رشد ۳.۵ برابری استقبال مردم از کارتخوانها نسبت به خودپرداز

جزئیات تعداد تراکنش های شبکه خودپرداز و POS در سال منتهی به بهمن 89

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد دربهمن ماه سال 89 نسبت به بهمن مشابه سال قبل از آن تعداد تراکنشهای شبکه خود پرداز بانکها نزدیک 52 درصد و پایانه های فروشگاهی نزدیک 183 درصد رشد کرده است. بخشی از این میزان رشد ناشی از اجرای فاز اول واریز یارانه ها ی نقدی در دی ماه سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد تراکنشهای بهمن سال 89 بالغ بر 174.8 میلیون تراکنش بوده است که این میزان تراکنش نسبت به ماه مشابه سال قبل از خود 51.5 درصد رشد را نشان می دهد. در بهمن سال 88 تعداد تراکنش های شبکه خودپرداز بانکی بیش از 115.4 میلیون تراکنش بوده است.


در دی ماه سال قبل که در واقع فاز اول واریز یارانه ها بوده است میزان تراکنش های شبکه خود پرداز 173.6 میلیون تراکنش بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 53 درصد رشد نشان می دهد. در واقع این میزان رشد در آذر ماه دیده نمی شود. به عبارت دیگر در آذر ماه تعداد تراکنشهای آذر 89 نسبت به آذر 88 حدود 38 درصد رشد نشان می دهد. همچنین تعداد تراکنشها در دی ماه نسبت به ماه قبل خود نیز 10 درصد رشد کرده است.


به نظر می رسد افزایش 10 درصدی تراکنشهای خودپرداز در هفته اول برداشت یارانه ها یعنی هفته اول دی ماه انجام شده است. منابع خبری در همان زمان اعلام کردند تعداد ترکنشها در چهار روز اول برداشت یارانه 100 درصد رشد کرده است. بانک مرکزی آمار روزانه را تا کنون اعلام نکرده است.


رشد 183 درصد تعداد تراکنش های پایانه های فروشگاهی


همچنین در بخش پایانه های فروشگاهی تعداد تراکنش های بهمن 89  نسبت به بهمن 88 بالغ بر 183 درصد رشد کرده است. این میزان رشد به معنای آن است که میزان استقبال مردم از پایانه ها ی فروشگاهی نزدیک 4 برابر بیشتر از شبکه خود پردازها بوده است.


همچنین تراکنشهای شبکه پایانه های فروشگاهی  در دی ماه 89 بیش از  197 درصد رشد کرده است  بخشی از این میزان رشد ناشی از بخش فاز اول واریز یارانه نقدی است. در ماه قبل از اجرا یعنی آذر ماه 89 میزان رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل خود 140 درصد بوده است.


میزان رشد تراکنش دی 89 به آذر 89 نیز  نزدیک 14 درصد بوده که این میزان رشد تفاوت معناداری با ماه های دیگر داشته است.
به نظر می رسد با واریز یارانه نقدی به صورت ماهانه تعداد تراکنشها از رشد قابل توجهی برخوردار شود.


نسبت تراکنشهای پوز به خودپرداز


در همین حال نسبت تراکنشهای پایانه به خودپرداز در بهمن 88 حدود 0.19 بوده است اما در بهمن 89 این نسبت به حدود 0.35 رسیده که رشد مناسب استفاده مردم از پایانه های فروشگاهی نسبت به خودپرداز است.
نمودار رشد استقبال مردم از پایانه دارای یک رشد با شیب منظم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =