تحقق نرخ بیکاری ۷ درصدی بعید است

ایبنا – عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور با بعید دانستن تحقق نرخ بیکاری 7 درصدی در برنامه پنجم توسعه گفت: روش اجرای طرح ایجاد بنگاههای زودبازده نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر در خصوص حمایت از شکل گیری تعاونیها برای دارندگان مهارتهای فنی و حرفه ای، گفت: هر چه امنیت سرمایه گذاری بیشتر شود جذب سرمایه های کوچک در قالب تعاونیها اتفاق می افتد.

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال از طریق تعاونیها در قانون اصل 44 هدف گذاری شده است اگر سرمایه گذاریهای داخلی در بخش تعاون توسعه یابد، جذب سرمایه های خارجی نیز اتفاق خواهد افتاد.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه کشورها در مسیر توسعه از سرمایه گذاریهای خارجی بی نیاز نیستند، افزود: در جریان جهانی شدن کشورها به یکدیگر نیاز دارند.

حمایت از تعاونیهای اشتغالزای مهارت محور

به گفته وی ایده حمایت از تعاونیها برای ایجاد اشتغال با رویکرد اولویت مهارتهای فنی و حرفه ای با سرمایه گذاری در بخش تعاون قابل تحقق است و از این طریق می توان امیدوار بود که روند ایجاد اشتغال تسریع می شود.

این فعال کارگری خاطر نشان کرد: سیاستهای اشتغال و کسب و کار باید به صورت کلان در برنامه پنجم توسعه دیده شود ولی با توجه به اینکه در برنامه چهارم نیز شاهد وجود سیاستهایی در این زمینه بودیم دولت نتوانست آن را به نحو احسن اجرایی کند.

حاج اسماعیلی با اشاره به طرح ایجاد بنگاههای زودبازده در دولت نهم، گفت: با توجه به اینکه هزینه زیادی برای اجرای این طرحها شده است ولی چون در روش اجرا مشکلاتی وجود داشت، بازده کار خوب نبوده است.

آموزش توسعه فرهنگ کار

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که در طرح بنگاههای زودبازده کمتر به آن توجه شد می توان به آموزش نیروی کار و لزوم تلاش های جدی تر برای توسعه فرهنگ کار اشاره کرد.

وی بیان داشت: به نظر می رسد اگر تسهیلات به بنگاههای زودبازده به صورت کمکی و نه به صورت کلی و بنیادی به طرحها پرداخت می شد، از منابع صرف شده در طرحهای بیشتری می توانستیم بهره ببریم و قطعا نتیجه کار بهتری بدست می آمد.

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور خواستار اجرای برنامه های حمایتی و آموزشی برای کارآفرینان شد و افزود: حمایت از کارآفرینی می تواند به ایجاد صنایع بزرگ و خوشه های صنعتی منجر شود.

اشتغال به روش غیر زودبازده

حاج اسماعیلی در ادامه با بیان لزوم تغییر روش در اجرای طرحهای زودبازده و به کارگیری روشهای دیگر برای ایجاد اشتغال، اظهار داشت: متاسفانه دستگاههای مختلف از جمله بانک مرکزی، مرکز پژوهشهای مجلس و پلیس آگاهی آمارهای متفاوتی از میزان اثر بخشی طرحهای زودبازده ارائه کردند که باید آمارهای وزارت کار را نیز به آن افزود.

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف حمایت از ایجاد خوشه های صنعتی و توسعه صنایع را راهکار مناسبی برای توسعه اشتغال دانست و تاکید کرد: دولت دهم باید در جهت حفظ اشتغال موجود و حمایت از صنایع کوچک برنامه ریزی داشته باشد.

این فعال کارگری با طرح این سئوال که چرا نرخ بیکاری کشور بالا است؟ گفت: با تلاشهای صورت گرفته بر اساس آمارها بنگاههای زودبازده فقط در حد ثابت نگاه داشتن نرخ بیکاری موثر واقع شده است.

به گفته حاج اسماعیلی نرخ بیکاری بالای 5 درصد در کشورهای پیشرفته یک چالش بزرگ و نگرانی محسوب می شود و بالای 6 درصد نیز هزینه های اجتماعی و بحرانها را به همراه دارد.

تحقق نرخ بیکاری تک رقمی برنامه پنجم در ابهام

عضو کمیته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور اظهار داشت: متاسفانه با سیاستهای فعلی در حوزه اشتغال دستیابی به هدف تک نرخی شدن بیکاری و رسیدن به نرخ 7 درصد برنامه پنجم دور از انتظار است.

این فعال کارگری تصریح کرد: دولت باید برای مهار بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی برنامه ریزی جامعی داشته باشد.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: جلوگیری از بالا رفتن نرخ بیکاری در سیاستهای اصل 44 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفت، همانطور که مشارکت محوری اقتصاد مدنظر قانون مذکور است.

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف با بیان این مطلب که روند واگذاریها اگر درست هدایت نشود می تواند برای اجرای برنامه پنجم توسعه یک تهدید محسوب شود، گفت: لازم است تا سیاستهای دولت با کار کارشناسی همراه شود و در حوزه اشتغال از نظرات کارگران، کارفرمایان و نخبگان متخصص استفاده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  9