سه بانک برتر در متوسط تراکنش ماهانه پایانه های فروشگاهی

بانک ها ماهانه 15 میلیارد تومان صرف نصب و نگهداری پوز ها می کنند

عملکرد پایانه های فروشگاهی بانک ها نشان می دهد در میان 17 بانکی که در فروشگاهها پوز نصب کرده اند کارتخوانهای بانک های ملی ، پارسیان و صادرات بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در باره عملکرد پوزها، متوسط تراکنش هر پوز در دی ماه 17.8 تراکنش بوده که در این میان کارتخوان های بانک ملی با 34.2 تراکنش در ماه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.


همچنین پوزهای منصوب بانک پارسیان نیز با 33.8 تراکنش در کورس رقابت نزدیک با بانک ملی قرار دارند.


سپس  کارتخوان های نصب شده از سوی بانک صادرات با پذیرش 28.9 تراکنش در ماه در رتبه سوم قرار دارند.


بنابراین گزارش بانک های پاسارگاد با 16.5 ، سامان با 14.3 ،  تجارت با 13.5 ،  ملت با 10 ، کشاورزی با 8.8 و اقتصاد نوین با 8.5 تراکنش در ماه در رتبه های بعدی قرار دارند.


این گزارش می افزاید،  در میان بانک های کشور بانک هایی چون توسعه صادرات وجود دارد که تعداد تراکنش انجام شده توسط پوزهای ان بالغ بر 52 بار بوده اما چون تعداد کارتخوانها های منصوب این بانک ها بسیار کم است بنا براین در رتبه بندی لحاظ نشده اند.


در همین حالا متوسط مبلغ جابجا شده بابت هر تراکنش در ماه مذ کوردر کل شبکه بانکی 666 هزار ریال بوده که در این میان پوز بانک ملی در هر تراکنش خود 857 هزار ریال ،  اقتصاد نوین 611 هزار ریال ، بانک ملت یک میلیون و 590 و پارسیان 241 ریال را جابجا کرده اند.


در دی ماه گذشته هر دستگاه پایانه فروش به طور متوسط  یازده میلیون و 825 هزار ریال خرید انجام داده است.

فاصله از اهداف
در بسته سیاستی بانک مرکزی هدفگذاری شده بود که متوسط تراکنش هر دستگاه از 16 تراکنش در ابتدای سال به 25 تراکنش در انتهای سال برسد.اما عملکرد نشان می دهد که تا دی ماه متوسط تراکنش هر پوز زیر 17 تراکنش بوده است. البته در بهمن ماه متوسط تراکنش هر پوز به 20 بار نزدیک شد.


سودی که شرکتهای تولید و فروش پوز می برند


بر اساس گزارش های بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه تعداد پوزهای نصب شده در مراکز فروش به یک میلیون و 96 هزار دستگاه رسید که پیش بینی می شود تعداد این دستگاه ها تا پایان سال گذشته دست کم به یک میلیون و 100 هزار پوز برسد.


بر اساس این رقم بر اساس 17 بانکی که اقدام به نصب پوز کرده اند به طور متوسط هر بانک 65 هزار پوز در فروشگاه ها نصب کرده است.


بدیهی است با توجه به شرایط موجود هر بانک باید به صورت جدا گانه بسترهای لازم را برای توسعه پوز سپس خرید و نصب پوز انجام دهد. سپس تعمیرات و خدمات پس از نصب نیز باید در نظر گرفته شود.


حال چنانچه فرایندی انحصاری در حوزه تولید ، نصب پوز  و خدمات پس از نصب وجود داشته باشد قابل پیش بینی است که چه بازار پر رونقی برای بنگاه های معدود فعلی این بازار ایجاد شده است.


حال اگر به جای 20 بانک عضو شتاب دو یا سه شرکت اقدام به ایجاد سامانه پوز می کردند  ضمن اینکه هزینه ها تا حد  بسیار زیادی پایین می امد ارائه خدمات نیز به شکل معناداری بهینه می شد.

همچنین اکنون هر بانک باید مقادیر زیادی مکانیزمهای تشویقی هزینه بر پیش بینی و اجرا کند تا بتواند مشتریان بیشتری را به سمت پوزهای خود روانه کند. حال اگر تنها دو سامانه پوز مانند بسیاری از کشور ها در کشور ما وجود داشت تبعا این همه مکانیزمهای تشویقی هزینه زا متولد نمی شد. و بانکها نیز برای افزایش رسوب منابع مجبور به حذف کارمزد نبودند. طبعا بانک مرکزی باید پاسخگوی این همه پیامدهای منفی سیاستگذاری های خود باشد.


به گفته کارشناسان اکنون سرجمع هزینه های یک پوز برای هر بانک با توجه به خدمات و مارک ان بین 12 تا 16 هزار تومان در ماه هزینه در بر دارد که بر این اساس شبکه بانکی برای داشتن سامانه پوز باید هر ماه 13.2 تا 17.4  میلیارد تومان و به طور متوسط 15 هزار میلیارد تومان هزینه صرف می کنند. در حالی که کل مبالغ جابجا شده در دی ماه سرجمع 66 میلیارد تومان بوده است. کارشناسان اعتقاد دارند در صورت درست بودن سیاست گذاری هزینه هر پوز حداکثر به 4 هزار تومان در ماه می رسید ضمن اینکه لازم نبود کارمزد صفر از بابت هر تراکنش کسب شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8