سهام دولت در چهار بانک به تامين اجتماعي واگذار شد

در ازای پرداخت بدهی 35 هزار میلیارد ریالی :

سهام باقی مانده دولت در بانک های تجارت،صادرات، ملت و پست بانک در ازای تسویه بدهی دولت با تامین اجتماعی به این سارمان واگذار شد. دولت در مجموع برای تسویه کامل 35 هزار میارد ریالی خود با تامین اجتماعی کل یا بخش از سهام 22 شرکت را به سازمان واگذار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق تأمین‌اجتماعی از تسویه تعهدات دولت به این صندوق خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیأت دولت، مطالبات صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت تا سقف 350 هزار میلیارد ریال با تأیید سازمان حسابرسی درقبال واگذاری اموال و سهام شرکت‌های دولتی تهاتر و تسویه شده است.

نجات امینی با تأیید اینکه با واگذاری این سهام، دیون قانونی و تعهدات دولت به صندوق تأمین‌اجتماعی تسویه می‌شود، افزود: براساس مصوبه هیأت دولت، سازمان خصوصی‌سازی موظف است مستقیماً نسبت به انتقال سهام یادشده با قیمتی که به تصویب هیأت‌عالی واگذاری می‌رسد و یا پرداخت وجوه حاصل از فروش آنها با رعایت مقررات مربوط به صندوق تأمین‌اجتماعی اقدام نماید.

امینی مصوبه هیأت دولت را نشانه اهتمام رئیس‌جمهور نسبت به پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی ارزیابی کرد و گفت: با این اقدام ارزشمند و بی‌سابقه، مطالبات صندوق تأمین‌اجتماعی از دولت که از سال 54 انباشته شده بود، پرداخت شد و مسلماً اختصاص این مبلغ به تأمین‌اجتماعی منجر به افزایش کیفیت خدمات در بخش‌های مختلف تأمین‌اجتماعی خواهد شد که پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد و همچنین افزایش مستمری بازنشستگان متناسب با تورم از جمله آثار و برکات این مصوبه است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق تأمین‌اجتماعی مطالبات این صندوق از دولت را ناشی از قوانینی که از سال 54 تاکنون به تأمین‌اجتماعی ابلاغ شده است، دانست و ادامه داد: براساس قوانین بودجه کل کشور در سال‌های قبل همواره مبالغی بابت رد دیون دولت به سازمان‌ها، صندوق‌ها و مؤسسات بیمه‌ای اختصاص می‌یافت که کفاف مطالبات آنها را نمی‌کرد.

امینی افزود: در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه نیز از جمله در بند «هـ» ماده 96 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف شده بود تا با اتخاذ تمهیدات لازم جهت بازپرداخت بدهی دولت به سازمان‌های بیمه‌ای، به نحوی که ضمن جلوگیری از ایجاد بدهی جدید، تا پایان برنامه چهارم توسعه، کل بدهی به سازمان‌های بیمه‌ای تسویه شده باشد،که این تکلیف تاکنون به طور کامل تحقق نیافته بود.

وی با اشاره به روند رو به رشد تعهدات و خدمات صندوق تأمین‌اجتماعی و عدم کفاف حق‌بیمه نقدی دریافتی از بیمه‌شدگان به نیازهای مالی صندوق، گفت: پرداخت این مطالبات از دولت منجر به جلوگیری از بحران‌های مالی احتمالی در تأمین‌اجتماعی می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و شکوفایی هرچه بیشتر تأمین‌اجتماعی و ارائه خدمات مطلوب و در خور شأن بیمه‌شدگان این صندوق باشیم.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق تأمین‌اجتماعی تعداد شرکت‌های واگذار شده به این صندوق را 22 مورد و ارزش تقریبی آنها را 35 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: با تعیین قیمت قطعی توسط کمیته قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی و تصویب آن در هیأت عالی واگذاری، اطمینان داریم که 35 هزار میلیارد تومان مطالبات تأمین‌اجتماعی از دولت به طور کامل تسویه شود.

امینی با اشاره به ابلاغ مصوبه هیأت دولت در تاریخ 28/12/90 تأکید کرد: قرارداد انتقال سهام شرکت‌های موضوع مصوبه طبق روال سال‌های گذشته با سازمان خصوصی‌سازی انجام و شرکت‌ها تحویل سهامدار جدید خواهد شد. اعمال حقوق مالکانه در شرکت‌های موضوع مصوبه از تاریخ ابلاغ مصوبه امکان‌پذیر است و امیدواریم تا مراحل قیمت‌گذاری سهام نیز در اسرع وقت انجام گردد.

لیست شرکت‌های واگذار شده به تأمین‌اجتماعی، براساس مصوبه هیأت دولت به این شرح است:

ردیف نام شرکت میزان سهام انتقال یافته
1 نیروگاه طوس صددرصد (100%)
2 نیروگاه بندرعباس صددرصد (100%)
3 شرکت فولاد خوزستان باقیمانده سهام دولت
4 شرکت سنگ آهن شرق ایران صددرصد (100%)
5 هلدینگ خلیج فارس باقیمانده سهام دولت
6 بانک تجارت باقیمانده سهام دولت
7 بانک صادرات باقیمانده سهام دولت
8 بانک ملت باقیمانده سهام دولت
9 پست بانک باقیمانده سهام دولت
10 شرکت ایران ال.ان.جی باقیمانده سهام دولت
11 شرکت فولاد اصفهان باقیمانده سهام دولت
12 پایشگاه اصفهان باقیمانده سهام دولت
13 شرکت حفاری شمال باقیمانده سهام دولت
14 شرکت خدمات مدیریت آب و برق صبا باقیمانده سهام دولت
15 شرکت صنایع ملی مس ایران باقیمانده سهام دولت
16 شرکت پتروشیمی کرمانشاه باقیمانده سهام دولت
17 شرکت پتروشیمی مارون باقیمانده سهام دولت
18 شرکت پتروشیمی فن‌آوران باقیمانده سهام دولت
19 شرکت پالایش و پژوهش خون صددرصد (100%)
20 پالایشگاه بندرعباس باقیمانده سهام دولت
21 شرکت 'گسترش انفورماتیک باقیمانده سهام دولت
22 شرکت هتل‌های هما باقیمانده سهام دولت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    در رديف 21 شركت گسترش انفورماتيك صحيح است و به اشتباه ملي انفورماتيك اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

47  +    =  55