بالاترین رقم شاخص بورس ۴۳ ساله با ۱۴ هزار واحد ثبت شد

بی تابی روزهای گذشته شاخص بورس برای عبور از خط مقاومت 14 هزار واحدی دراولین دقایق معاملات امروز بازار سهام به پایان رسید تا برای نخستین بار در عمر 43 بورس ایران، بالاترین رقم دماسنج بازار به ثبت برسد و رکورد بی سابقه ایی در تاریخ بورس کشور درج شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سهامداران قدیمی و جدید در حالی طی روزهای آغاز سال بورس شاهد افزایش روزانه قیمت سهام شرکت های بزرگ و موثر و در نتیجه جهش های پی در پی شاخص بودند که در همان اولین دقایق معاملات امروز بازار سهام، بی تابی روزهای گذشته شاخص بورس برای عبور از خط مقاومت 14 هزار واحدی به پایان رسید.
براساس این گزارش، شاخص کل بورس در حالی از 5 فروردین تا روز گذشته فقط سه روز را با روند نزولی سپری کرد که در پی رشد 119 واحدی روز گذشته و هجوم متقاضیان برای خرید سهام شرکت های آینده دار موجب تداوم رشد قیمت سهام اغلب شرکت ها شد.
بدین ترتیب و با ادامه فشار طرف تقاضا، در دقایق اولیه معاملات امروز بازار سهام ، افزایش 87 واحدی شاخص موجب شد تا برای نخستین بار در عمر 43 بورس ایران، بالاترین رقم دماسنج بازار به ثبت برسد و رکورد 14 هزار و 22 واحد شاخص در تاریخ بورس کشور درج شود.
با این اوصاف انتظار فعالان و تحلیلگران تکنیکالی بازار سهام برای ورود شاخص به کانال 14 هزار واحدی در اولین ماه فروردین برآورده شد تا شکوفایی بهارانه و بی سابقه بورس در سال 89 در خاطره ها بماند.
براساس این گزارش، شاخص بورس در حالی ابتدای سال جاری بر روی عدد 12 هزار و 537 واحد بود که تا امروز با افزایش بیش از هزار و 485 واحد، حدود 12 درصد رشد داشته است که در صورت بازگشایی نماد معاملاتی شرکت های مخابرات و مپنا، جهش های شاخص بورس در روز های آینده ادامه دار خواهد بود.
در سیر صعودی شاخص بورس و رکورد شکنی پی در پی این متغیر و دیگر متغیرهای بورس، عواملی چون رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات اساسی، حمایت دولت از صنعت و حوزه نفت، ارایه بسته بانکی و کاهش نرخ سود سپرده گذاری، عدم عرضه سهام شرکت‌های جدید و قدیم در بورس، تشدید رکود حاکم بر بازارهای رقیب، افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام، به اجرا در نیامدن قانون همدفمند کردن یارانه ها و همچنین عدم نتیجه در مذاکرات دولت های غربی برای افزایش تحریم ایران، دخیل بوده‌اند.
این در حالی است که برخی کارشناسان بازار از شکل گیری حباب شاخص و قیمت سهام تعدادی از شرکت ها نگران بوده و بر این باورند رشد قیمت سهام برخی شرکت‌ها توجیه‌ای نداشته و بازار در مقاطعی دچار رفتارهای هیجانی شده‌ است.
با این همه بخش اعظمی از روند حرکتی شاخص بورس و دیگر متغیرها ناشی از موضع گیری متقاضیان خرید و عرضه کنندگان و یا همان عرضه و تقاضا است که به مانند همیشه باید منتظر شکل گیری نوسان و بالا و پایین شدن نمودار شاخص بود.

 

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −    =  13