کاهش ۲۵ درصدی حوادث رانندگی در کشور

فرمانده راهور ناجا از کاهش 20 درصدی اعمال قانون و 25 درصدی حوادث رانندگی به صورت همزمان با اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد.

به گزارش بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، سردار اسکندر مؤمنی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در مراسم هشتمین همایش رؤسا و فرماندهان پلیس راهور ناجا اعلام کرد: در حال حاضر یک میلیارد و 700 میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر دنیا وجود دارد و سالانه یک میلیون و 270 هزار نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند.

وی افزود: شاخص سنجش آمار تلفات در کشورهای مختلف براساس هر ده هزار نفر وسیله نقلیه است که در دنیا این عدد 7.5 نفر است. در اروپا این عدد حدود 3 نفر، در آسیا حدود 11 و در ایران تا سال گذشته 8.1 نفر بوده است.

سردار مؤمنی افزود: در ایران و از ابتدای دهه هشتاد تا پایان این دهه شاهد افزایش 4 برابر خودروها بوده‌ایم. تعداد وسیله نقلیه موجود در کشور از 4 میلیون نزدیک به 16 میلیون وسیله نقلیه رسیده است و همچنین دارندگان گواهی‌نامه رانندگی از 13 میلیون نفر به 30 میلیون نفر در این دهه رسیده است.

سردار مؤمنی در ادامه گفت: مؤلفه‌های مختلفی در تلفات حادثه‌ای دخیل هستند که آن را به 10 مؤلفه که اصلی‌ترین دغدغه‌های حادثه‌های رانندگی است تقسیم‌بندی کنند و پس از 4 دهه در تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی این مؤلفه‌ها در نظر گرفته شده است که در قانون جدید با اشاره به این مؤلفه‌ها حقوق شهروندان نیز از قبیل نقش خودروی ایمن، راه ایمن و علایم هشدارها در هنگام رانندگی در میزان به وجود آمدن تصادف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در اولین سال اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در حدود بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر راننده جدید وارد شبکه حمل‌ونقل کشوری شده است و در همین سال هم ما شاهد کاهش بیش از 3 هزار نفر کشته در حوادث رانندگی کشور بودیم و بیش از 15 هزار نفر نیز کمتر مجروح شدند و همچنین 25 درصد تصادفات کمتر شده است.

سردار مؤمنی در ادامه گفت: رتبه‌ای که در این آمار وجود دارد این است که براساس شعار اینکه برای ما جریمه هدف نیست ما شاهد این بودیم که 20 درصد و یا یک پنجم اعمال قانون کمتر شد و در حدود بیش از 20 درصد نیز تصادفات رانندگی کمتر شده است و با این روند ما نوید این را می‌دهیم که در انتهای سال جاری آمار تلفات رانندگی ما از میانگین تلفات جهانی که 7.5 نفر در ازای 10 هزار وسیله نقلیه است کمتر شود.

فرمانده راهور ناجا گفت: در ابتدای دهه هشتاد 20 هزار نفر در ایران در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در اواسط دهه هشتاد به 28 هزار نفر رسید و با اعمال قوانین جدید و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده این آمار در سال 90 دوباره به 20 هزار نفر رسیده و پیش‌بینی ما این است که در پایان سال 91 آمار ما در حدود 19 هزار نفر کشته در سال باشد که این در حالی است که از سال 80 تاکنون تعداد خودروها 4 برابر شده است.

سردار مؤمنی در ادامه گفت: این اتفاق با انجام 52 طرح فرهنگی و ایجاد دو نشریه علمی پژوهشی و همچنین حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط دانشگاهی و همچنین وجود رشته‌های دانشگاهی در این حوزه در دانشگاه علوم و فنون در 4 مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که افراد مختلفی را در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این دستاورد با استفاده از اقداماتی است که همه نیرو انتظامی در آن بسیج شده‌اند و برخی مواقع ما شاهد افزایش 30 درصدی حجم کار و پرسنل در ایامی مانند طرح نوروزی که با کمک فرمانده نیروی انتظامی این امر محقق شده است و همکاری تمامی نهادها و رسانه‌ها که در این امر مشارکت داشتند این اتفاق بزرگ محقق شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  +    =  90