گزینه های پیشنهادی بانک مرکزی به مشتریان سکه

کمره ای اعلام کرد:

عضو هیأت مدیره بانک ملی گفت : مشتریان می توانند بر اساس موعد پیش فروش ، سکه های خود را دریافت کنند یا یکی از چهار گزینه پیشنهادی بانک مرکزی را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عباس کمره ای گفت : دور اول پیش فروش سکه تمام بهار آزادی  از 29 اذر آغاز و حدود چهار میلیون و صد هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش شد.

وی افزود : در مجموع حدود 10 ماه پیش فروش ، حدود 9 میلیون و پانصد هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش شده است که از امروز به تدریج و متناسب با زمان ثبت نام و موعد تحویل به خریداران واگذار می شود.

مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی درباره قیمت سکه های پیش فروش شده در این زمان و میزان مالیات بر ارزش افزوده ای که هنگام تحویل سکه از پیش خریداران سکه دریافت می شود ، گفت : قیمت سکه همان رقم  546 هزار تومان است که زمان پیش خرید دریافت شد اما همان زمان اعلام شد که نرخ مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان دریافت می شود که این نرخ امسال 5 درصد اعلام شده است و حدود 27 هزار تومان به ازای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود.

وی ارائه فیش خرید سکه، کارت ملی و شناسنامه را برای دریافت سکه الزامی دانست و گفت: خریداران سکه برای دریافت آن باید در سررسید تعیین شده با مدارک لازم به شعبه ای که نام نویسی کرده اند ، مراجعه و سکه های خود را دریافت کنند.
کمره ای در پاسخ به این پرسش که آیا مهلت یا ضرب الاجلی برای دریافت سکه تعیین شده است؟ گفت: برای سهولت کار در شعب بانک ملی و کاهش میزان مراجعه توصیه می شود مردم به تدریج به بانک ها مراجعه و سکه های خود را دریافت کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان برای پیش خریداران سکه وجود دارد که بخشی از سکه های پیش خرید شده را دریافت کنند و بقیه را در زمانی دیگر تحویل بگیرند ، اظهار داشت: برای این افراد تمهیداتی اندیشیده شده است از جمله عرضه اوراقی به صورت پته و با ضریب امنیتی بالاست که بانک مرکزی متعاقباً بنا به درخواست افراد آن را در اختیار خریداران سکه می گذارد.
وی افزود: این اوراق یا پته در صورت درخواست متقاضی به جای سکه که ممکن است از نظر امنیتی حمل و نقل آن مشکل باشد ، به خریداران داده می شود تا هر گاه قصد دریافت سکه را داشتند با ارائه آن بتوانند سکه های پیش خرید شده خود را دریافت کنند.
عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران گفت: این اوراق قابلیت خرید و فروش هم خواهد داشت و دارنده آن مالک یک قطعه سکه تمام بهار آزادی تلقی می شود.
وی درباره امکان تبدیل سکه ها به پول نقد در بانک نیز گفت: این موضوع نیز یکی دیگر از راهکارهای در نظر گرفته شده بانک مرکزی است که البته به اختیار متقاضیان اجرا می شود.

کمره ای درباره قیمت خرید سکه توسط بانک اظهار داشت: برخی در تماس با بانک ملی و بانک مرکزی با ابراز نگرانی از روند کاهش قیمت سکه با ورود حجم انبوهی از سکه های پیش خرید شده به بازار و مشکلات امنیتی که ممکن است فروش آن در بازار برای افراد پیش بیاورد ؛ خرید سکه به قیمت روز را توسط بانک خواستار شدند که این موضوع نیز بررسی شده است و مقرر شد به قیمت روز که بانک مرکزی با قیمت موجود در بازار کشور تعیین می کند از متقاضیان فروش آن در بانک خریداری شود.

کمره ای گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر منابعی که برای خرید سکه از گردش مالی کشور و چرخه تولید خارج شده است و به صورت سرمایه غیرمولد نگهداری می شود ، وارد چرخه تولید شود ، می تواند برای فرد و کشور و رونق تولید هم مؤثر باشد، بر این اساس، طرح امکان تبدیل فیش خرید سکه به اوراق مشارکت نیز در بانک مرکزی بررسی شد تا در صورت درخواست پیش خریداران سکه این امکان هم برای آنان فراهم باشد تا به اختیار خودش انتخاب کنند.

وی افزود: با این رویکرد تبدیل فیش های خرید سکه به گواهی سپرده طراحی شده است تا سود آن به طور منظم از جانب بانک عامل تحویل دارندگان آن شود و منابع آن هم برای اجرای طرح های تولیدی و زیربنایی کشور سرمایه گذاری شود.

کمره ای تصریح کرد: قرار است سود این اوراق از زمان پیش خرید محاسبه شود.

عضو هیأت مدیره بانک ملی گفت: طرح های جایگزین سکه در بانک مرکزی نهایی و دیشب به بانک ملی ابلاغ شده است.

وی افزود: متناسب با پیش خریدها ، سکه توسط بانک مرکزی به بانک ملی واگذار شده است و در تحویل سکه به متقاضیان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: در آغاز پیش فروش سکه پیش بینی می شد ، هنگام تحویل سکه ها با ورود حجمی از سکه های پیش خرید شده به بازار قیمت آن در بازار کاهش یابد.

وی افزود: طبیعی است که با عرضه بیش از چهار میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازه زمانی 4 ماهه احتمال کاهش قیمت آن وجود دارد ، بنابر این به دارندگان فیش های پیش خرید سکه توصیه می شود از اوراق گواهی سپرده که سود آن از زمان پیش خرید محاسبه می شود ، استفاده کنند که علاوه بر تضمین سود مطمئن حدود 20 درصد برای آنان موجب رونق تولید و افزایش سرعت اجرای طرح های زیربنایی کشور می شود و به بهبود فضای کسب و کار نیز کمک می کند.

کمره ای گفت: دارندگان سکه فراموش نکنند که عرضه انبوه سکه در مدتی کوتاه می تواند به کاهش قیمت آن منجر شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4