ضوابط جدید واردات و صادرات کالا از اول بهمن

واردات و صادرات کالا با امضای تفاهمنامه ای میان گمرک و سازمان ملی استاندارد از اول بهمن با ضوابط جدید انجام می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس تفاهمنامه ای که امروز میان نظام الدین برزگری رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک امضا شد، ضوابط صدور مجوزهای واردات و صادرات کالا تسریع و تسهیل می شود.

عباس معمارنژاد در مراسم امضای این تفاهمنامه کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی و هزینه تمام شده کالاها را ازمهمترین اثار اجرای این تفاهمنامه اعلام کرد وگفت: متوسط جهانی برای انجام تجارت خارجی 15 روز است که این زمان در کشور ما برای واردات 25 روز و برای صادرات 32 روز است که با اجرای مفاد این تفاهمنامه ضمن نظارت دقیق تر ، این زمان به طورچشمگیری کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد افزود: همچنین مجوزهای صادر شده در فضای الکترونیکی مبادله می شود تا ضمن افزایش سرعت انتقال از هر گونه سوء استفاده نیز پیشگیری شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران نیز در این مراسم ، زمان بر بودن ترخیص کالاها را یکی از مشکلات عمده بازرگانان اعلام کرد و گفت: با امضای این تفاهمنامه سرعت مبادله کالا میان ایران با دیگر کشورها افزایش می یابد و به ویژه مواد اولیه و کالاهای واسطه ای با کمترین تشریفات وارد کشور می شود.

نظام الدین برزگری افزود: با امضای این تفاهمنامه گمرک می تواند با مجوز شرکتهای بین المللی معتبر کالاها را ترخیص کند.

براساس مفاد این تفاهمنامه که عصر امروز در گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا شد ، با مجوزهای شرکتهای مورد تائید سازمان ملی استاندارد هم می توان کالاها را صادر کرد .

دراین تفاهمنامه امکان ترخیص مواد اولیه واسطه ای و سرمایه ای مربوط به واحدهای تولیدی بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد فراهم شده است.

همچنین کالاهای با نشانهای معروف جهانی و دارای نمایندگی در ایران و نیز کالاهای وارد شده با مجوز دیگر دستگاههای مرتبط  نیاز به دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد ندارند.

بر اساس این تفاهمنامه که شش ماده و 28 بند دارد ، سازمان ملی استاندارد متعهد شده است فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری ، واحدهای تولیدی نمونه کشوری و استانی ، شرکتهای بازرسی تائید صلاحیت شده و فهرست نشانهای بین المللی تایید شده را به گمرک ارائه کند.

ارائه فهرست واحدهای تولیدی دارای مجوز کاربرد علامت استاندارد، اعلام اسامی ازمایشگاههای همکار با سازمان ملی استاندارد، اعلام تسهیلات چند گانه سازمان برای صادرات از دیگر تعهدات سازمان ملی استاندارد در این تفاهمنامه است .

در این تفاهمنامه همچنین گمرک متعهد شده است ضمن معرفی گمرکات تخصصی کشور، ‌فهرست انبارهای اختصاصی طرف قرار داد با سازمان و نیز فهرست اولویت دار کالاهای مربوط به تعیین ماهیت کالا را به سازمان ملی استاندارد ارائه کند .

ایجاد تسهیلات برای ترخیص مشروط کالاهای واسطه ای و مواد اولیه واحدهای تولیدی ، معرفی و راهنمایی وارد کنندگان عمده برای استفاده از تسهیلات سازمان ملی استاندارد از دیگر مفاد این تفاهمنامه است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3