پدیده فیشینگ در یکی از بانکهای کشور

تبهکاران با شبیه سازی سایت یکی از بانک ها (فیشینگ)مشتریانی که قصد انجام کارهای بانکی خود از طریق اینترنت را داشتند به اشتباه می انداختند و بعد از سرقت اطلاعاتشان، به حساب آن ها دستبرد می زدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  خراسان، تحقیقات پلیس درباره برداشت غیرقانونی از حساب ده ها مشتری بانک به کشف یک شبکه کلاهبرداری منجر شد.

چندی پیش، یکی از بانک ها با اعلام شکایت از تبهکاران سایبری اعلام کرد افراد ناشناس سایت بانک را شبیه سازی و از این طریق از تعداد زیادی از مشتریان کلاهبرداری کرده اند.

وکیل بانک در این باره به بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 31 تهران گفت: از مدتی پیش در پی کلاهبرداری از تعدادی از مشتریان معلوم شد افراد ناشناسی در محیط سایبری، سایتی با نام این بانک راه اندازی کرده اند که تمام مشخصات آن شبیه سایت بانک است. این سایت جعلی برخی مشتریان را که قصد داشتند کارهای بانکی شان را از طریق اینترنت انجام دهند به اشتباه انداخته و سبب شده بود آن ها اطلاعات محرمانه حسابشان را در این سایت قلابی وارد کنند. تبهکاران از طریق این دام به سادگی به اطلاعات حساب مشتریان دسترسی پیدا می کردند و در ادامه با استفاده از آن به حساب مشتریان دستبرد می زدند.

اظهارات وکیل بانک از ابعاد وسیع این پرونده حکایت داشت و نشان می داد تبهکاران با طراحی نقشه ای حساب شده دام گسترده ای برای مشتریان بانک پهن کرده اند. زمانی که مأموران به بررسی این سایت پرداختند معلوم شد نشانی آن به سایت اصلی بانک کاملا شبیه است و فقط یک حرف از آدرس آن متفاوت است. از سویی اطلاعات آن کاملا شبیه اطلاعات موجود در بانک بود و حتی نشان بانک نیز شبیه سازی شده بود و در چنین شرایطی هیچ کس در نگاه اول نمی توانست جعلی بودن سایت را تشخیص دهد؛ بنابراین در نخستین گام دستور مسدود شدن آن صادر و سایت قلابی بانک از دسترس خارج شد. در همین حال فاش شد تبهکاران بعد از به دست آوردن اطلاعات حساب مشتریان بانک، پول های آن ها را به حساب هایی که اغلب با مدارک جعلی افتتاح شده یا کارت های آن ها سرقتی است واریز کرده اند.

کارشناسان پلیس دریافتند این سایت از یک مجتمع اداری واقع در غرب تهران اداره می شود.سرانجام محل دقیق به روزرسانی سایت قلابی بانک شناسایی شد و ماموران در عملیاتی غافلگیرکننده وارد آن جا شدند و دو جوان به نام های نیما و رامین را دستگیر کردند.

دستگیر شدگان ابتدا اتهامشان را رد و ادعا می کردند از این ماجرا به کلی بی خبر هستند اما سرانجام با اعتراف به شبیه سازی سایت بانک جزئیات نقشه شان را برملا کردند.نیما در این باره گفت: من دانشجوی رشته کامپیوتر و متخصص برنامه نویسی و طراحی شبکه هستم. مدتی قبل جرقه ای در ذهنم زده شد تا سایت یکی از بانک ها را شبیه سازی کنم. می دانستم از این کار می شود پول زیادی به دست آورد. به همین دلیل این موضوع را با رامین در میان گذاشتم و او هم که نیاز شدیدی به پول داشت پیشنهادم را قبول کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  6