارگران نیز مانند سایر بانک‌های دولتی با کاهش سرعت و حجم سپرده‌گذاری مواجه بودیم، توانستیم با مدیریت دقیق تر نقدینگی در چهار ماه نخست سال جاری حدود هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کنیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدی 22 درصدی برخوردار است.


وی تاکید کرد: این افزایش در شرایطی حاصل شد که کمترین اضافه برداشتی از بانک‌ مرکزی نداشته‌ایم که امیدواریم این روند همچنان حفظ شود.


عملکرد کمرنگ طرح قرض‌الحسنه مسکوکات طلا


نوری در مورد طرح قرض‌الحسنه مسکوکات طلا که بانک رفاه کارگران عملیاتی شده است، گفت: از ابتدای اجرای این طرح، تسهیلات زیادی پرداخت نشده و دلیل آن هم این است که نوسان زیاد قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا را در بازار داخلی تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین در یک سال گذشته به دلیل افت و خیزهای شدید قیمت جهانی طلا اگر تسهیلات قرض‌الحسنه در سطح گسترده‌ای پرداخت می‌شد، قطعا دریافت کنندگان آن با زیان‌های هنگفتی مواجه می‌شدند، اگر چه کارمزد قابل توجهی نصیب بانک می‌شد، بنابراین سیاست‌ بانک رفاه کارگران به حفظ منافع عمومی و اولویت‌ بخشی سود عموم جامعه نسبت به سود بانک تعلق گرفت.


مدیرعامل بانک رفاه گفت: اخیرا پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه‌کرده ایم که سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکوکات طلا به 30 میلیون ریال افزایش یابد که امیدواریم مورد موافقت قرار بگیرد.


ورود دیگر بانک‌ها به ارائه تسهیلات طلا


وی همچنین از آغاز بررسی‌های کارشناسی در برخی بانک‌ها بر روی پرداخت این شکل از تسهیلات خبر داد و گفت: که در صورت مثبت بودن نتایج این بررسی‌ها، پرداخت این تسهیلات گسترش می‌یابد.


مدیرعامل بانک رفاه کارگران افزود: پنج درصد از سکه‌های جمع آوری شده که تعداد کل آنها 350 هزار قطعه است در قالب تسهیلات پرداخت شده است، اگر بانک مرکزی بپذیرد که در قبال دریافت سکه‌های با سال ضرب پایین‌تر از سال 80، سکه‌های جدید به ما بدهد، سکه‌های قدیمی را نیز می‌پذیریم.


مطالبات معوق فراوان و کاهش قدرت پرداخت تسهیلات


وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا در مورد پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها گفت: نظام بانکی کشور از یک سو گرفتار اضافه برداشت از بانک مرکزی هستند و باید بابت آن سود پرداخت کنند و از سوی دیگر مطالبات معوق فراوانی از دولت دارند که تسویه نکردن آن، قدرت پرداخت تسهیلات آنان را تضعیف کرده است.


نوری افزود: بانک‌های دولتی خواستار تسویه این مطالبات معوق هستند تا ضمن تقویت قدرت تسهیلات دهی از گرفتاری و فشار سنگین، جریمه و سود مبالغ اضافه برداشتی که از بانک‌ مرکزی خارج شوند.


وی گفت: حجم این مطالبات معوق در بانک‌ رفاه کارگران به حدود 1100 میلیارد ریال است که با پرداخت آن از سوی دولت به تقویت امکان پرداخت تسهیلات از جانب بانک منجر می‌شود.


فروش اموال اضافی


مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به پیامدهای فروش موسسات زیرمجموعه و دارایی‌های مازاد بانک‌ها گفت: در بانک رفاه تنها دو شرکت زیرمجموعه داریم که شامل صرافی بانک‌ و کارگزاری می‌شود.


وی گفت: مسئله فروش دارایی‌های راکد و مازاد در کلیت خود بسیار درست است چرا که بسیاری از منابع بانک‌ها در قالب ملک‌ و شرکت و … در واقع زمین‌گیر شده است در حالی که با آزاد کردن این منابع، ظرفیت مالی حاصل از آنها می‌تواند در خدمت تسهیلات دهی قرار گیرد.


بانک‌های خارجی راه ورود ایرانی‌ها به جامعه جهانی


او همچنین در تحلیل آثار حضور بانک‌های خارجی در کشور گفت: به اعتقاد من حضور و فعالیت بانک‌های خارجی در ایران یک ضرورت است و نه یک انتخاب چرا که فوائد آن برای نظام بانکی و کل اقتصاد کشور بسیار زیاد است ولی باید به این نکته دقت داشت که این فرآیند خوب با سنجیدن جوانب مختلف و دقت‌های لازم صورت بگیرد.


نوری گفت: فعالیت بانک‌های خصوصی طی چند سال اخیر، تاثیرات مثبت بسزایی در شرایط بانک‌های دولتی گذاشته و باعث تقویت رقابت در ارائه خدمات بیشتر و بهتر، ارتقا و تنوع سطح خدمات جدید و ترقی جایگاه‌ بانک‌های دولتی شده است و این آثار با حضور بانک‌های خارجی در اندازه‌های بزرگتری حاصل خواهد شد. ضمن اینکه راه ورود بانک های ایران را به جامعه جهانی باز می‌کند.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. طاها می گوید

    امیدوارم موفق باشن و همیشه این روحیه مسئولین پذیری رو درون خودشون حفظ کنن…

ارسال یک پاسخ

89  +    =  97