خودکفایی کشور در تأمین ۹۵ درصد واکسن‌های مورد نیاز

دبیر شورای عالی عتف از تولید 95 درصد واکسن‌های مورد نیاز کشور با اجرای دو طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری عصر چهارشنبه در حاشیه نودمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف گفت: در این جلسه، کمیسیون سلامت شورا گزارش پیشرفت کار در دو طرح کلان «تولید 16 واکسن انسانی» و «تولید 19 واکسن دام، طیور و آبزیان» را ارائه کرد که جلسات سازماندهی، تعیین کارفرما، تعیین مجری محوری، ناظر و تعاریف مقدماتی آنها انجام شده است و تا دو ماه آینده، فاز صفر آنها پایان می‌یابد.

به گفته دبیر شورای عالی عتف، طرح واکسن‌های انسانی با محوریت انستیتو پاستور و طرح واکسن‌های حیوانی با محوریت انستیتو رازی و با همکاری دانشگاه‌های تهران، علوم‌پزشکی تهران و شهید بهشتی انجام خواهد شد.

وی درباره طرح‌های دیگر کمیسیون سلامت شورا گفت: طرح پروتزهای عصبی حرکتی نیز در این کمیسیون در حال پیگیری است که به دلیل سابقه این طرح، جلوتر از دو طرح دیگر پیش رفته است و یک تحول بنیادین در توانمندسازی معلولان و جانبازان در کشور ایجاد خواهد کرد.

مهدی‌نژاد درباره بودجه اجرای این طرح‌های کلان ملی خاطرنشان کرد: مانند سایر طرح‌های کلان، پرداخت اول بودجه مورد نیاز آنها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد اما امیدواریم تمامی این طرح‌ها، طبق مصوبه شورای عالی عتف در بودجه سال آینده، ردیف مستقل داشته باشند و بودجه خود را مستقیماً دریافت کنند.

دبیر شورای عالی عتف همچنین در مورد موضوع دوم نودمین جلسه شورای عالی عتف اظهار کرد: در این جلسه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز گزارش عملکرد و سند راهبردی خود را ارائه کرد. این پژوهشگاه از ابتدا به عنوان دفتر ارتباط حوزه و دانشگاه فعال بوده و اکنون به عنوان یک پژوهشگاه نقش اساسی در تحول علوم انسانی در حوزه تولید محتوا دارد و در این زمینه از توانمندی‌های خود، حوزه و دانشگاه بهره‌ می‌برد.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشگاه تا کنون 230 اثر در حوزه علوم انسانی منتشر کرده است، ادامه داد: پژوهشگاه همچنین در تهیه سرفصل‌های آموزشی همکاری گسترده‌ای با معاونت آموزشی وزارتخانه دارد.

به گفته مهدی‌نژاد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرار است مجری محوری یکی از طرح‌های کلان ملی که هم اکنون نام آن در کمیسیون علوم‌ انسانی شورای عالی عتف در حال تصویب است، باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  41