رفتار متضاد طلا در ایران و جهان

سکه طرح جدید با افزایش 6 هزار تومانی، امروز 626 هزار تومان شد. سکه آتی در بازار بورس نیز خود را برای فتح قیمت 860 هزار تومانی آماده می‌کند.اما قیمت جهانی طلا روی هر انس 1680 دلار که کاهش شدیدی را نشان می‌دهد، باقی ماند است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تابناک افزایش چشمگیر قیمت طلای داخلی، موجب افزایش قیمت دلار نیز در بازار شده است، حال آن که سکه طرح قدیم ـ که 630 هزار تومان در روز پنجشنبه بود ـ امروز در بازار تهران، 638 هزار تومان معامله شد.
 

این افزایش قیمت‌ها، در حالی است که بهای جهانی طلا در هفته گذشته، از 1700 دلار در هر انس به 1680 دلار رسید و بهای طلا در 1680 دلار بسته شد. با وجود ادعاهای پیاپی مسئولین بانک مرکزی در دوره افزایش قیمت جهانی طلا که افزایش قیمت طلا در ایران را به آن مستند می‌کردند‌ ـ این بار در فضای روند کاهشی چند هفته اخیر، طلای جهانی باز هم شاهد افزایش قیمت درونی هستیم؛ آیا زمان گفت‌وگوی شفاف مسئولین اقتصادی کشور با مردم فرا نرسیده است و به راستی چه چیزی موجب افزایش قیمت طلا در کشورمان است؟!

برخی از کارشناسان بر این باورند که وجود اختلاف قیمت در بازار آزاد و بازار بورس، موجب شده تا دلالان، سکه را از بازار آزاد خریده و آن را در بازار بورس به فروش برسانند. همچنین از علل دیگر این اختلاف قیمت، می‌توان به رکودی بودن بازار سهام در هفته‌های اخیر اشاره کرد.

اما گویا، عوامل دیگری در این اختلاف قیمت سهیم باشند که نقدینگی موجود در بازار، می‌تواند یکی از آنها باشد. وجود نقدینگی در بازار و نبود بازار فعالی که سرمایه‌های سرگردان داخلی را به سمت خود جذب کند، مانند همیشه تقاضای سفته بازی را افزایش داده است.

با وجود کاهش قیمت عرضه سکه در بانک‌ها که تمهیدی از سوی بانک مرکزی برای پیشگیری از این افزایش قیمت بود ـ‌ سیاست کاهش بهای سکه و طلا مانند ارز همچون دلار در نخستین روز هفته تعدیل شکست خورد.

گفتنی است، قیمت دلار امروز در بازار آزاد به 1380 نیز نزدیک شد.

با توجه به اینکه در سال جاری، اوج‌گیری تقاضای سفته بازی در بازارهای طلا و دلار پیاپی دیده شده است و البته این بار هم، باید پرسید: چرا بانک مرکزی و مسئولین سیاست‌های مالی، فکر جدی برای مازاد نقدینگی سرگردان کشور نمی‌کنند؟

احتمال افزایش قیمت طلا در 2012

 در همین حال به گزارش سایت طلا به نقل از CNBUSINESSnews و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این احتمال وجود دارد که با شروع سال 2012 طلا با افزایشی دوباره رو به رو شود و در همین راستا ارزش هر اونس طلا به 2000 دلار در هر اونس برسد.

با نگاهی کوتاه مدت نمی توان این انتظار را از این فلز ارزشمند داشت که با افزایش کار خود را ادامه بدهد و اگر نگاه ها را تبدیل به دیدی طولانی مدت تغییر دهیم به این نتیجه خواهیی رسید که طلا همواره با پسعتی و بلندی هایی همراه بوده است ولی در طولانی مدت سیری صعودی خواهد داشت. اگر سیر حرکتی طلا را از ابتدای امسال مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که طلا تا به این لحظه با 18 درصد افزایش همراه شده است.

تحقیقات مختلفی در این باره صورت گرفته است که سرمایه گذاری در بلند مدت روی فلز طلا می تواند سودمند باشد. برای مثال اگر در سال 2001 سرمایه ای را در اختیار می داشتید و آن سرمایه را در 3 حالت مورد استفاده قرار می دادید نتایج مختلفی را می توانستید مشاهده کنید. در روش اول شما سرمایه را می توانستید در خانه ی خود نگاه دارید. در صورت این فرآیند تا به امروز با توجه میزان تورم جامعه سرمایه ی شما چهار برابر کمتر شده بود. اما اگر همین سرمایه را به خریدن مسکن اختصاص می دادید سرمایه ی شما با افزایش رو به رو می شد و حداقل 3 برابر شده بود. اما بیشتر از همه ی اینها می توان به طلا اشاره کرد که اگر همان سرمایه را بر روی طلا سرمایه گذاری می کردید تا 5 برابر سرمایه خود را در حال حاضر در اختیار می داشتید.

اما در این میان دو کارشناس نظریه هایی متفاوت دارند. یکی از این دو کارشناس بر این باور است که اصولا با استناد با تجربه های گذشته نمی توان در مورد آینده تصمیم گیری کرد و کارشناس دیگر بر این عقیده بوده است که طلا در بلند مدت حتما با افزایش همراه خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄    =  13