تشریح روند شورای راهبردی بانکداری الکترونیک

لکزایی در تشریح روند توسعه زیر ساخت خطوط مخابراتی شبکه بانکی کشوردر ال 87 گفت:در ابتدای سال 87 سیستم بانکی هفده هزارو 584 خط دیتای مخابراتی ر در اختیار داشت که این تعداد درپایان سال 87 با 13 درصد رشد به هفده هزار و 596 خط دیتا ارتقا یافت .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وی افزود: کارت های شبکه بانکی کشوراز38میلیون و590هزار کارت به 60 میلیون کارت بانکی افزایش یافت،تعداد دستگاههای سیستم خود پرداز بانکی از 9 هارو 917 دستگاه به 12 هزرو 959 دستگاه افزایش یافت.

لکزایی با بیان اینکه پایانه های posفروشگاهی توسط شبکه بانکی از427هزار دستگاه به 763 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده ،عنوان کرد:پایانه  pos منصوب در شعب یستم بانکی هم از 21هزارو700به 27هزاردستگاه ارتقایافته است

وی در خصوص امار متعلق به بانک ملت اظهاراشت:بالغ ب 5میلیون از ان افزایش کرت در سال 87 متعلق به بانک ملت بوده ونزدیک به 500دستگاه توسط انک ملت افزایش پیدا کرده .بالغ بر 80 هزار دستگاه پایانه pos فروشگاهی توسط این بانک به شبکه فروشگاهی سیستم بانکی اضافه شده است.

وی در ادامه به تشریح کارگروههای بانکداری الکترونیک پراخت وگفت:بانک ملت دوکارگروه را بنا بر مصوبه شورای راهبری بانکداری الکترونیک برعهده دارد که عبارتند از کارگروه زیر ساخت شبکه بانکها وکارگروه نظام نوین پرداخت.

لک زایی افزود: به لحاظ کمی بالغ بر 93درصد اهداف تعیین شده برای تجهیز بانک ها به خطوط مخابراتی دیتا وشبکه ان لاین بانکی با حمایت سرکت مخابرات ،وزارت ارتباطات واهتمام سیستم بانکی ووزارت اقتصاد محقق شده است.

وی در خصوص میزان همکاری شرکت مخابرات در روند توسعه بانکداری الکترونیک اظهار داشت:به لحاظ کمی بیش از 93درصد تقاضای سیستم بانکی را شرکت مخابرات تامین کرده اما به لحاظ کیفی متناسب با نیازهای مختلف ان ها طبیعتا کفیت های متفائتی مورد انتظار است .

وی با بیان اینکه مساله مهم که در حال حاشر در ارتباط با مخابرات وجود دارد بحث انعقاد یک تفاهم نامه وتبادل ASL است ،اظهار داشت:شرکت مخابرات قرار است …..اختصاصی سیستم بانکی را ارایه دهدومتناسب با ان تعرفه مورد نظر را از بانک ها دریافت کند.

به گفته وی …..(توافق نامه سطح خدمات )در واقع ضمانت نامه است یعنی شرکت مخابرات یک خط را به بانک ها تحویل می دهد وسزویس ها وخدمات را ارایه می کند وتضمین می کند که هر کدام اختلالی داشته باشد جریمه هم باید بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این توافق نامه سطح خدمات وجود ندارد،افزود:علتش ان است که قبلا بانکها امار خطوطشان کم بوده و سیستم بانکی 5هزار خط از مخابرات گرفته بود در حالی که الان بالغ بر 17هزارو500 نقطه بانک ها مجهزبه این خط است ه اکثریت ان مربوط به نقاط انتهایی شعب است.

وی در پاسخ به این سوال که ایا درست است که مخابرات تنها یک سوم نیاز بانک ها را مرتفع کرده عنوان کرد: احتمالا یک به علت توافق نامه سطح خدمات ودیگری به علت پهنای باند است ،به طوری که خطوطی که بانک ها داند برای بعضی سرویس ها یی که در اتی می خواهیم ارایه کنیم کفایت نمی کند شرکت مخابرات باید پهنای باند بیشتری را اختصاص دهد.

وی ادامه داد: به طور مثال سیستم اتاق پایاپای الکترونیک اگر راه اندازی شودبه علت اینکه تصویر چک در ان تبادل می شود طبیعتا حجم زیادی دارد واین در یک شبکه 17هزار شعبه ای سیستم بانکی کافی نیست .

وی تاکید کرد:  البته بانک ملت از انجا که از پیشگامان اتفاده از خطوط دتا در سیستم بانکی بوده است به طور نسبی رضایت دارد.

وی با تاکید بر اهمیت توافق نامه سطح خدمات اظهار داشت: ان توافق نامه در شورای راهبری بانکداری الکترونیک تایید شد وبا توجه به رسالتی که بانک مرکزی دارد وناظر بر بانکداری الکترونیک است ان را دریافت کرد تا کار کارشناسی مجدد روی ان انجام دهد واصلاحاتی هم روی ان انجام گرفت ، مدتی است که به شبکه بانکی ابلاغ شده ورایزنی هایی نیز با مخابرات صئرت گرفته است.

لک زایی با اشاره به محورهای اصلی توافق نامه سطح خدمات افزود:مهمترین محور ان تحت عنوان پایداری نان استاپ است مبنی بر اینکه کار بانکی حتی یک دقیقه قطعی را بر نیم تابد به طوری که ان پایداری باید بالای 99درصد باشد .

لک زایی زمان رفع خرابی را محور دیگر این توافق نامه ذکر کرد وافزود:به هر دلیلی اگر این اتفاق بیفتد وخط در یک شعبه یا یک منطقه لغو شود این مساله متناسب با زمان های مختلف باید سریعا بر طرف شود.

وی پشتیبانی 24 ساعته خطوط را محور دیگر این توافق نامه خواند وافزود:از انجا که بانکداری الکترونیک 24ساعته است پشتیبانی شبانه روزی از سوی شرکت های مخابرات نداریم بنابراین مخابرات سازوکارهایی را باید فراهم کند کهدر هر استان نقطه تماس داشته باشد به طوریکه با یک تماس این خرابی ها حل شود.

وی اهار داشت: از انجا که مخابرات به بخش خصوصی پیوست برای همین در این خصوص منتظر تغیرات مجمع هستند وگرنه طبق اخبار امادگی کامل را دارند.

وی با اشاره به اینکه سوییچ دوم یکی از پروژه هایی است که در کارگروه نظام نوین روی ان کارشده ،خاطرنشان ساخت:ازانجا که موضوع مهم وکلید یاست ما ان را تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی تعریف کردیم که ظرف دوماه اینده به نتیجه می رسد .

وی افزود: این نتیجه ،برنامه عملیاتی راه اندازی سوییچ را پیشنهاد می دهد  که اگر توسط بانک مرکزی تصویب شود در وزارت اق5تصاد یک هات موسس تشکیل ،سهام ان جمع آوری  ونرم افزار متناسب با ان ایجاد خواه شد.  

 

 

    

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  56