واگذاری وظایف تنظیم بازار و بنگاه داری وزارت بازرگانی و صنایع برای ادغام

ایبنا – رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این که بدون اصلاح قوانین ادغام وزارتخانه‌ها کارساز نیست، گفت: برای ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع باید وظایف بنگاه‌داری و تنظیم بازار آنها واگذار شده و در عین حال سازمان گمرک به مجموعه جدید بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهدی غضنفری در گفت و گو با فارس در خصوص ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی اظهار داشت: هر ادغامی باید با تعریف مأموریت جدید انجام و به دنبال آن برخی وظایف نامربوط حذف شود تا بتواند موفق شود، یعنی اگر این دو وزارتخانه مأموریتی جدیدی تعریف نکنند و وظایفشان را به همین صورت نگه دارند در واقع زارتخانه‌ای درست می‌کنیم که اداره آن کار بسیار مشکل خواهد شد.

*مأموریت و وظایف وزارتخانه جدید باید تعریف شود

وی افزود: تجربه ادغام در سایر کشورها نشان داده است که در ابتدا مأموریت و وظایف وزارتخانه جدید باید تعریف شود و وظایف اضافه یا حذف و یا به وزارتخانه دیگری محول شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با فرض اینکه مأموریت جدیدی به وزارتخانه جدید از تولید به صادرات و یا تولید و تجارت همزمان متناسب با نیاز مشتری و یا هماهنگی تمامی وظایف مرتبط با این مأموریت در سایر وزارتخانه بدهیم، این ادغام می‌تواند مفید باشد.

*پیوستن گمرک ، بانک ها و بیمه های تخصصی به وزارتخانه ادغامی

وی افزود: در وزارتخانه ادغامی باید وظایف بنگاه‌داری وزارت صنایع و وظایف تنظیم بازار وزارت بازرگانی به بخش خصوصی واگذار شود و در عوض گمرک به عنوان یکی از ابزارهای جدید به این وزارتخانه بپیوندد.
معاون وزیر بازرگانی گفت: بانک و بیمه‌های تخصصی نظیر بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می‌توانند در کنار این مجموعه ادغامی قرار بگیرند حتی باید نهاد متولی سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیز باید در این ادغام حضور داشته باشند.
وی افزود: به وزارتخانه جدید باید مأموریت‌هایی در حوزه لجستیک و مدیریت حمل و نقل کالا، انبارداری و ذخیره‌سازی داده شود.

اندازه وزارتخانه ها کوچک شود

غضنفری گفت: اگر با این نگاه جلو برویم و یک تعریف، فلسفه و مأموریت داشته باشیم ادغام موفق خواهد بود اما اگر دو وزارتخانه را در کنار هم قرار دهیم کار سخت‌تر می‌شود و مدیریت این وزارتخانه بزرگ مشکل‌ساز می‌شود و تزاحم وظایف باعث پیچیده‌شدن بروکراسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه داشتن وزارتخانه‌ها زیاد در دنیای امروز کمک کننده نیست، اظهار داشت: ضمن اینکه تعداد وزارتخانه‌ها در دنیا کم است، اندازه وزارتخانه‌ها هم کوچک است و دارای اندام واره متناسبی هستند تا بتواند چابک عمل کند چرا که ضمن چابکی باید منابع و ابزار کافی در اختیار داشته باشند و برخی از اصول و قواعد اقتصاد کلان را پذیرفته باشند.

*بدون اصلاح قوانین ادغام کارساز نیست

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت:‌اگر به دنبال اصلاح قواعد و قوانین تجارت و حذف موانع و پایبندی به اصول تجارت جهانی نباشیم ادغام نمی‌تواند کارساز باشد چرا که نرم افزار عملیات ادغام قوانین و مقرراتی است که وضع شده است اگر این قوانین با هم سازگاری نداشته باشند و دست و پای ما را ببندند ادغام نمی‌تواند مؤثر باشد.
وی افزود: پرسنل زیاد غیرآموزش دیده، بدون تخصص و دارای دغدغه‌های غیر از مأموریت‌های وزارتخانه ادغامی موجب موفقیت نخواهد شد چرا که وزارتخانه جدید باید این اختیار را داشته باشد که بتواند پرسنل را متناسب با شغل‌هایی که پیش بینی کرده است پیدا کند.
غضنفری گفت: اگر بخواهیم انبوهی از نیروهایی که از ادغام این دو وزارتخانه باقی می‌مانند را در این وزارتخانه‌ جا دهیم حتی اگر قوانین را اصلاح کنیم و مأموریتها را خوب تعریف کنیم باز هم موفق نخواهیم شد.

استخدام در سازمان‌های دولتی مشکل اشتغال را حل نمی‌کند

وی افزود: بار دیگر این اشتباه این است که فکر کنیم استخدام افراد در سازمان‌های دولتی مشکل اشتغال را حل می‌کند چرا که وجود نیروی انسانی بیش از میزان کار تعریف شده نه تنها مشکل اشتغال را از بین نمی‌برد بلکه این بیکاری پنهان سرمایه ملی ما را می‌خورد و باعث بالا رفتن هزینه‌های تمام شده می‌شود و با کاهش رشد اقتصادی باعث بدترشدن وضعیت اقتصادی می‌شود.
معاون وزیر بازرگانی گفت: این وزارتخانه ادغامی باید بتواند چرخ صنعت و تجارت در بخش خصوصی آنچنان فعال و پررونق کنند که بخش خصوصی انبوهی از جوانان کشور را استخدام کند چرا که ما ادغام می‌کنیم تا توسعه ملی حاصل شود و با اقتصاد پویا شغل و ثروت بیشتری تولید کنیم.
وی افزود: اگر قرار باشد اندام واره وزارتخانه جدید سنگین و پر از نیروی انسانی مزاحم باشد نمی‌تواند رونق و رشد اقتصادی را دنبال داشته باشد و باید بپذیریم که مأموریت یک وزارتخانه ایجاد اشتغال از طریق پست‌های سازمانی خود نیست.

*واگذاری ها باید همراه با تعریف ماموریت باشد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی که مستلزم کوچک شدن وزارتخانه‌ها می شود اظهار داشت: اگر واگذاریها واقعی نباشد این واگذاریها باعث چابکی وزارتخانه جدید نمی‌شود و باید در واگذاریها تعهداتی برای مأموریتها شرکت‌های واگذاری گرفته شود تا این واگذاری منجربه افزایش بهره وری شود.
وی افزود: اگر واگذاریها واقعی نباشد به اهداف فلسفه فکری اصل 44 نمی رسیم و نمی توانیم اقتصادی چابک و سود ده داشته باشیم.

*وزارتخانه ادغامی باید با حفظ اصول بازار رقابتی تشکیل شود

غضنفری گفت: وزارتخانه ادغامی باید با حفظ اصول و قواعد بازار رقابتی تشکیل شود تا بر اساس آن دپارتمان‌های آن هدف با تشدید رقابت تشکیل شود.
وی افزود: ادغام وزارت بازرگانی و صنایع یکی از نیازهای جهش صادراتی کشور است که بدون آن به جهش صادراتی مطلوب دست نخواهیم یافت اما باید ادغام وظایف روشن، نیروی انسانی آموزش دیده ، اصلاح قوانین و تعامل مناسبی با سایر وزارتخانه‌ها داشته باشد.

*نگران از عدم همراهی دیگران برای ادغام

معاون وزیر بازرگانی گفت: ما نگران آن هستیم که این ادغام با همراهی دیگران مواجه نشود و به اهداف نائل نشویم، چرا که از ادغام فیزیک اتفاق زیادی نمی افتد.

*ادغام فیزیکی ما را از آرمانهایمان دور نگه می‌دارد

وی افزود: ادغام فیزیکی ما را از آرمانهایمان دور نگه می‌دارد چرا که تولید باید با نگاه صادرات و تجارت با رویکرد ویژه به تجارت خارجی صورت گیرد.
غضنفری گفت: ادغام باید منجر به افزایش رقابت، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، حضور بیشتر در بازارهای جهانی، پذیرش بیشتر سرمایه گذاری خارجی، پذیرش بیشتر سرمایه گذاری داخلی و خروج دولت از تصدی‌گری باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  28  =  33