بانکها ملزم به اطلاع‌رسانی درباره ساتنا شدند

اعلام نرخ کارمزد صدور چک بانکی

بانک مرکزی پیرو بخشنامه ممنوعیت پرداخت وجه نقد بیش از سقف مقرر به بانک‌ها و موسسات کشور اعلام کرد: بانک‌ها باید شرایط بهره‌برداری آسان و سریع از سامانه ساتنا را برای همه مشتریان خود فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در ادامه این بخشنامه آمده است: نرخ کارمزد صدور چک بانکی و چک (رمزدار ) بین بانکی به ترتیب هر فقره 20 هزار ریال و30 هزار ریال است و دریافت هر مبلغی اضافه بر مبالغ فوق تخلف محسوب می‌شود.


بخشنامه فوق پیرو بخشنامه شماره 210068/88 مورخ 8/10/1388 در خصوص ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و در ارتباط با ماده 44آیین نامه مذکور مبنی بر رعایت سقف مجاز پرداخت پول نقد توسط بانک‌ها ابلاغ شده است.
در بخشنامه فوق آورده شده است: سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) زمینه لازم برای انتقال وجه به طور فوری بین حساب‌های مشتریان در دو بانک مختلف و بدون هیچ کارمزدی را فراهم کرده است. بانک‌ها و موسسات اعتباری مشمول مفاد ماده 44 آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی موظفند ضمن تشریح و اعلام مزایای استفاده از سامانه مذکور (با اطلاع‌رسانی مناسب در محل شعب یا از هر طریق دیگر) شرایط بهره‌برداری آسان و سریع از این سامانه را برای همه مشتریان خود به نحو مقتضی فراهم کنند.
در بخشنامه 210068/88 بانک مرکزی آمده است که از ابتدای بهمن ماه سال‌جاری، پرداخت وجه نقد بیش از 150 میلیون ریال در هر روز به ارباب رجوع ممنوع خواهد بود. موسسات اعتباری موظفند در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی به عموم مردم برای استفاده از روش‌های جایگزین اقدام کنند.
همچنین در آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی آمده است: مبلغ 150میلیون ریال وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالای گرانبها به عنوان سقف مقرر است که هیات وزیران در صورت نیاز سقف مذکور را با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعدیل خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  −    =  62