توافق نامه سطح خدمات(اسله) بین سیستم بانکی و شرکت مخابرات به زودی امضا می شود

معاون توسعه و فناوری بانک ملت در گفتگو با ایبنا:

ایبنا – معاون توسعه و فناوری بانک ملت از تدوین توافق نامه سطح خدمات بین سیستم بانکی و شرکت مخابرات خبر داد همچنین گفت:عملیات اجرایی شبکه شتاب بخش خصوصی یا سوئیچ دوم تا دو ماه دیگر آغازمی شود.

علیرضا لکزایی در گفتگو با خبرنگاریانکداری الکترونیک با اشاره به عملکرد کارگروههای بانکداری الکترونیک گفت:بانک ملت دوکارگروه را بنا بر مصوبه شورای راهبری بانکداری الکترونیک برعهده دارد که عبارتند از کارگروه زیر ساخت شبکه بانکها وکارگروه نظام نوین پرداخت.

وی با تاکید بر اهمیت توافق نامه سطح خدمات اظهار داشت: این توافق نامه در شورای راهبری بانکداری الکترونیک تایید شده وبا توجه به رسالتی که بانک مرکزی دارد وناظر بر بانکداری الکترونیک است ان را دریافت کرده تا کار کارشناسی مجدد روی ان انجام دهد واصلاحاتی هم روی ان انجام گرفته است ،همچنین  مدتی است که به شبکه بانکی ابلاغ شده ورایزنی هایی نیز با مخابرات صورت گرفته است.

توافق نامه سطح خدمات به زودی

وی با بیان اینکه مساله مهم که در حال حاضر در ارتباط با مخابرات وجود دارد بحث انعقاد یک تفاهم نامه وتبادل ASL  (توافق نامه سطح خدمات )است ،اظهار داشت:شرکت مخابرات قرار است خدمات  اختصاصی سیستم بانکی را ارایه دهدومتناسب با ان تعرفه مورد نظر را از بانک ها حق الزحمه دریافت کند.

به گفته وی توافق نامه سطح خدمات در واقع  یک ضمانت نامه است یعنی شرکت مخابرات  خطوط  را به بانک ها تحویل می دهد وسرویس ها وخدمات را ارایه می کند وتضمین می کند که هر کدام اختلالی داشته باشد جریمه هم باید بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این توافق نامه سطح خدمات وجود ندارد،افزود: قبلا بانکها آمار خطوطشان کم بوده و سیستم بانکی 5هزار خط از مخابرات گرفته بود در حالی که الان بالغ بر 17هزارو500 نقطه بانک ها مجهزبه این خط و اکثریت آنها مربوط به نقاط انتهایی شعب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که مخابرات تنها یک سوم نیاز بانک ها را مرتفع کرده عنوان کرد: احتمالا یکی به علت نبود  توافق نامه سطح خدمات ودیگری به علت پهنای باند است ،به طوری که خطوطی که بانک ها دارند برای بعضی سرویس ها یی که در آینده می خواهیم ارایه کنیم کفایت نمی کند شرکت مخابرات باید پهنای باند بیشتری را اختصاص دهد.

وی ادامه داد: به طور مثال سیستم اتاق پایاپای الکترونیک اگر راه اندازی شود به علت اینکه تصویر چک در آن تبادل می شود طبیعتا حجم دیتای زیادی دارد واین در یک شبکه 17هزار شعبه ای سیستم بانکی کافی نیست .

وی تاکید کرد:  البته بانک ملت از انجا که از پیشگامان اتفاده از خطوط دیتا در سیستم بانکی بوده است به طور نسبی رضایت دارد.

وی با تاکید بر اهمیت توافق نامه سطح خدمات اظهار داشت: آن توافق نامه در شورای راهبری بانکداری الکترونیک تایید شده وبا توجه به رسالتی که بانک مرکزی دارد وناظر بر بانکداری الکترونیک است ان را دریافت کرده تا کار کارشناسی مجدد روی ان انجام دهد واصلاحاتی هم روی ان انجام گرفته است ،همچنین  مدتی است که به شبکه بانکی ابلاغ شده ورایزنی هایی نیز با مخابرات صورت گرفته است.

لکزایی با اشاره به محورهای اصلی توافق نامه سطح خدمات افزود:مهمترین محور این  توافق نامه تحت عنوان پایداری نان استاپ است مبنی بر اینکه کار بانکی حتی یک دقیقه قطعی را بر نمی تابد به طوری که ان پایداری باید بالای 99درصد باشد .

لکزایی زمان رفع خرابی را محور دیگر این توافق نامه ذکر کرد وافزود:به هر دلیلی اگر این اتفاق بیفتد وخط در یک شعبه یا یک منطقه لغو شود این مساله متناسب با زمان های مختلف باید سریعا بر طرف شود.

وی پشتیبانی 24 ساعته خطوط را محور دیگر این توافق نامه خواند وافزود:از انجا که بانکداری الکترونیک 24ساعته است پشتیبانی شبانه روزی از سوی شرکت های مخابرات نداریم بنابراین شرکت مخابرات سازوکارهایی را باید فراهم کند که در هر استان نقطه تماس داشته باشد به طوریکه با یک تماس این خرابی ها حل شود.

وی اظهار داشت: از انجا که مخابرات به بخش خصوصی پیوست برای همین در این خصوص منتظر تغیرات مجمع هستند وگرنه طبق اخبار امادگی کامل را دارند.

روند توسعه زیر ساخت خطوط مخابراتی شبکه بانکی

لکزایی در تشریح روند توسعه زیر ساخت خطوط مخابراتی شبکه بانکی کشوردر سال 87 گفت:در ابتدای سال 87 سیستم بانکی هفده هزارو 584 خط دیتای مخابراتی را در اختیار داشت که این تعداد درپایان سال 87 با 13 درصد رشد به هفده هزار و 596 خط دیتا ارتقا یافت .

لکزایی افزود: به لحاظ کمی بالغ بر 93درصد اهداف تعیین شده برای تجهیز بانک ها به خطوط مخابراتی دیتا وشبکه ان لاین بانکی با حمایت شرکت مخابرات ،وزارت ارتباطات واهتمام سیستم بانکی ووزارت اقتصاد محقق شده است.

وی در خصوص میزان همکاری شرکت مخابرات در روند توسعه بانکداری الکترونیک اظهار داشت:به لحاظ کمی بیش از 93درصد تقاضای سیستم بانکی را شرکت مخابرات تامین کرده اما به لحاظ کیفی متناسب با نیازهای سیستم بانکی  طبیعتا کفیت های متفاوتی مورد انتظار است .

 شبکه شتاب خصوصی

وی با اشاره به اینکه سوییچ دوم یا شبکه شتاب خصوصی یکی از پروژه هایی است که در کارگروه نظام نوین روی ان کارشده ،خاطرنشان ساخت:ازانجا که موضوع مهم وکلید ی است ما ان را تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی تعریف کردیم که ظرف دوماه اینده به نتیجه می رسد .

وی افزود: این نتیجه ،برنامه عملیاتی راه اندازی سوییچ را پیشنهاد می دهد  که اگر توسط بانک مرکزی تصویب شود در وزارت اقتصاد یک هیات موسس تشکیل می شود و سرمایه ان جمع آوری  ونرم افزار متناسب با ان ایجاد خواهد شد. 

عملکرد بانکداری الکترونیک

وی افزود: کارت های شبکه بانکی کشوراز38میلیون و590هزار کارت به 60 میلیون کارت بانکی افزایش یافت،تعداد دستگاههای سیستم خود پرداز بانکی از 9 هارو 917 دستگاه به 12 هزرو 959 دستگاه افزایش یافت.

لکزایی با بیان اینکه پایانه های posفروشگاهی توسط شبکه بانکی از427هزار دستگاه به 763 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده ،عنوان کرد:پایانه  pos منصوب در شعب سیستم بانکی هم از 21هزارو700به 27هزاردستگاه ارتقا یافته است

وی در خصوص امار متعلق به بانک ملت اظهاراشت:بالغ بر 5میلیون از این افزایش کارت در سال 87 متعلق به بانک ملت بوده ونزدیک به 500دستگاه توسط بانک ملت افزایش پیدا کرده .همچنین بالغ بر 80 هزار دستگاه پایانه pos فروشگاهی توسط این بانک به شبکه فروشگاهی سیستم بانکی اضافه شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  42  =  46