جوابیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان به گزارش رتبه بندی شرکت‌های psp + پاسخ ماهنامه یاریاران

پیرو درج گزارشی با عنوان «رتبه بندی شرکت‌های psp بر اساس استانداردهای بین الملی» به نقل از ماهنامه یاریاران در پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در روز سوم آبانماه جاری ،شرکت پرداخت الکترونیک سامان جوابیه ای را تنظیم نموده که متن کامل آن همراه با پاسخ مجدد نشریه یاد یاران به این جوابیه از پی می آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز دوشنبه هفته قبل مورخ 3 آبان گزارش «رتبه بندی شرکت‌های پی‌اس‌پی‌ بر اساس استانداردهای بین الملی» به نقل از ماهنامه یاد یاران در این رسانه منتشر شد و سپس در برخی نشریات از جمله روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسید. به دنبال این مسئله شرکت پرداخت الکترونیک  سامان جوابیه ای را به روزنامه مذکور ارسال کرد و یاریاران نیز در پاسخ این جوابیه، جوابیه دیگری را تنظیم و به ساست ارسال کرد که این دو جوابیه  از پی می آید:

جوابیه شرکت پرداخت الکترونیک  سامان:

رتبه‌بندی شرکت‌های PSP، واگرایی یا همگرایی!

در روز های اخیر در برخی سایت های اینترنتی خبری به نقل از ماهنامه یار یاران مبنی بر رتبه‌بندی PSP های کشور بر اساس استانداردهای بین‌المللی! و با استناد به آمارهای بانک مرکزی درج شده است. با توجه به ایرادات وارد براین گزارش و تاکید نگارنده بر استمرار آن،لازم به نظر می‌رسد برخی مفاهیم اولیه در حوزه PSP تعریف و نکاتی مهم یادآوری گردد:

نکته اول– برای رتبه بندی روش‌های متنوعی وجود دارد که در صورت عدم توجه به گزینش صحیح آن نتایجی غیرواقعی حاصل می‌شود. انتخاب مدل، انتخاب شاخص‌های رتبه‌بندی، نحوه وزن دهی و نهایتا انتخاب روش محاسبه بدون جانبداری، از گام‌های اساسی رتبه‌بندی است. به عنوان مثال برای رتبه‌بندی رقابت‌پذیری کشورها، تیمی از استادان بهترین دانشگاه‌های دنیا با بهره گیری از کارآمدترین مدل‌ها تشکیل می‌شود، اما در نهایت، پس از انتخاب روش، انجام این امر در نهادی «مستقل» صورت می‌گیرد تا قابل استناد و راهگشا برای همگان باشد. 


اگرچه انتظار این نیست که برای رتبه‌بندی PSP‌ها چنین تمهیداتی در نظر گرفته شود، اما رعایت انصاف و ارائه روش علمی و مستدل کمترین انتظار است. این موضوع که شاخص‌های رتبه بندی همکاران نشریه یاریاران چگونه انتخاب شده، به چه ترتیبی وزن دهی شده و از چه مدلی استفاده نموده، سوال‌هایی است که تا زمانی که گزارش کاربرد درون سازمانی و داخلی (شرکت اعتباری ایران کیش) دارد، نیازی به پاسخگویی ندارد، اما به محض انتشار در رسانه‌های جمعی می‌بایست به لحاظ محتوا به دقت مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان نمونه آیا شاخص‌های کیفی همانند تراکنش بر کارتخوان و مبلغ بر کارتخوان مهم‌ترند یا شاخص‌های کمی همچون تعداد کارتخوان و تراکنش؟


نکته دوم- واژهPSP، مخفف عبارت Payment Service Provider بوده و به شرکت‌هایی که ابزارها و راهکارهای پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند، اطلاق می‌شود. به عبارتی دیگر فعالیت این شرکت‌ها در حوزه ابزارهای پرداخت مبتنی بر کارت است. از این‌رو رتبه‌بندی PSP‌ها صرفا بر اساس تعداد کارتخوان منصوبه، تعداد و مبلغ تراکنش‌ها نه تنها بر روش‌های مرسوم بین‌المللی منطبق نیست، بلکه غیرکارشناسی است.

 به عنوان مثال، پرداخت الکترونیک سامان به عنوان اولین ارائه‌کننده خدمات پرداخت اینترنتی، از سال 83 تاکنون با ایجاد درگاهی امن، رتبه نخست را در این بازار دارا است، به گونه‌ای که در سال 88 بیش از 20 میلیون تراکنش از این درگاه صورت پذیرفته است. از دیگر موارد قابل ذکر، ارائه کننده خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه با تکنولوژی USSD است که پرداخت الکترونیک سامان تنها PSP دارای این تکنولوژی می‌باشد. نمونه‌هایی از این توانمندی‌ها برای برخی دیگر از PSP هم قابل ذکر است، آیا لحاظ نمودن این دستاوردها به عنوان شاخص عملکرد در رتبه‌بندی بدیهی به نظر نمی‌رسد؟

نکته سوم- در مطلب مذکور به جدولی از بانک مرکزی استناد گردیده که پرداخت الکترونیک سامان را با 56703 دستگاه کارتخوان، در رتبه هفتم قرار می‌دهد. لازم به ذکر است آمار ارائه شده فقط کارتخوان‌های سامانی این شرکت را شامل می‌شود، در حالی که پرداخت الکترونیک سامان علاوه بر بانک سامان، در حال ارائه خدمات به بانک ملی، بانک سپه و در آینده‌ای نزدیک به بانک‌ها و موسسات مالی دیگر نیز می‌باشد.

جهت اطلاع اعلام می‌گردد .در همان بازه زمانی تعداد کارتخوان‌های منصوبه این شرکت نزدیک به 80000، تعداد کل تراکنش‌های شرکت 19،307،728 و مبلغ این تراکنش‌ها 12834 میلیارد ریال بوده است. در پایان یادآور می‌شود با توجه به نوپا بودن شرکت‌های PSP و ضرورت فرهنگ سازی در حوزه پرداخت‌های الکترونیک در کشور، انتشار چنین مواردی با ایرادهای ذکر شده، کاربردی تبلیغاتی داشته و منطبق بر شعار همگرایی و اتحاد حرفه‌ای مابین PSPها نیست. در هرحال انجام چنین رتبه‌بندی تنها در صورتی که توسط مرجعی مستقل و ذی‌صلاح انجام شده باشد مورد قبول بوده، می‌تواند در ارتقای سطح فعالیت این شرکت‌ها و ایجاد فضای رقابتی سالم موثر باشد.

  
پاسخ ماهنامه یاریاران به جوابیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان:

رتبه بندی شرکت/بانک ها در حوزه کارت، ATM ، پرداخت اینترنتی و موبایل بانک همچنان باز است

نشریه یاریاران در پاسخ جوابیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان علاوه بر تاکید براینکه منبع طلاعات بانک مرکزی بوده آورده است:رتبه بندی شرکت های PSP در مطلب مذکور صرفا در حوزه پایانه های فروش انجام شده و فضا برای رتبه بندی شرکت/بانک ها در حوزه کارت، ATM ، پرداخت اینترنتی و موبایل بانک همچنان باز است و از آن استقبال می شود.


 نظر به درج مطلب «رتبه بندی شرکت های PSP، واگرایی یا همگرایی!» که به نقل از روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سامان در پاسخ به مقاله «رتبه بندیPSP های کشور» به قلم سرکار خانم رسول زاده، در صفحه نخست پایگاه اینترنتی بانکداری الکترونیک مورخ شنبه 8/8/1389 منتشر شده، خواهشمند است توضیحات ذیل در سایت خبری شما منعکس گردد:


شاخص های مورد استفاده و روش مقایسه در این رتبه بندی (تعداد POS، تعداد و مبلغ تراکنش) برگرفته از نشریات معتبر بین المللی و مشخصا نشریه Nilson Report شماره 956 ویژه سپتامبر 2010 و آمار مورد استفاده، مستند به جداول منتشر شده در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی و وضعیت کنونی شرکت هاست و بدیهی است که برنامه های آتی یک شرکت قابل محاسبه در هیچ رتبه بندی نیست. نشریه Nilson Report نیز با روش و شاخص های کاملا یکسان به رتبه بندی بزرگترین شرکت های اروپایی می پردازد.


علاوه بر این، رتبه بندی شرکت های PSP در مطلب مذکور صرفا در حوزه پایانه های فروش انجام شده و فضا برای رتبه بندی شرکت/بانک ها در حوزه کارت، ATM ، پرداخت اینترنتی و موبایل بانک همچنان باز است و از آن استقبال می شود. نشریه «یار یاران» امیدوار است که شرکت پرداخت الکترونیک سامان بزودی رتبه نخست در تمامی شاخص های مذکور را کسب نموده و در رتبه بندی های آتی این نشریه، در صدر قرار گیرد. این شرکت همچنین از معرفی خدمات و توانمندی های کلیه شرکت های فعال در صنعت پرداخت الکترونیک از جمله شرکت پرداخت الکترونیک سامان در صفحات ویژه ماهنامه «یار یاران» که هر شماره به یکی از شرکت/بانک ها اختصاص دارد، استقبال و آمادگی خود را برای گفت و گو اعلام می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  81  =  88