صادرات پسته متوقف نمی‌شود

با منتفی شدن مهلت 10 روزه به صادرکنندگان پسته برای تامین نیاز داخل این محصول موضوع ممنوعیت صادرات آن هم لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  ایسنا اواخر بهمن ماه صادرات پسته به دلیل افزایش قیمت و برطرف کردن نیاز بازار داخلی ممنوع شد اما بعد از گذشت چند روز تصمیم جدیدی مبنی بر اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان پسته تا 10 روز فرصت دارند نیاز بازار داخلی را با قیمت منطقی کیلویی 30 هزار تومان تامین کنند اتخاذ شد تا بعد از گذشت این مدت تصمیم‌گیری برای صادرات پسته اتخاذ شود؛ اما با وجود گذر از این مهلت اتفاقی نیفتاد و به نظر می‌رسد که بحث ممنوعیت صادرات پسته کلا منتفی شده است.

صادرات پسته متوقف نمی شود

یک صادر کننده در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: عملا امکان توقف صادرات پسته وجود ندارد و مصرف پسته در داخل کشور حداکثر 15درصد تولید داخل را شامل می شود لذا 85 درصد مابقی آن باید صادر شود. به اعتقاد این صادر کننده ممنوعیت صادرات پسته مبتنی بر آمار و اطلاعات اقتصادی نبوده و تمدیدهای 2 هفته ای لغوممنوعیت صادرات آن موجب می شود که رفته رفته توقف صادرات پسته فراموش شود.

وی در ادامه گفت: دلیل مطرح شدن چنین تصمیمی، کنترل بازار شب عید بوده است ولی به طور قطع بعد از آغاز سال 92 این تصمیم به طور کل فراموش می شود.

مهلت 10 روزه به صادرکنندگان منتفی است

در این زمینه، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت نیز مهر تایید بر لغو ممنوعیت صادرات پسته زد.

محمود بازاری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این‌که بحث مهلت 10 روزه به صادرکنندگان برای تامین نیاز بازار داخلی نیز منتفی شده است گفت: صادرات پسته کماکان مانند گذشته ادامه دارد.

او خاطر نشان کرد: افزایش اخیر قیمت پسته در بازار بیشتر ناشی از شوک‌های وارد شده به بازار بوده و سازمان توسعه تجارت به طور کلی مخالف هر گونه اعمال محدودیت بر صادرات است.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: هر گونه محدودیت و ممنوعیت روی صادرات کالا در بخش تولید نیز اثرات منفی خواهد داشت.

بنا بر این گفته‌ها صادرات پسته ادامه خواهد داشت و بحثی مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته در میان نخواهد بود اما با این وجود قیمت وعده داده شده پسته درجه یک محقق نشد و همچنان پسته درجه یک با قیمت بیش از 30 هزار تومان در هر کیلو در بازار به فروش می‌رسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  −  61  =