ارائه پیشنهادات یازده‌گانه ایران برای اصلاحNPT

رییس جمهور استفاده ابزاری و یک جانبه از شورای امنیت و آژانس انرژی اتمی را علت ناکارآمدی مواد NPT اعلام کرد و با ارائه پیشنهادات یازده‌گانه ایران به اجلاس منع گسترش سلاح هسته‌ای ،آمریکا را عامل و مشوق اصلی توسعه سلاح هسته‌ای دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود احمدی‌نژاد در اجلاس بازنگری معاهده NPTدر سازمان ملل طراحی تئوری تروریسم از سوی آمریکا ومتحدانش را عاملی برای انحراف افکار عمومی و توجیه گسترش سلاح‌های هسته‌ای ذکر کرد و گفت: پیمان NPT باید به D.N.P.T تغییر یابد و خلع سلاح در محور ماموریت‌های آن و با سازوکارهای روشن، الزام‌آور، موثر و با تضمین‌های مطمئن بین‌المللی تعبیه شود.

تشکیل یک گروه مستقل بین‌المللی برای تهیه دستور العمل اجرایی ماده 6 معاهده و برنامه‌ریزی و نظارت کامل بر خلع سلاح اتمی و جلوگیری از اشاعه با اعطای اختیارات کامل از سوی کنفرانس عمومی دومین پیشنهاد رییس جمهور در این اجلاس بود.
احمدی‌نژاد در سومین پیشنهاد خود ارائه تضمین‌های جامع امنیتی الزام‌آورِ حقوقی، بدون تبعیض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح کامل هسته‌ای از ناحیه دارندگان سلاح هسته‌ای را ارائه کرد.


توقف فوری هرگونه تحقیق و توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات مربوطه و طراحی راستی آزمایی مندرج در پیشنهاد 2 وتدوین دستورالعمل الزام آور حقوقی برای ممنوعیت کامل تولید، توسعه، انباشت، ارتقاء، اشاعه و حفظ و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای پیشنهادات جهارم و پنجم مطرح شده از سوی رییس جمهوربود.


رییس قوه مجریه در ششمین پیشنهاد خود برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را تعلیق استفاده کنندگان و تهدید کنندگان به سلاح هسته‌ای از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذکر کرد و گفت: تا کنون حضور و فشار آنها و تسلط سیاسی بر آژانس مانع از انجام وظایف قانونی خصوصاً در مواد 4 و 6 معاهده و موجب انحراف آژانس از انجام مأموریت‌های قانونی شده است و به خصوص دولت امریکا که علاوه بر اقدام اتمی علیه ژاپن در جنگ عراق نیز از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده چگونه می‌تواند عضو شورای حکام باشد.


وی قطع هرگونه همکاری هسته ای با کشورهای غیر عضو معاهده ان پی تی و تدوین اقدامات تنبیهی موثر برای کشورهایی که به همکاری خود با غیر اعضاء ادامه می‌دهند در هفتمین پیشنهاد خود برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مطرح کرد.


رئیس جمهور در ادامه طرح پیشنهادات خود اظهار داشت: احتساب تهدید به حمله و یا هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای یا حمله به تاسیسات هسته‌ای به عنوان نقض صلح و امنیت بین المللی و لزوم واکنش سریع سازمان ملل و قطع همکاری کشورهای عضو ان پی تی با کشور تهدید و یا حمله کننده هشتمین پیشنهاد ایران است.
احمدی‌نژاد با اشاره به نهمین پیشنهاد خود برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: اجرای هرچه سریعتر و بدون قید و شرط قطعنامه کنفرانس 1995 درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکی دیگر از پیشنهادات ایران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.


وی افزود: برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای در پایگا‌ه‌های نظامی امریکا و متحدانش مستقر در سایر کشورها از جمله آلمان، ایتالیا و ژاپن و در هلند دهمین پیشنهاد ایران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای می‌باشد.


رئیس جمهور یازدهمین و آخرین پیشنهاد ایران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه و همچنین استفاده عمومی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنیت ذکر کرد و اظهار داشت: ساختار فعلی به شدت ناعادلانه و ناکارآمد است و از عوامل اصلی این ناکارآمدی حمایت از دارندگان سلاح هسته‌ای است.


احمدی‌نژاد ادامه داد: همچنین امروز علیرغم اینکه بخش وسیعی ازمنابع ملت‌ها به جای توسعه رفاه، صرف تأمین امنیت ملی می‌شود نشانه‌ای از بهبود وضعیت و کاهش فضای تهدید مشاهده نمی‌شود و متاسفانه علیرغم این نیاز مبرم و حیاتی بدلیل دور شدن بعضی از دولت‌ها از تعلیمات انبیاء الهی سایه تهدید بمب‌های هسته‌ای بر تمام جهان سایه افکنده است و هیچکس احساس امنیت نمی‌کند و برخی دولت‌ها در راهبرد‌های خود بمب هسته‌ای را عامل ثبات و امنیت معرفی می‌کنند و این از سفسطه‌ها و اشتباهات بزرگ آنان است.
وی افزود: جنگ‌ها، تجاوز و اشغالگری‌ها و بالاتر از آنها سایه تهدید و مهمتر از اینها انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و بدتر از همه سیاست‌های اعمالی از ناحیه چند دولت توسعه‌طلب، چشم‌انداز امنیت در مقیاس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای همه کشورها و ملت‌ها مبهم ساخته است و فضای ذهنی امروز جوامع به شدت متأثر از احساس تهدید و نا‌امنی است و شعار خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه محقق نشده است و آژانس انرژی اتمی در انجام وظایف سه‌گانه خود موفق نبوده است و زرادخانه‌های هسته‌ای و شیمیایی و بیولوژیک هر روز انباشته‌تر می‌شود و رقابت تسلیحاتی گسترش می‌یابد و طی 40 سال برخی دولت‌ها از جمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به سلاح اتمی مجهز شده‌اند.
رئیس جمهور با طرح این سوال که به راستی علت چیست؟ گفت: به نظرم علت را باید در سیاست‌ها و اقدامات چند دولت زیاده‌خواه و مستکبر و همچنین ناکارآیی و عدم توازن در مواد NPT جستجو کرد.
احمدی نژاد برتری جویی را یکی از سیاست‌ها و اقدامات اشتباه چند دولت زیاده‌خواه و مستکبر و همچنین ناکارآیی و عدم توازن در مواد NPT ذکر کرد و اظهار داشت: از نگاه پیامبران الهی و صالحان و بر مبنای همه اندیشه‌های انسانی، برتری به اخلاق، پاکی، تواضع و خدمتگزاری به همنوعان و نه قدرت سرکوب دیگران است و سعادت و کمال انسانی در گرو پاکی و نه قدرت نظامی است . متاسفانه با تکیه بر تئوری باطل تنازع برای بقاء ، برخی دولتها برتری خود را در قدرت نظامی و سرکوبگری دیگران می‌دانند و بذر کینه و دشمنی و رقابت تسلیحاتی را در مناسبات جهانی می‌پاشند.
وی سیاست تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را یکی دیگر از این عوامل دانست.
احمدی‌نژاد تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای در مناسبات بین‌المللی را یکی دیگر از سیاست‌ها و اقدامات اشتباه چند دولت زیاده‌خواه و مستکبر و همچنین ناکارآیی و عدم توازن در مواد NPT ذکر کرد.
وی استفاده ابزاری و یک جانبه از شورای امنیت و آژانس انرژی اتمی را پنجمین عامل سیاست‌ها و اقدامات اشتباه چند دولت زیاده‌خواه و مستکبر و همچنین ناکارآیی و عدم توازن در مواد NPT دانست.
رئیس جمهورخاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از اعضاء فاقد سلاح هسته‌ای نتوانسته‌اند بدون تحمل فشارها و تهدیدها از حقوق قانونی خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برخوردار باشند و این در حالی است که علیرغم صراحت ماده 6 اساسنامه، حتی یک گزارش از نظارت بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای دولت امریکا و متحدانش منتشر نشده است و هیچ برنامه مصوبی نیز برای خلع سلاح آنها وجود ندارد و در مقابل، تحت فشار این دولت‌ها و به بهانه‌های گوناگون چندین قطعنامه علیه اعضای فاقد سلاح هسته‌ای و برای تضیع حقوق قانونی آنان صادر شده‌ است و این نقض صریح ان پی تی (NPT) است.
احمدی‌نژاد ششمین عامل را اعمال معیارهای چندگانه ذکر کرد و گفت: در حالی که رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک اتمی ذخیره کرده، مسبب چندین جنگ گسترده بوده و همواره ملت‌ها و کشورهای منطقه را تهدید به ترور و حمله نظامی می‌کند، از سوی دولت امریکا و متحدانش به طور مطلق حمایت می‌شود و کمک‌های لازم برای توسعه سلاح اتمی نیز دریافت می‌کند، ولی همین دولت‌ها به بهانه احتمال کذب انحراف در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای دیگران و بدون ارائه حتی یک سند معتبر، سنگین‌ترین فشارها و جنگ‌های روانی را بر اعضاء آژانس اعمال می‌کنند و اگر این به معنای اشاعه سلاح هسته‌ای و نقض ان پی تی نیست پس چیست؟
رئیس جمهور تاکید کرد: یکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی یکی از سیاست‌ها و اقدامات اشتباه چند دولت زیاده‌خواه و مستکبر و همچنین ناکارآیی و عدم توازن در مواد NPT است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  87  =  94