خانه تکانی بی سر و صدا در شرکت ملی انفورماتیک

اهداف استراتژک مرد شماره یک نظامهای پرداخت کشور چیست؟

مرد شماره یک نظانهای پرداخت کشور یعنی سید محمود احمدی،دبیر کل بانک مرکزی ،در یک اقدام بی سر و صدا زمینه یک خانه تکانی آرام در شرکت ملی انفورماتیک را فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حالی که هنگام برگزاری مجمع عمومی شرکت انفورماتیک تنها شایعاتی درباره تغییر و تحولات در راس هرم مدیریت این شرکت به گوش می رسید اما خیلی زود کمتر از یک ماه به وقوع پیوست و علاوه برمدیر عامل شرکت، رئیس هیات مدیره و دو عضو هیات مدیره نیز تن به تیغ  تغییر سپردند.

از جمله تغییرات اسدا… امیراصلانی بود که جای خود را به محمد ابراهیم طوبایی  معاون اداری مالی پیشین بانک مرکزی و رئیس اسبق  سازمان بازنشستگی کشوری داد.

طوبایی که به همراه مجید قاسمی رئیس کل وقت بانک مرکزی در اواخر دهه به این بانک امد و  جامه هیات عامل  و معاون اداری مالی بانک مرکی را نیز بر تن کرد در مردادماه سال 86 با حکم عبدالرضا مصری وزیر وقت وزارت سابق رفاه به مدت 28 ماه ریاست  سازمان بازنشستگی را بر عهده گرفت تا اینکه در دی ماه 88 جای خود را به  اجلالی مدیر مورد نظر علی ذبیحی مدیرعامل وقت تامین اجتماعی داد.

طوبایی قبل از ریاست در سازمان بازنشستگی به مدت دوسال به عنوان بازوی راست ضیائی رئیس وقت این سازمان در پست قائم مقام و معاونت فنی سازمان مشغول خدمت بوده است.

بنابراین گزارش طوبایی  طی یک و نیم سال گذشته یعنی  از دی ماه سال 88 تا کنون کمتر رسانه ای بوده است.

اسدا… امیراصلانی نیز سابقه بیش از سه دهه فعالیت بانکی را در کارنامه خود دارد. وی از جمله کسانی بوده است که در تدوین قانون بانکداری بدون ربا شرکت داشته و چند سال مدیریت عامل بانک ملی را در نیمه ابتدایی دهه 70 بر عهده داشته است. اصلانی از پایه گذاران تحولات بانک ملی در حوزه بانکداری الکترونیک در سال 68 است.

امیراصلانی به مدت یک سال به عنوان نماینده بانک مرکزی ریاست هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک را بر عهده داشت.

طی یک سال اخیر وی با کمک دیگر اعضای هیات مدیره تلاش کردند تا در شرکتهای زیر مجموعه تغییر و تحولاتی را ایجاد کنند. از جمله این تغییرات در اعضای هیات مدیره شرکت خدمات است که در نهایت به آمدن ابوطالب نجفی به این شرکت انجامید.

نجفی توانسته طی حدود 9 ماه ریاستش گامهای موثری برای شرکت خدمات بردارد. اگر چه ابرهای شایعات بر فراز شرکت تحت مدیریت وی همچنان تیره است.

گزارش مالی شرکت ملی  انفورماتیک برای سال 89  نیز نشان می دهد شرکت داده پردازی در حالی که در سال 88  نزدیک 3 میلیارد ریال ارزش افزوده منفی را در کارنامه ثبت کرده بود در سال 89 ارزش افزوده ای بالغ بر 9.1 میلیارد ریال به وجود آورد.

تغییر مدیرعامل

از جمله تغییر دیگر در سطح هیات مدیره خروج علیرضا عیدی مراد بود که به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شد و به نظر می رسد برای آنکه از زحمات مدیرعامل سابق یعنی محمد رضا عسگری تشکر شود وی به عنوان عضو جدید هیات مدیره منصوب شده است. در سوابق عیدی مراد آمده است: وی سابقه 30 ساله در مدیریت کلان اجرایی کشور داشته همچنین طی سال 83 تا 85 عضو و نایب رئیس شرکت سرمایه گذاری صبا میهن و از سال 88 تا 89 به مدت یک سال مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت  بازرگانی امین کسری بوده است. عیدی مراد همچنین از سال 89 تا کنون عضویت در کارگروه وصول مطالبات بانک کشاورزی ، عضویت و نایب رئیسی توسعه نیشکر و صنایع جانبی  را برعهده داشته است. وی از سال گذشته تا کنون نیز رئیس هیات مدیره شرکت ایران کیش بوده و  تا قبل از انتصاب به مدیریت عاملی شرکت ملی انفورماتیک به عنوان مشاور مدیرعامل و عضو هیات مدیره به نمایندگی از پژوهشکده پولی و بانکی در این شرکت مسئولیت داشته  است.

محمد رضا عسگری نیز که جای خود را به عنوان مدیرعامل به عیدی مراد داده و در عین حال در هیات مدیره جای وی نشسته است از سال 83 در شرکت به خدمت اشتغال داشته و چند سالی را نیز در مسئولیت معاون مالی اداری بوده است. در عین حال عسگری در سمت جدیدی با عنوان مدیریت اجرایی شرکت منصوب شده است. عسگری البته به دلیل بروز کسالت چند وقتی است که قادر نیست در شرکت حضور پیدا کند.

سومین تغییر در هیات مدیره

همچنین رضا گودرزی به نمایندگی از بانک صنعت و معدن جایگزین قدرت ا… شریفی مدیرعامل فعلی بانک مسکن شده است.

ترکیب فعلی هرم مدیریت شرکت

بر اساس آنچه در تارنمای شرکت ملی انفورماتیک ثبت شده اعضای هیات مدیره به شرح زیر است:، محمد ابراهیم طوبایی رئیس هیات مدیره، حسین معین زاد،نایب رئیس هیات مدیره و عضو غیرموظف هیأت مدیره به نمایندگی از بانک ملی ایران ،رضا گودرزی عضو غیر موظف هیأت مدیره به نمایندگی از بانک صنعت و معدن، محمد رضا عسگری عضو غیرموظف هیأت مدیره به نمایندگی از پژوهشکده پولی و بانکی ، محمدحسن میرداماد اصفهانی، عضو غیرموظف هیأت مدیره به نمایندگی از بانک صادرات ایران.

همچنین علیرضا عیدی مراد، به عنوان مدیر عامل، محمدرضا عسگری ، معاون اجرایی و سیدفرشید یعسوبی ، معاون سرمایه گذاری و امور شرکتها منصوب شده اند.

ماهیت تغییرات

از جمله سوالاتی که در خصوص تغییرات جدید وجود دارد این است که در حالی که بر اساس گزارش مالی که در حضور دبیر کل بانک مرکزی در مجمع قرائت شده مطلوب به نظر می رسد آیا این تغییرات  با اهداف استراتژیکی همراه بوده است.

اگرچه رایزنی ها نشان می دهد که احمدی با اهداف ویژه  دست به تغییر چیدمان مدیریت شرکتهای زیر مجموعه بانک مرکزی در حوزه نظام های ملی پرداخت زده است اما دقیقا این اهداف مشخص نیستند.برخی تحلیلگران اعتقاد دارند ایراصلانی در زمان مهرانی هیات مدیره شرکت ملی شد و شاید مرد مورد نظر احمدی نبوده باشد و اکنون طوبایی شخصی است که از نظر احمدی می تواند سکاندار هیات مدیره شرکت باشد از سوی دیگر به زعم این تحلیلگران تلاش برای ساماندهی شبکه های پایانه های فروشگاهی هدف اصلی احمدی از این تغییرات است.

اینکه  ایجاد شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی از طریق شرکت خدمات انفورماتیک صورت گیرد یا شرکت دیگری از زیرمجموعه های بانک مرکزی سوال اساسی است که همچنان ذهن مرد اول بانکداری الکترونیک کشور را به خود مشغول کرده است. به همین خاطر رئیس هیات مدیره شرکت ایران کیش به مدیریت عاملی تنها هلدینگ حوزه بانکداری الکترونیک کشوررا که زیر مجموعه نهاد ناظر هم هست بر عهده می گیرد.

بانک مرکزی از پاییز سال گذشته پس از آنکه طرح مگاپی اس پی ها را تقریبا بایگانی کرد در اجرای طرح شاپرک اقداماتی را  صورت داد از جمله افزایش سهام شرکت ملی از شرکت ایران کیش و سپس عضویت مهران شریفی در هیات مدیره این شرکت و در نهایت انتصاب رئیس هیات مدیره این شرکت به عنوان مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک است.

همچنین احمدی بعد از رفتن مهرانی توجه وِیژه ای به رفع نقایص و ایجاد اصلاحات در نظامهای پرداخت و همچنین اتفاقات در حوزه بانکداری الکترونیک داشته است.

به هر حال اینکه احمدی تا چه حد در اجرای مطلوب اهداف خود موفق شود باید منتظر آینده و دیدن کارنامه مردان جدید شرکت ملی انفورماتیک بود. البته امیدواریم گروه جدید دوباره در شرکتهای زیر مجموعه از جمله شرکت خدمات انفورماتیک  زلزله راه نیندازند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1