ضعف عوامل اجرایی ومقررات دست وپا گیر ،علل عمده کندی توسعه بانکداری الکترونیک درایران

کارشناس سیستم بانکی تصریح کرد:

ایبنا – ضعف عوامل اجرایی وبرخی مقررات دست وپا گیر سبب شده بانکداری الکترونیکی از شتاب لازم برای توسعه برخوردارنباشد،در عین حال حضور بخش خصوصی درشبکه شتاب این فرصت را ایجاد خواهد کرد که بانک مرکزی از مشکلات اجرایی فارغ گردد.

فاطمه شیخ جعفری ،کارشناس سیستم بانکی، در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک ،ضمن اشاره به مطلب بالاافزود:اگر چه در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک گام هایی برداشته شده ولی از شتاب لازم برخوردار نبوده است .

وی  به مهمترین علل کندی توسعه بانکداری الکترونیک در ایران اشاره کردوگفت:ضعف عوامل اجرایی وبرخی مقررات دست وپا گیر یکی از این عوامل محسوب می شود به طور مثال در سیستم ساتنا مشتری باید در شعبه مرجوعه دارای حساب باشد در حالیکه در صدور حواله قدیم یا چک رمز دار نیاز به داشتن حساب نیست ویا در مورد استفاده از کارت جهت خرید اینترنتی بعضا باید حساب خریدار یا فروشنده در یک بانک باشد تا بتوان با کارت از طریق اینترنت خرید نمود .

شیخ جعفری افزود:از قوانین دست و پا گیر دیگرمی توان به پرداخت وجوه چک سایر بانک ها اشاره کردکه گاه هنگام انتقال ،مورد سرقت قرار می گیرد وجهت اخذ معوض آن به صاحب حساب مراجعه می کنند وفرد مزبور با ترس وهراس اقدام به صور چک معوض می نمایداین در حالی است که می توان از سیستم ارسال تصویر چک به جای ارسال اصل چک استفاده نمود (به صورت الکترونیک)که متاسفانه این راهکارها در نظر گرفته نشده است.

خصوصی سازی شتاب، اعتماد مردم به خدمات الکترونیکی را افزایش می دهد

این کارشنای سیستم بانکی با اشاره به لزوم خصوصی سازی شتاب خاطر نشان ساخت:حضور بخش خصوصی در شتاب در راستای اصل 44 قانون اساسی خواهد بود .

شیخ جعفری عنوان کرد:ارایه سرویس دهی شتاب توسط دو یا سه شرکت موجب می گردد شرکت ها با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند وکیفیت خدمات را بالا ببرند وقیمت را نسبت به آنچه در حال حاضر از بانک ها اخذ می گردد کاهش دهند وبدین ترتیب قیمت اصلی ارایه سرویس مشخص می شود.

وی با بیان اینکه حضور شرکت های خصوصی در ارایه خدمات شتابی به بانک ها ،از میزان تراکنش های ناموفق خودپردازها خواهد کاست، اظهار داشت:در این صورت بیش از پیش نظر مشتریان تامین خواهد گردید ومردم به خدمات الکترونیکی اعتماد بیشتری خواهند نمود.

این کارشناس سیستم بانکی معتقد است،حضور شرکت های خصوصی برای بانک مرکزی این فرصت را بوجود خواهد آورد که از مشکلات اجرایی فارغ گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =