تردید بانک مرکزی در صدور مجوز بانکهای مجازی

در گفتگوی «بانکداری الکترونیک» با محمود بهمنی مطرح شد:

به نظر می رسد بانک مرکزی در صدور مجوز بانکهای مجازی با تردید مواجه است چرا که محمود بهمنی رئیس کل این بانک معتقد است: گاهی اوقات فکر می کنیم این بانک ها (بانک های مجازی)چه کار الکترونیکی می خواهند انجام دهند که سایر بانک های موجود انجام نمی دهند .

 محمود بهمنی ، رییس کل بانک مرکزی ، در گفتگو با خبرنگار "بانکداری الکترونیک" اظهار داشت:"در حال حاضر می خواهیم به دو بانک کاملا الکترونیکی (مجازی) مجوز بدهیم وگاهی اوقات فکر می کنیم این بانک ها چه کار الکترونیکی می خواهند انجام دهند که سایر بانک های موجود انجام نمی دهند ."

وی افزود:" در این نوع بانک خانه وموبایل شعبه بانک محسوب می شود واین سوال مطرح است که آیا به این نقطه رسیده ایم وآیا برای پیاده سازی این بانک آماده هستیم ."

به اعتقاد وی باید به مرور به این نقطه رسید.

بهمنی در پاسخ به این سوال که چرا طرح های حوزه بانکداری الکترونیک اغلب به سرانجام نمی رسد گفت:" در زیر ساخت های بانکداری الکترونیک مشکلاتی  وجوددارد وما در واقع مطابق با بهبود واصلاح  زیر ساخت ها به طرف جلو پیش می رویم ."

محمود بهمنی در حالی در خصوص صدور مجوز تاسیس بانکهای مجازی مردد است که دو بانک آرین و امین تا کنون برای دریافت مجوز فعالیت سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده اند.

بانک آرین علاوه بر پذیره نویسی حتی با برگزاری کلاس های آموزشی و سپس جذب نیروی انسانی مورد نظر خود برای تاسیس شمارش معکوس خود را آغاز کرده است. اگر چه این بانک از نظر سرمایه هنوز با کسری مواجه است اما به نظر نمی رسد پوشش سرمایه تا 400 میلیارد تومان مانعی باشد که باعث عقب نشستن این متقاضیان تاسیس بانک مجازی باشد.

از سوی دیگر بانک امین نیز نیروهای اصلی خود را جذب کرده و در حال ایجاد زیرساختهای لازم است. همچنین ساختار کلی بانک مجازی امین مشخص شده و مسئولان این بانک منتظر دریافت موافقت اصولی و مجوز فعالیت هستند.

بهمنی همچنین  در خصوص فعالیت «بانک مجازی تاک» نیز تاکید کرد :" ما به بانک تاک هیچ مجوزی نداده ایم و البته یک تقاضایی سه سال پیش مطرح بود که مجوز داده نشد."  

بانک مجازی تاک آیا وجود دارد؟

غیر از این دو بانک نام بانک تاک نیزوجود دارد که اگر چه نام این بانک در برخی  تارنماها به چشم می خورد اما پیگیری خبرنگار ما برای کسب خبر درباره این بانک به نتیجه نرسید. حتی نام این بانک مجازی از تارنمای بانک تات نیز حذف شده است.

تنها نمونه ای که اثبات کننده وجود این بانک مجازی است خبر بازدید مسئولان این بانک با مسئولان شرکت خدمات انفورماتیک است.

بر اساس این خبر پروژه توسعه سیستم بانکداری مجازی از ابتدای سال 1389 در دستور کار شرکت خدمات انفورماتیک قرار گرفته و مرحله اول آن توسط مدیریت سیستم های نوین بانکی این شرکت برای بانک تاک آماده گردیده است.

بازدید و قرارداد همکاری مسئولان بانک مجازی تاک با یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی به نام شرکت خدمات انفورماتیک طبعا اثبات کننده وجود و فعالیت این بانک مجازی است.

 حتی اگر بهمنی این مسئله را تکذیب کند. اما اینکه این بانک بر اساس چه مجوزی فعال است سوالی است که باز هم بانک مرکزی باید این مسئله را روشن کند.

متن خبری که روی تارنمای شرکت خدمات انفورماتیک قرار دارد به همراه لینک خبر به شرح زیر است:

در نشست مشترک مدیران شرکت خدمات انفورماتیک با بانک های تات وتاک عنوان شد:
سال 90 تحقق پیاده سازی کامل بانک مجازی

 آقای دکتر رسول اف؛ عضو هیئت مدیره بانک تات به همراه آقای مهندس قائمیان؛ مدیر ناظر بر امور فناوری اطلاعات این بانک و آقایان مهندس مرآت نیا و دکتر یزدی از مدیران ارشد بانک مجازی تاک در جلسه ای با حضور آقایان مهندس سید ابوطالب نجفی؛ مدیرعامل و مهندس فرامرزخالقی؛ معاون مشتریان و جمعی از مدیران شرکت به بحث و تبادل نظر پیرامون ایجاد امکان استفاده از بستر بانکداری مجازی در بانک تات پرداختند.

مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی به نقل از حوزه معاونت مشتریان شرکت خدمات انفورماتیک ضمن اعلام این خبر افزود: پروژه توسعه سیستم بانکداری مجازی از ابتدای سال 1389 در دستور کار شرکت قرار گرفت و مرحله اول آن توسط مدیریت سیستم های نوین بانکی شرکت برای بانک تاک آماده گردیده است.منبع: مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی

اما بهمنی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص فعالیت رسمی یا غیر رسمی بانک تاک تاکید کرد :" ما به بانک تاک هیچ مجوزی نداده ایم و البته یک تقاضایی سه سال پیش مطرح بود که مجوز داده نشد." 

  لینک خبر:

www.isc.iranet.net/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=d9069e95-3e31-46ab-b2b2-e989afb85679&WebPartID=0fa79ae6-d376-4a48-8968-f4f8fa77cf56&ID=dc09ed13-af91-4c4e-851f-3d8b907db18b

سه سال پیش چه گذشت

بحث تاسیس بانک مجازی در زمستان سال 87 از سوی شریفی رئیس وقت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی رسانه ای شد.

 در بهار آن سال سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک مجازی 70 میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی اعلام شد. همچنین  سرمایه مورد نیاز تاسیس بانک خصوصی نیز به 200 میلیارد تومان کاهش یافت.

اگر از تابستان امسال به سه سال قبل برگردیم به تابستان سال 88 می رسیم که در آن زمان  بانک تات مجوز دریافت  و موسسان این بانک نیز ظاهرا متقاضی تاسیس بانک مجازی  تاک بوده اند. سوال اینجاست که آیا در ان زمان مجوزی برای فعالیت این بانک صادر شده تا این بانک طی سه سال  اخیر فعال بوده باشد یا اینکه باید گفته های بهمنی را قبول کنیم.

کلیت بانکهای مجازی
قطع نظر وجود یا عدم وجود بانک مجازی تاک بحث اساسی اکنون فعالیت کلیت بانک های مجازی است و اینکه بانک مرکزی مشخصا چه موضعی در این خصوص دارد.نکته اساسی آن است که در حقیقت  یک مقام مسئول از خود بانک مرکزی بحث تاسیس بانک مجازی را در سال 87 رسانه ای کرده است.

 بعدها نیز  درباره میزان سرمایه و آیین نامه تاسیس و فعالیت این بانک مسایل زیادی در این بانک مطرح بود. برای مثال ابتدا سرمایه مورد نیاز 70 میلیارد تومان سپس 200 میلیارد تومان و در نهایت در قالب ایین نامه 400 میلیارد تومان اعلام شد.

در خصوص تدوین مقررات نیز ابتدا از سوی بانک مرکزی اعلام شد تاسیس بانک مجازی به مقررات جدید نیاز ندارد اما سپس یک آیین نامه مطول 61 ماده ای برای تاسیس و فعالیت بانک مجازی تصویب و ابلاغ شد و اکنون نیز بالاترین مقام پولی کشور ابراز تردید می کند  که اصولا بانک مجازی چه کاری می تواند انجام دهد که بانکهای دیگر نمی توانند. به نظر می رسد این نوع مواضع مبهم و تردید آمیز بانک مرکزی بیشتر صدمات جدی به اهداف این بانک در تحقق انضباط پولی وارد می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −    =  45