سهم ایران در بازار محصولات ارگانیک تقرببا صفر است

عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک استان مرکزی، گفت: سهم ایران در بازار محصولات ارگانیک تقریبا صفر است.

به گزارش بانکداری الکترونیک  "عزت‌الله صداقت‌فر"، در گفت‌و گو با ایسنا گفت: امروزه یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی بشر افزایش جمعیت و تأمین غذای آن است بطوریکه از سال 1961 تا سال 2008 جمعیت جهان دو برابر شده است.

وی در ادامه افزود: مطابق این نرخ رشد در سال 2050 جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر می‌رسد، امروزه یکی از چالش‌های جدی سازمان خواروبار جهانی(FAO) گرسنگی مطرح شده به طوری که این سازمان تخمین زده است که امروز بیش از 800 میلیون نفر در سراسر جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند.

عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک استان مرکزی، خاطرنشان کرد: این معضل به سبب ظرفیت متفاوت تولید، توزیع ضعیف و تقاضای متفاوت در رژیم غذایی صورت گرفته است، بنابراین به منظور حفظ امنیت غذایی فعلی در سال 2050 و پاسخگویی به نیاز جهانی تقاضای بازار، باید از امروز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، از طرفی با توجه به اینکه میزان زمین قابل بهره‌برداری در بخش کشاورزی محدود است ابتدا باید بر پایه کشاورزی پایدار کمترین خسارت به انسانها، جانوران و گیاهان، خاک و آب برسد و بدین ترتیب برای جمعیت انسانی غذایی سالم و دائمی فراهم کرد وسپس به کمک دانش و پیشرفت در علوم مختلف کشاورزی و صنعت، میزان عملکرد و بهره‌برداری و تولید جهانی غذا در واحد سطح افزایش یابد.

وی اضافه کرد: به منظور حصول به هر دو راهکرد یکی از راه حل‌های اصلی پیش روی، توسعه کشاورزی پایدار و تولید محصولات ارگانیک به عنوان مهمترین جایگزین کشاورزی سنتی است.

صداقت‌فر، گفت: در این نوع کشاورزی به کمک طبیعت کمترین فشار به منابع آب و خاک و حفاظت از آنها مد نظر است، بدین منظور در دنیا فدراسیون بین‌المللی کشاورزی ارگانیک(IFOAM) و سازمان بین‌المللی تحقیقات کشاورزی ارگانیک (FiBL) زیر نظر سازمان خوار و بار جهانی شکل گرفته‌اند.

او تصریح کرد: کشاورزی ارگانیک بر پایه اصول خاصی بنا نهاده شده است که آشنایی با این اصول جهت درک بهتر کشاورزی ارگانیک ضروری است. این اصول اساس رشد و توسعه کشاورزی ارگانیک را فراهم کرده‌اند و باعث بهبود و ارتقای جهانی کشاورزی شده‌اند.

صداقت‌فر خاطرنشان کرد: این اصول شامل اصل سلامت، اصل اکولوژی، اصل انصاف و عدالت و اصل مراقبت هستند. اصل سلامت، کشاورزی ارگانیک سلامت خاک‌ها، گیاهان، حیوانات، انسان‌ها و کره زمین را که هیچ یک از دیگری مجزا و مستقل نیست باید حفظ کرد و افزایش دهد.

وی گفت: در حال حاضر 96 درصد از تولید محصولات ارگانیک با ارزش بیش از51 میلیارد دلار در اروپا و آمریکا مصرف می‌شود و سهم ما از این بازارها نزدیک به صفر است در حالیکه با ظرفیت‌های موجود کشور می‌تواند در کوتاه مدت مسیر تغییر به خود بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =