افول شاخص های مالی و قیمت مواد خام

امروز شاخص‌های مالی در بازارهای آسیایی کاهش یافته‌اند و انتظار می‌رود با آغاز به کار بازارها در اروپا شاخص‌های مالی در این قاره نیز افول کنند. در انتخابات پارلمانی ایتالیا نتیجه‌ای قاطع حاصل نشده و حال نگرانی‌ها درباره بازگشت بحران مالی به منطقه یورو افزایش یافته است. دیروز و امروز ارزش یورو در برابر دلار و ین کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم در انتخابات پارلمانی ایتالیا، سومین افتصاد بزرگ منطقه یورو، ائتلاف چپ میانه توانست در مجلس نمایندگان اکثریت را کسب کند اما در مجلس سنا هیچ حزب یا ائتلافی نتوانسته به اکثریت برسد و این درحالیستکه دولت آینده ایتالیا هر برنامه و لایحه‌ای را باید به تصویب مجلس سنا برساند. فقدان اکثریت در مجلس سنا عملا تلاش‌ها برای مهار بحران و حرکت به سمت رونق اقتصادی در ایتالیا را با مانع مواجه خواهد کرد و طبیعی است در این شرایط سرمایه‌گذاران ریسک گریز شده‌اند.

طی هفته‌های اخیر امیدهایی به بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو بوجود آمده بود و به همین دلیل ارزش یورو در برابر ارزهای دیگر افزایش یافت. اوایل ماه جاری میلادی نسبت یورو به دلار به 1.37 هم رسید اما انتشار گزارش وضعیت اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال پیش و نگرانی‌هایی که در روزهای اخیر در باره انتخابات ایتالیا وجود داشت سبب شد ارزش یورو کاهش یابد.

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال پیش 0.6 درصد کاهش یافته است در حالیکه اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند میزان کاهش 0.4 درصد باشد. همچنین برخی شاخص‌های اقتصادی در این منطقه هفده عضوی افول کرده و پیش‌بینی شده تا پایان نیمه نخست امسال وضعیت به همین شکل نگران کننده باقی بماند. البته ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا و کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول معتقدند در نیمه دوم سال جاری اوضاع در منطقه یورو بهبود پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =