خشکسالی قیمت طلا را می افزاید؟/چشم انداز قیمت طلا در ماه های آینده

احتمال دارد در هفته آینده طلا در طیف قیمتی 1550 تا 1640 دلاربه ازای هر اونس باقی بماند اما بیشتر به سمت بالاتر این معادله تمایل دارد. در هفته ای که گذشت قیمتها همچنان متفاوت بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از کیتکو  پر طرفدارترین قرارداد طلای تحویل ماه دسامبر در بخش کامکس بازار نیویورک روز جمعه بالاتر از 1,622.80 دلار به ازای هر اونس تثبیت شد که نشانگر 0.297 درصد افزایش در مقایسه هفتگی است. قیمت نقره تحویل سپتامبر  در یازدهم آگوست  روی 28.062 ثابت شد که نشاندهنده 0.939درصد افزایش نسبت به هفته گذشته است.

  طیف قیمت طلا در حال حاضر بالاتر از 1600 دلار به ازای هر اونس است که سبب شده برخی شرکت کنندگان در بازار وضعیت موجود را  متزلزل بخوانند.

در هر حال آنانا اشاره می کنند  علل کافی برای آن وجود ندارد که قیمت طلا از 1640 دلار به ازای هر اونس بالاتر شود.  به طور معمول و سنتی، آگوست ماهی است که  فعالیتهای بازاری طلا کند میشود زیرا تعطیلات آغاز شده است( به خصوص در اروپا).  این امر سبب میشود حجم مبادلات کاهش یابد.

 حجم کاهش یافته مبادلات  در آمار تجاری بازار کامکس خودر ا به صورت 390 هزار قرارداد با سود آزاد نشان داده است.   سود آزاد به معنای  موقعیت های معامله ایست که  در پایان موسم قراردادها باقی مانده اند. سود آزاد   نشاندهنده جریان مالی  است و از سوی دیگر نشاندهنده فعالیت تجاری در بازار نیز هست.

 جورج جرو نائب رییس موسسه RBC Capital Markets Global Futures و یکی از استراتژیستهای بازار فلزات گرانبها، معتقد است   نرخ کنونی سود آزاد  تاحدودی پایینتر از نرخ سال 2009 میلادی است. به طور معمول  در این زمان از سال  نرخ آزاد حدود 450 هزار قرار داد است.

  او دراین باره می گوید: هنگامی که خریداران به بازار هجوم می آورند، این فرایند کوتاه مدت است.  اما هنگامیکه  عقب نشینی می کنند، جریان مالی افزایش می یابد. زمانیکه برای نخستین مرتبه معامله  قرادادهای ماه دسامبر  به اوج خود رسید، این روند به طور فعال سود آزاد ایجاد کرد، اما در وضعیت کنونی این اتفاق نخواهد افتاد.  تصور می کنم  آنچه که اکنون می بینیم، سرمایه گذاری دارایی ها در کالاهایی است که عملکرد بهتری دارند مانند غلات و نفت خام.  با این وجود معتقدم در هفته آینده بهای طلا بازهم بالاتر خواهد رفت.

کن موریسون  موسس و دبیر سایت  Morrison on the Markets  دراین باره معتقد است  حجم کم مبادلات و نرخ پایین سود آزاد نشانی از بی علاقگی  به طیف قیمتهای کنونی طلاست.  از آگوست 2011 تا کنون الگوی طلا  شامل نوسانات متعددی بوده است و به نظر نمی رسد هیچگونه کاتالیزوری برای  خارج کردن طلا ازاین طیف پر نوسان  وجود ندارد.

 موریسون می گوید:  به عنوان نشانه ای از کاهش سطح سود آزاد، در هفته گذشته  4 روز متوالی  قراردهای  ماه آتی  معامله شده کمتر از 100 هزار مورد بوده اند.  آخرین مرتبه ای که  چنین اتفاقی افتاد، تعطیلات  آخر هفته  دسامبر 2010 بود. به طور متضاد در نهم آگوست 2011  حجم قراردادهای ماه آتی به 398 هزار مورد رسید. بنابراین قیمتها باید کاهش یابند تا  توجه فعالان بازار دوباره به این فلز جذب شود.

  از ماه می گذشته تا کنون طیف قیمتی طلا بین 1550 تا 1640 دلار به ازای هر اونس  نوسان داشته است که در مقایسه سالانه نشانگر 3 درصد افزایش است اما دیگر بازارها مانند نفت خام     7 درصد،  بازار غلات 33 درصد و بازار دانه سویا 39 درصد افزایش  داشته اند.

 تجار طلا  در این اواخر  توجه خاصی به قیمت غلات نشان  داده اند و نگران آن بودند که به دلیل خشکسالی و برخی قوانین جدید وزارت کشاوری آمریکا تورم در بخش محصولات غذایی  ایجاد شود.

 با این وجود همه متقاعد نشده اند که قیمت طلا  با ایجاد تورم در محصولات غذایی بالاخواهد رفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  9  =  1