تفاهم بورس کالا با بانک مرکزی برای راه اندازی سلف موازی سکه

پناهیان خبر داد:

مدیرعامل شرکت بورس کالا از تفاهم اولیه با بانک مرکزی برای راه اندازی سلف موازی استاندارد سکه خبر داد.در صورت موافقت بانک مرکزی، قرارداد سلف موازی استاندارد سکه در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حسین پناهیان امروز در نشستی رسانه ای گفت : پیش فروش سکه از طریق بانک ها باعث شد تا عرضه نقدی سکه در بورس کالا محقق نشود اما هم اکنون توافق های اولیه برای راه اندازی سلف موازی سکه با بانک مرکزی انجام شده است.

وی ادامه داد : در صورت موافقت بانک مرکزی، قرارداد سلف موازی استاندارد سکه در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

پناهیان در خصوص انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت گفت : تمامی زیرساخت های انتشار این اوراق در بورس کالا مهیاست اما به نظر می رسد وزارت نفت به دلیل تغییرات نرخ اوراق مشارکت در حال بازنگری مدل انتشار این اوراق است.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق سلف نفتی کمک بسزایی در تامین منابع مالی وزارت نفت خواهد داشت، افزود : این اوراق قابلیت معامله روز به روز در بورس کالا را دارد که امیدواریم هرچه سریعتر اوراق سلف نفتی در این شرکت منتشر شود.

مدیرعامل بورس کالا درباره راه اندازی بازار ارز گفت: شورای عالی بورس درباره راه اندازی بازار ارز در بورس کالای ایران یا بورس اوراق بهادار تهران تصمیم گیری خواهد کرد.

وی اظهار داشت : مطالعات کارشناسان بورس کالا نشان می دهد معاملات ارز در بسیاری از بورس های پیشرفته جهان از طریق بورس کالا انجام می شود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه این شرکت پیش از این پیشنهاد معاملات فیوچرز ارز (یک روزه) را به سازمان بورس ارائه داده است، افزود : در نهایت شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

پناهیان تکمیل برنامه راهبرد، استقرار زمینه های رشد و توسعه بازار، تقویت فرآیند نظارت بر عملیات بازار، فراهم کردن زمینه های مدیریت ریسک، نهادینه کردن فعالیت های پژوهشی کاربردی و تقویت زیر ساخت های فناوری اطلاعات از مهمترین برنامه ها برای بورس کالا است.

وی، ایجاد بازاری قانونمند، خود انتظام، شفاف، مرجع قیمت برای بازار در داخل کشور و منطقه با ابزارهای مالی متنوع برای پوشش ریسک فعالان بازار و تضمین تعهدات طرفین معامله را از ماموریت های بورس کالا اعلام کرد.

پناهیان گفت : ارتقای نقش بورس کالا در تامین مالی فعالیت های اقتصادی، بنگاه ها و تقویت رشد اقتصاد ملی، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز برای توسعه بازار، نهادسازی و توسعه فن آوری ارتباطات و اطلاعات از اهداف اصلی برنامه های راهبردی بورس کالا است.

مدیرعامل بورس کالا، شناسایی تولیدکنندگان و کالاهای قابل معامله جدید در بورس، راه اندازی تابلوی فرعی (بازار سوم) و پیگیری تصویب مقررات و دستور العمل های لازم برای معاملات قبض انبار را از برنامه های این شرکت برای استقرار زمینه های رشد و توسعه بازار دانست.

پناهیان تعامل با نهادهای مرتبط در خصوص استانداردسازی کالاهای قابل معامله در بورس با توجه به قواعد حاکم بر بورس و توسعه و گسترش ابزارهای مشتقه مالی را از موارد مورد پیگری در زمینه استقرار رشد و توسعه بازار دانست.

مدیرعامل بورس کالا تقویت فرآیند نظارت بر عملیات بازار را ایجاد واحد مستقل نظارت بر معاملات، تخصصی کردن حوزه عملیات تالار معاملات، استقرار نظام مبارزه با پولشویی در راستای دستورالعمل اجرای قانون مبارزه با پولشویی و ایجاد نظام کارآمد در حوزه پذیرش مشتری دانست.

به گفته وی، فراهم کردن زمینه های مدیریت ریسک از طریق راه اندازی صندوق تضمین و تعیین شرایط عضویت اعضا، استقرار نظام اعتبارسنجی کارگزاران و مشتریان، برنامه ریزی برای استقرار ساختار عضو محور و ایجاد واحد مدیریت ریسک میسر می شود.

پناهیان با اشاره به نهادینه کردن فعالیت های پژوهشی کاربردی گفت: این مهم از طریق انجام پژوهش های ناظر بر شناخت، تحلیل و آینده نگری بازار، بومی سازی تجربیات جهانی و پایه گذاری نظام مستندسازی جهت تبدیل آموزه های تجربی به تئوری های مبنای عمل، تدارک داده ها، اطلاعات و دانش لازم برای تصمیم های سرمایه گذاری در کشور و منطقه به عنوان یک مرجع اصلی و همچنین بهبود سیستم ها و روش ها در بورس کالا و ترویج نظام رقابتی در حوزه فعالیت های بورس کالا تحقق می یابد.

وی استقرار نظام سیستم چند بانکی، ارتقا سطح خدمات سامانه عملیاتی، ارتقا نرم افزارهای معاملاتی موجود و برنامه ریزی برای معاملات بر خط برای توسعه معاملات را در جهت تقویت زیرساخت های فناوی اطلاعات دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =